Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuwe Bridge, max ca €400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies nieuwe Bridge, max ca €400

    Hallo mede camera-fanaten,

    Ik ben nieuw hier en ben hier naartoe gesurfd met de bedoeling vooral wat bij te leren.
    Momenteel heb ik een goedkoop fototoestelletje met max 10 x zoom (en heel veel megapixels die nergens op lijken ), maar ik wil voor mijn aankomende vakantie toch net iets beter. Momenteel is mijn kennis ovr camera's 0,0%.


    Ik dacht daarbij aan een Bridge camera, doch weet niet precies welk model het best bij me zou kunnen passen. Budget hiervoor ligt op €400 of minder (misschien zijn high end compacts of systeemcamra's ook een optie).

    Dingen die belangrijk zijn zijn voor mezelf alvast:
    1. Toestel moet snel kunnen focussen (ie. ik wil niet op het knopje drukken en 2 seconden later pas merken dat er effectief een foto gemaakt wordt).
    2. Toestel mag niet gigantisch groot zijn (ik wil geen rugzak overal mee naartoe nemen; hooguit een ietwat grotere camera).
    3. Gezien ik er niets van ken (nog niet ), moet het ding 'ready-to-go' zijn en automatisch kunnen foto's nemen zonder er een heleboel manuele dingen voor te moeten instellen.
    4. Het moet binnenshuis/donkerdere plaatsen ook nog voldoende kwaliteit kunnen afleveren (goede flits is dus ook nodig denk ik dan).

    Welke zouden jullie me adviseren?
    Alvast bedankt.
    Grtz,

  • #2
    Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

    De Panasonic Lumix FZ200 is redelijk snel, heeft een lichtsterke 24x Leica zoomlens, F2.8 over het ganse bereik.
    Heeft een goede auto mode, dus kan onmiddelijk worden gebruikt. Goede oogzoeker, draaiend scherm.
    Een goede bridge voor zijn prijs.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

      Als je een bridge koopt dan ben je weer teleurgesteld over de beeldkwaliteit want de sensor vd meeste bridge camera's is niet groter dan wat je nu hebt. De Panasonic FZ1000 en Sony RX10 hebben wel een grotere 1" sensor en dat zijn beide prima toestellen.

      Voor 400€ denk ik dat je best af bent met een Sony RX100, ook een 1" sensor en qua beeldkwaliteit/snelheid AF/hoge ISO een pak beter dan wat je nu gewend bent.

      Als het groter mag dan een dslr instapmodel van Canon, de 100D of 1200D vind je wel met jouw budget. Een Sony A58 kan ook nog. Wil je graag nog eens een video opnemen dan zeker voor de Sony kiezen, de AF tijdens live view is veel beter.

      Onder "Aangeboden" staat er een Sony A5100 te koop voor 400€, ook interessant. Je kan dan lenzen wisselen itt de RX100 die een vaste lens heeft.
      Last edited by alex606; 20 mei 2015, 17:28.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

        Alavst bedankt voor bovenstaande reacties.
        De Panasonic FZ1000 en Sony RX10 zijn wel knappe toestellen, doch gaan die wel wat duurder dan wat ik in gedachte had qua budget.

        De genoemde DSLR's (Canon 100D of 1200D, of Sony A58) denk ik zijn ook prima toestellen, maar ik ben bang dat ik als leek moeilijk overweg zal kunnen met alle manueel in te stellen zaken (de automatische functie bij DSLR's is naar wat ik hoor niet altijd zo goed). Daarenboven weet ik niet of de standaard lens die hierbij geleverd is 'ok' of voldoende is voro de foto's die ik ermee zal willen nemen.
        Klopt dit een beetje, of zie ik dat allemaal wat te donker?

        Dan bljiven er enkel nog de Panasonic Lumix FZ200 alsook de Sony RX100 over van bovengenoemd advies dat ook nog eens binnen mijn budget ligt.

