Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

    Dag iedereen,

    Gisteren eens wat zaken proberen uit te testen, alvorens dan over te gaan tot aankoop van nieuw materiaal ...

    Volgende situatie :
    Een canon 5D II, een flitser 430 EX, een Nissin Di886( deze laatste als testmateriaal geleend ), cactus trigger set.

    Wat is mijn doel ?
    Ik zou graag wat beginnen werken met verschillende reportageflitsers off camera, om op die manier het licht soms zelf wat in handen te kunnen nemen ...

    Probleem
    Ik ging ervan uit dat ik de cactuszender op mijn toestel kon plaatsen, de ontvanger van de cactus set op een statief plaatsen, één flitser als master erop plaatsen, tweede flitser op een ander statief, in slave modus en dan maar flitsen ...
    Niks bleek dus minder waar te zijn. Bij dergelijke opstelling kreeg ik geen flitslicht te zien ...
    Enkel volgende opstelling lukte wel : Nissin op het toestel zelf plaatsen en canonflitser op statief in slave modus. En dan kreeg ik wel een flitslicht uit beide flitsers.

    Het is echter totaal niet mijn bedoeling om met mijn flitsers op het toestel zelf te werken, daar het flitslicht dan vrij gericht van voor op het onderwerp terecht komt.

    Kan iemand met uitleggen hoe ik de zaken dan wel kan plaatsen of welke instellingen ik wel kan doen, om twee flitsers te laten werken die op verschillende plaatsen staan, maar zeker niet op mijn toestel zelf ?

    Het is de bedoeling dat ik wat zaken daarvoor eventueel ook zou aankopen, dus wie tips heeft omtrent goed en vlot werkend materiaal, mag gerust ook laten weten.

    Alvast bedankt voor jullie tijd en een eventuele reactie hierop.
    Groeten,
    Deka
    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

  • #2
    Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

    Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
    Dag iedereen,

    Gisteren eens wat zaken proberen uit te testen, alvorens dan over te gaan tot aankoop van nieuw materiaal ...

    Volgende situatie :
    Een canon 5D II, een flitser 430 EX, een Nissin Di886( deze laatste als testmateriaal geleend ), cactus trigger set.

    Wat is mijn doel ?
    Ik zou graag wat beginnen werken met verschillende reportageflitsers off camera, om op die manier het licht soms zelf wat in handen te kunnen nemen ...

    Probleem
    Ik ging ervan uit dat ik de cactuszender op mijn toestel kon plaatsen, de ontvanger van de cactus set op een statief plaatsen, één flitser als master erop plaatsen, tweede flitser op een ander statief, in slave modus en dan maar flitsen ...
    Niks bleek dus minder waar te zijn. Bij dergelijke opstelling kreeg ik geen flitslicht te zien ...
    Enkel volgende opstelling lukte wel : Nissin op het toestel zelf plaatsen en canonflitser op statief in slave modus. En dan kreeg ik wel een flitslicht uit beide flitsers.

    Het is echter totaal niet mijn bedoeling om met mijn flitsers op het toestel zelf te werken, daar het flitslicht dan vrij gericht van voor op het onderwerp terecht komt.

    Kan iemand met uitleggen hoe ik de zaken dan wel kan plaatsen of welke instellingen ik wel kan doen, om twee flitsers te laten werken die op verschillende plaatsen staan, maar zeker niet op mijn toestel zelf ?

    Het is de bedoeling dat ik wat zaken daarvoor eventueel ook zou aankopen, dus wie tips heeft omtrent goed en vlot werkend materiaal, mag gerust ook laten weten.

    Alvast bedankt voor jullie tijd en een eventuele reactie hierop.
    Groeten,
    Deka
    De "TTL-flitser als master" is idd bedoeld met die master dan op de camera.
    Ik veronderstel dat die cactus triggers gewone, manuele triggers ziin (1 centrale pin) ? Dan plaats je de zender (transmitter) op de camera, en elke flitser op een ontvanger (receiver).
    De flitsers zet je dan in manuele mode, m.a.w. je stelt de flistkracht zelf in. Je camera zet je ook in manuele mode, diafragma en iso naar keuze en situatie, sluitertijd mag echter de x-sync van je camera niet overschrijden (1/200 sec voor een 5D2), anders krijg je een zwarte balk.
    Als je dit alles via e-TTL wil, moet je wel TTL-triggers aanschaffen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      De "TTL-flitser als master" is idd bedoeld met die master dan op de camera.
      Ik veronderstel dat die cactus triggers gewone, manuele triggers ziin (1 centrale pin) ? Dan plaats je de zender (transmitter) op de camera, en elke flitser op een ontvanger (receiver).
      De flitsers zet je dan in manuele mode, m.a.w. je stelt de flistkracht zelf in. Je camera zet je ook in manuele mode, diafragma en iso naar keuze en situatie, sluitertijd mag echter de x-sync van je camera niet overschrijden (1/200 sec voor een 5D2), anders krijg je een zwarte balk.
      Als je dit alles via e-TTL wil, moet je wel TTL-triggers aanschaffen.

