Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

    Hoi,
    Ik zit hier op m'n gemak met m'n Nikon D750 te spelen.
    Het is weer echt genieten met dat spiegeldoosje ...
    Nu heb ik met de aanschaf van deze cam ook mijn geheugenkaartjes op "orde" gebracht.
    En leuk feit is dat ik 2 van die slimme kaartjes in mijn camera kwijt kan.
    Dus op de een schrijf ik de RAW foto's weg en op de andere de JPG's.
    Ik heb dan één 32 Gb kaartje voor de RAW foto's en één 16 Gb kaartje voor de JPG's in m'n camera.
    Van deze setjes heb ik er 3.
    Omdat mijn camera aangaf dat ik op deze manier 578 foto's op één setje kon maken
    en ik tijdens mijn zomervakantie ruimte wil hebben voor 1500 à 2000 stuks .
    Maar ik ben nu toch wel verbaasd, ik heb nu op één setje wel 940 foto's kunnen zetten .
    Vakantie- en landschapsfoto's. Dus daar zitten toch voldoende kleuren en contrasten in.
    Ik fotografeer RAW+JPG (fijn!).
    Hebben jullie ook zo'n grote verschillen?

    Adrie

  • #2
    Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

    Hoi Adri,
    Daar ben ik ook al eens tegenaan gelopen. Dat schijnt heel normaal te zijn. Google maar eens bij Sandisk. Ik denk dat het ook te maken heeft met de bestandsgrootte. Dikwijls zit je onder de bestandsgrootte.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

      De cameraa begint met een schatting van het aantal foto's en gaat dan uit van de (denk ik) maximale grootte en past dat na elke foto aan aan de werkelijke toestand.

      PS ik vind het gemakkelijker om met een netbook + externe HDD te werken ipv 3 kaartsets. Iedere dag kaarten leeg op het netbook en een kopie op de externe HDD en die niet bijelkaar bewaren in de bagage(bv één in de cary-in en andere in de koffer).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

        op de nikon site's geven ze aan hoeveel MB een full raw is, ik ga hiervan uit en dat zit meestal aardig in de buurt,
        zoniet iets beter in realiteit (puur eigen ervaring)
        bij jou zou dit op een 32gig kaartje een 1200 shots lossless compressed zijn (heeft de d750 geen full raw???)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
          Hoi Adri,
          Daar ben ik ook al eens tegenaan gelopen. Dat schijnt heel normaal te zijn. Google maar eens bij Sandisk. Ik denk dat het ook te maken heeft met de bestandsgrootte. Dikwijls zit je onder de bestandsgrootte.
          Omdat mijn vorige reactie even snel per telefoon was, en geen tijd had om te Googlen, alsnog de link : Aantal foto's die op een Sandisk kaartje kunnen
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

            Dat is wel een beetje vreemd, zo'n verschillen heb ik zelf nooit gehad. Het zou misschien kunnen zijn omdat je je foto's spreid over twee kaartjes. RAW foto's zijn meestal allemaal in dezelfde groote orde, omdat er weinig tot geen compressie opzit. Dus eigenlijk hangt het er maar vanaf hoe je JPEG foto's zijn in formaat, maar zelfs die zijn qua formaat meestal niet zo heel veel verschillend.

            Ik denk trouwens wel dat je meer foto's kwijt gaat kunnen als je RAW+JPEG op 1 kaart schiet. Je opstelling gaat er nu namelijk van uit dat een RAW foto dubbel zo groot is als een JPEG foto, en dat betwijfel ik ten zeerste . Je verliest dus als het ware een hoop ruimte op je RAW-kaartje.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

              Hoi,

              Johan, die tabel van Sandisk lijkt me niet zo best.
              Daar wordt aangegeven dat een ongecomprimeerd RAW bestand van een 22 Mp cam maar liefst 66 Mb groot is.
              Ik weet nog van mijn Canon 5D II, die zaten volgens mij rond de 30 Mb.
              Die van mijn Nikon (24 Mp) nu ook, volgens mijn herinneringen...

              Bulke, de term "Full RAW" kende ik tot nu toe nog niet.
              Als die bestanden nóg groter zijn, hoe groot is zo'n bestand dan op de 800/800E/810?
              Ik weer ook niet waarom deze stand niet op de D750 zit.
              Zal dan misschien geen verbetering brengen? Of hebben we een gemis?