        Wat zijn de voor -en nadelen van deze 2 tegenover eklaar afgewogen (buiten de prijs en de afmetingen van de toestellen; die dingen begrijp ik alvast wel. :-))?
        Zijn er ook nog andere alternatieven?

        Grtz,
        Last edited by MrMaster; 21 mei 2015, 07:27.

        Comment


        • #5
          Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

          Kijk ook eens naar de Nikon P7800, Panasonic LF1 of Canon G16.
          Die hebben een iets grotere sensor dan de meeste bridge, maar wel kleiner
          dan die van RX100.
          Maar ik ben best tevreden met de Panasonic FZ200, samen met duizenden
          anderen, wereldwijd.
          Een voordeel is dat je veel tutorial video's over deze camera vindt op Youtube,
          gemaakt door Graham Houghton, die ook een gratis e-book over de FZ200
          heeft geschreven.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 21 mei 2015, 09:25.

          Comment


          • #6
            Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

            En als je een superzoom wilt, is deze misschien iets: http://www.redcoon.be/B518736-Sony-D...ybride-Cameras

            Comment


            • #7
              Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

              Een toestel die ik ook zou aanraden is van olympus:
              Olympus stylus 1: deze heeft een iets grote sensor en een 28-300 F2.8 lens

              Wel net iets boven het budget met ~499€

              Dacht net nog aan iets...
              Moet het toestel eigenlijk veel zoom???
              Anders kan je perfect kijken naar toestellen zoals een
              Panasonic GF6 (met standaard zoom <400€)
              Sony A5000/5100 (a5000 ~299€, a5100 ~490€ met standaard zoom)

              Dan heb je echt een grote sensor en deze leveren echt kwaliteitsfoto's...

              Naar de kleinere toestellen heb je voornamelijk de Sony RX100 die kwaliteit levert:
              Sony RX100 (~340€)


              PS. Mijn prijzen haal ik altijd van artencraft of van amazon.de
              Last edited by Infernoken; 22 mei 2015, 10:54.
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                Grote zoom is geen echte noodzaak, maar is altijd leuk.
                Als ik het echter goed begrijp is de grote van de sensor in grote mate dat wat de kwaliteit van de foto's bepaalt. De RX100 heeft een 1" sensor, doch hebben de andere compacts die ik hier lees een kleinere.
                Wil dat zeggen dat ik qua compact eigenlijk best zit bij de RX100 of heeft de bridge Panasonic FZ200 toch ngo andere belangrijke voordelen tgo de Sony?
                Alvast bedankt.
                Grtz,

                Comment


                • #9
                  Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                  De Sony RX100 I is een zeer goede compact, goede lens maar niet zo lichtsterk bij tele, goede sensor,... Maar relatief duur voor een compact...
                  Maar als compactheid je ding is, ga dan voor de RX100...

                  De FZ200 moet het voornamelijk hebben van zijn zoombereik, die lens is zeer goed met constante F2.8, maar de gebruikte sensor dan weer klein, dus meer ruis bij hogere iso's...

                  Je moet Max aperture en Sensor size zien als de parameters die veel invloed hebben op je foto's, ze bepalen allen de hoeveelheid ruis je zult hebben bij een bepaald omgevingslicht.

                  Leukste is dus een laag F getal over het ganse bereik en dan een sensor die zo groot mogelijk is, maar dat wordt zeer duur (bv een Sony RX10 of Panasonic FZ1000 of ......)
                  Natuurlijk zijn veel camera's een compromis van deze parameter + van de grootte van het toestel.