      De cactustriggers zijn inderdaad gewone, eenvoudige triggers. Als ik met 1 flitser werk, los van de camera, kan ik perfect de flitser aansturen via deze trigger set. Ik werk dan inderdaad, zoals je aangeeft , in manuele modus zowel bij flitser als bij fototoestel.
      Als ik je uitleg hierboven goed begrijp, zou ik dus om twee flitsers los van de camera te laten werken, 1 transmitter nodig hebben en twee receivers ?

      deka
      There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

      Comment


      • #4
        Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

        Inderdaad, je hebt dan meerdere receivers nodig, één voor elke flitser. Op ebay verkopen ze die meestal ook in setjes, vb 1 x transmitter en 4 x receiver ofzo.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Inderdaad, je hebt dan meerdere receivers nodig, één voor elke flitser. Op ebay verkopen ze die meestal ook in setjes, vb 1 x transmitter en 4 x receiver ofzo.
          Ok, bedankt voor de info, ik kijk even na voor wat materiaal.
          Zal het wellicht in de richting van Yongnuo zoeken om te starten, kan dan eventueel manuele flitsers van dit merk ook bij combineren.
          groeten,
          deka
          There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

          Comment


          • #6
            Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

            Wat jij nodig hebt is:
            1 X Yongnuo YN622C-TX. Die zet je op je fototoestel. Hiermee regel je al je flitsers. Deze heeft een schermpje bovenaan, waarop je de instellingen van elke flitser kan zien.
            Onder elke flitser een Yongnuo YN-622C. Hiermee kan je zowel manueel als E-TTL flitsen, dus ook met je 430 EX.
            Een YN-622C is zowel een trigger als een receiver. Je kan hem dus ook samen met een flitser bovenop je fototoestel zetten en tegelijk de andere flitsers aansturen.
            Veel info vind je hier.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

              Zoals er beschreven werd, voor iedere flitser heb je een trigger/ontvanger nodig. Bij Yuongnuo zijn er alternatieven met bepaalde soorten flitser,
              1- als je volledig manueel werkt kan je een set Yongnuo 560 EXIII of EXIV aanschaffen met 1 centrale trigger op de camera stuur je alle aan. Niet HSS compatibel.
              2- Met een set YN622C-TX op de camera en voor iedere flitser een YN622C ontvanger, kan je volledig TTL werken, indien je flitsers dit toelaten, HSS compatibel (heb een set in de aanbieding)
              3- Met een iets duurdere set van Yongnuo nl het YN-E3-RT systeem waarbij je de YN600-RT aanstuurt, compatibel met de Canon 600-RT, dit systeem werkt prima, gebruik het zelf (1zender en 2 flitsers) . Sinds enige tijd is er ook een ontvanger bij gekomen waar je een normale 580EXII of 430 EX radiogestuurd TTL kan gebruiken samen met het 600RT systeem. HSS compatibel
              Als je een beetje uitkijkt op e-bay, kan je voor relatief weinig geld veel flitser kopen.
              Sony A7III & Sony A7 RIII
              Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

              Comment


              • #8
                Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

                Dag smetse,

                Bedankt voor je antwoord.
                Ik bekijk de doorgegeven mogelijkheden nog even.

                deka
                There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

                  Ik werk ook met het oude systeem. 1 zender op de cam, en receivers onder mijn flitsen.
                  Nadeel is dat ik beperkt ben tot 1/200 ste. Binnen is dat geen probleem maar buiten is dat lastig omdat je omgevingslicht dan gaat domineren.
                  Daar is HSS zeker nodig op grote diafragmas.

                  Dus daar moet je de keuze maken of je ook buiten wil kunnen werken.

                  Een ander voordeel van die comanders is dat je niet veel moet rondlopen. Maar ik heb er geen erg aan. Rondlopen is gezond en zo ziet je klant dat je ook nog werkt ;-)
                  Met die commander denkt de klant dat je heel de tijd zit te prutsen aan je toestel en dat je niet weet waar je mee bezig bent.

                  Kwestie van keuze hoe je het wil aanpakken.


                  Maar los van alles zou je beschreven setup eigenlijk moeten werken hoor. Heb het vroeger ook zo gedaan toen ik maar 1 ontvanger had.

                  PS: heb een half uur geleden nog 2 manuele flitsen bijgekocht (yongnuo 560ex4) waar de zenders en ontvangers ingebouwd zijn. 150 euro op eebei voor een setup die ik eens wil proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag in verband met 430 EX en werken op afstand met flitsers

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Ik werk ook met het oude systeem. 1 zender op de cam, en receivers onder mijn flitsen.
                    Nadeel is dat ik beperkt ben tot 1/200 ste. Binnen is dat geen probleem maar buiten is dat lastig omdat je omgevingslicht dan gaat domineren.
                    Daar is HSS zeker nodig op grote diafragmas.

                    Dus daar moet je de keuze maken of je ook buiten wil kunnen werken.

                    Een ander voordeel van die comanders is dat je niet veel moet rondlopen. Maar ik heb er geen erg aan. Rondlopen is gezond en zo ziet je klant dat je ook nog werkt ;-)
                    Met die commander denkt de klant dat je heel de tijd zit te prutsen aan je toestel en dat je niet weet waar je mee bezig bent.

                    Kwestie van keuze hoe je het wil aanpakken.


                    Maar los van alles zou je beschreven setup eigenlijk moeten werken hoor. Heb het vroeger ook zo gedaan toen ik maar 1 ontvanger had.

                    PS: heb een half uur geleden nog 2 manuele flitsen bijgekocht (yongnuo 560ex4) waar de zenders en ontvangers ingebouwd zijn. 150 euro op eebei voor een setup die ik eens wil proberen.
                    Xafke,
                    Bedankt voor je reactie ...
                    Ik neig naar een volledig manueel systeem, zo kan ik alles zelf in de hand houden, maar nadeel is dan inderdaad wel die HSS ... Nu, ik bekijk het nog even goed, zodat ik geen overhaaste beslissing neem waarvan ik dan later vaststel dat ik het beter anders gedaan had ...
                    groet,
                    deka
                    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

                    Comment

                    Working...
                    X