              Wutske, mijn bestandsgrootte van mijn RAW's en JPG's liggen op 30 en 15 Mb (om en nabij).
              En is het ene kaartje eerder vol, loopt alles door op het volgend.
              Maar ik vind het wel handiger als de JPG's apart van de RAW's staan.
              Niks super belangrijk, gewoon mijn manier en gevoel.

              Adrie

              Comment


              • #8
                Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                kweet natuurlijk niet of FULL RAW dé juiste term is hoor,
                dit wil gewoon zeggen ongecomprimeerd (ipv lossless compressed of compressed) en op maximum aantal bit (14 bij mijn cam)
                jouw camera heeft die optie niet, net even gecheckt (vind het ook raar)
                het verschil is dat hij echt de pure data van het beeld onversneden (ongecomprimeerd) opslaat, waardoor je je sensor eigenlijk op z'n maximum gebruikt wordt
                ik moet zeggen dat dit verschil niet zò groot is, zal eerder bij extremen het verschil maken (meer scherpte bij heel hoge ISO's, net iets meer uit de hooglichten halen, enz)
                maar een lossless compressed 14bit heeft een grootte van 41MB bij mij, een uncompressed 74MB
                reken maar eens uit, ik schrijf dubbel raw weg, dus: 74mb x2 = 150MB aan 4 foto's per seconde = 600MB per seconde (nog een geluk dat er wat buffer opzit)
                behoorlijk duur in de kaartjes dus
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                  Hoi,

                  Je hoeft je niet te verontschuldigen, ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
                  Dus anderen ook...
                  Potverd..., dat wat jij Full RAW noemt is inderdaad wel een enorm bestand.
                  Als ik dat op mijn D750 zou hebben, zou dat op een dikke 50 Mb per plaatje komen, denk ik.
                  Da's duidelijk anders als ik nu heb.
                  Jammer, ik zou het best willen testen.
                  Alleen... Mijn Pc zou het dan wel echt minder vinden zodra ik er 30 in één keer wil gaan bewerken in PS...
                  Dat is mijn werkwijze zoals ik gewend ben.
                  M'n lief gaat me echt martelen als ik ook nog een nieuwe Pc wil...
                  M'n bankrekening is mijn aanval voor m'n Nikon gear nog maar amper te boven...

                  Adrie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                    Mijn foto's komen de computer op via LR. Ik maak er dan gelijk DNG van. Scheelt een jas !
                    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                    Vriendelijke groeten, Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                      De raw's van een Sigma DP2m komen op 36.6 tot 58.4MB per stuk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                        Heb de Nikon D750 gekocht.
                        Overweeg nu 2 geheugenkaartjes te kopen van 32 gig. type:
                        Sandisk SDHC 32 GB Extreme Pro 95 mb/s.
                        Graag info of dit een juiste keuze is ( snel en groot genoeg? ), ook als je heel misschien een film maakt.
                        Oh ja heb nu nog 2 geheugen kaartjes van mijn oude Nikon D7000 ( 4 jaar oud over ) type Sandisk SDHC Extreme 16 gig HD Video 20mb/s. Zijn deze ook nog geschikt voor de Nikon D750? Dus snel genoeg?
                        Al vast bedankt voor de info.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                          Ik werk àltijd met 2 geheugenkaartjes, en schrijf de foto's dubbel weg, kwestie van back up te hebben als er eentje mankeerd (nu toch al 2 keer tegengekomen op momenten dat je dat écht niet wilt!)
                          95mb/sec is de leessnelheid die ze aangeven, is vooral de schrijfsnelheid die belangrijk is

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                            ben begonnen met 8gb cf en als backup 16gb sd, denk dat we toen rond de 30/45mb's zaten. nadien upgrade naar 16gb cf á 60mb's nog steeds, nu recentelijk naar 32gb á 120mb's. snelheid heeft vooral voordeel om naar pc weg te schrijven. in men 5dIII maakt dit geen verschil.
                            de snelheid van alle class 10 sdhc en zo zijn goed genoeg trouwens, tenzij je constant je buffer gaat volschieten a10fps of zo
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke geheugenkaart grootte gebruiken jullie?

                              Voor mij telt vooral de wegschrijfsnelheid bij de opname, daarna speelt de tijd geen rol.

                              5DIII kan inderdaad geen UHS-I aan en is trager op SD.
                              Recentere cameras zoals de 7DII kunnen dat wel, ik gebruik de 32MB CF en SD Kingston kaartjes die in deze test zeer goed scoren, zeer tevreden van en ook helemaal niet duur.

                              Comment

                              Working...
                              X