                  Ik persoonlijk heb liever een iets groter toestel zoals een Sony A5000/5100 met APS sensor en iets tragere lens dan een Sony RX100 met kleinere sensor
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                    Bij een camera met kleine sensor kan je heel mooie foto's maken, bij voldoende licht.
                    Bij meer donkere omstandigheden, begint het voordeel van een grotere sensor merkbaar
                    te worden, omdat je dan bij hogere iso minder ruis hebt dan bij een kleine sensor.
                    Het voordeel van de FZ200 is de lichtsterke zoomlens, waardoor hij minder vlug naar
                    hogere iso moet dan andere superzooms.
                    Als je alleen foto's op scherm bekijkt, zal een klein beetje ruis niet zo vlug merkbaar zijn,
                    tenzij je er met je neus opzit
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                      Sony a5000 heeft mooiere scherpte-diepte en kost nu 300 euro bij amazon.de

                      Sony rx100 is compacter en kost nu 340 euro bij amazon.de

                      Voor 300 euro is de a5000 zeer scherp geprijsd. Toptoestel met uitbreidingsmogelijkheden moest je ooit interesse hierin krijgen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                        Toch maar instap-spiegelreflex overwegen , denk ik. Waarom zou de automatische stand daar niet goed van zijn? Een hoop liefhebbers gebruikt niets anders. En wie weet, misschien het begin van een nieuwe hobby. Laat u eens goed adviseren in één van de nog bestaande fotozaken (die zijn trouwens meestal NIET duurder dan de supermarkten).
                        Succes!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Als je een bridge koopt dan ben je weer teleurgesteld over de beeldkwaliteit want de sensor vd meeste bridge camera's is niet groter dan wat je nu hebt. De Panasonic FZ1000 en Sony RX10 hebben wel een grotere 1" sensor en dat zijn beide prima toestellen.
                          Klopt, maar qua DSLR heb ik mijn bedenkingen: wil je daar véél betere resultaten dan met bv. een FZ1000, investeer dan maar in lenzen per stuk die méér kosten dan een ganse FZ1000, met kitlenzen zal er niet veel verschil zijn in kwaliteit.
                          Ik heb een Pentax K20D vervangen door een FZ1000, deze laatste wint het van de Pentax, niettegenstaande daar een lens op zat van toch een kleine 400 euro.

                          Hier: http://forum.belgiumdigital.com/f72/eendje-513503.html staat een foto met de FZ1000 genomen.
                          Last edited by nete; 23 mei 2015, 11:01.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                            Sony a5000 heeft mooiere scherpte-diepte en kost nu 300 euro bij amazon.de
                            Voor 300 euro is de a5000 zeer scherp geprijsd. Toptoestel met uitbreidingsmogelijkheden moest je ooit interesse hierin krijgen
                            Ben even de shop Konijnenberg binnengestapt (jullie wellicht ook bekend) en wat extra info gevraagd. Deze raadde me een systeemcamera aan met goede sensor net zoals hier ook al links en rechts werd gezegd.
                            Ik heb dan ook zonet de Sony A5000 aangeschaft. Zou eind volgende wek al moeten toekomen.

                            Ik hoop dat ik hiermee nu tevreden verder kan.

                            Alvast bedankt voor al jullie raad/advies.

                            Ik weet zeker dat ik hier nog zal langskomen voor tips & tricks. :-)

                            Grtz,

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies nieuwe Bridge, max ca €400

                              Oorspronkelijk geplaatst door MrMaster Bekijk bericht
                              Ben even de shop Konijnenberg binnengestapt (jullie wellicht ook bekend) en wat extra info gevraagd. Deze raadde me een systeemcamera aan met goede sensor net zoals hier ook al links en rechts werd gezegd.
                              Ik heb dan ook zonet de Sony A5000 aangeschaft. Zou eind volgende wek al moeten toekomen.

                              Ik hoop dat ik hiermee nu tevreden verder kan.

                              Alvast bedankt voor al jullie raad/advies.

                              Ik weet zeker dat ik hier nog zal langskomen voor tips & tricks. :-)

                              Grtz,
                              Goede keuze, ben er zeker van dat je er veel plezier zal aan hebben...
                              Nikon D300 & een beetje glas...
                              Iets kleiners als carry everywhere

                              Comment

                              Working...
                              X