Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kalibratie Eizo - Macbook Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kalibratie Eizo - Macbook Pro

    Ik heb een Macbook Pro (Mid 2012), deze heb ik gekalibreerd met een Spyder 4 Elite.
    Nu heb ik een Eizo CX271 aangeschaft om aan te sluiten op mijn Macbook. Ik heb de Eizo gekalibreerd met de meegeleverde software "Colornavigator 6" gebruik makende van de Spyder. Nu heb ik een profiel voor het scherm van de Macbook en de Eizo.
    Nu zie ik op internet en lees ik in een boek over kleurenmanagement dat je om een Eizo te gebruiken met een Macbook, je het profiel voor het Macbook-scherm moet verwijderen samen met de software van de Spyder en je enkel de Eizo als gekalibreerd scherm moet gebruiken om een exacte kleurenweergave op de Eizo te bekomen omdat anders het Macbook-profiel de kalibratie van de Eizo zou beďnvloeden.
    Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Heeft iemand hier ervaring mee?

  • #2
    Re: Kalibratie Eizo - Macbook Pro

    Oorspronkelijk geplaatst door dewintom Bekijk bericht
    Ik heb een Macbook Pro (Mid 2012), deze heb ik gekalibreerd met een Spyder 4 Elite.
    Nu heb ik een Eizo CX271 aangeschaft om aan te sluiten op mijn Macbook. Ik heb de Eizo gekalibreerd met de meegeleverde software "Colornavigator 6" gebruik makende van de Spyder. Nu heb ik een profiel voor het scherm van de Macbook en de Eizo.
    Nu zie ik op internet en lees ik in een boek over kleurenmanagement dat je om een Eizo te gebruiken met een Macbook, je het profiel voor het Macbook-scherm moet verwijderen samen met de software van de Spyder en je enkel de Eizo als gekalibreerd scherm moet gebruiken om een exacte kleurenweergave op de Eizo te bekomen omdat anders het Macbook-profiel de kalibratie van de Eizo zou beďnvloeden.
    Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik meen dat dat ook zo is met een gewone pc, als je met twee schermen werkt raden ze ook aan maar één scherm te kalibreren.
    er zullen waarschijnlijk wel middelen zijn dat op te lossen met bijkomende hardware.

    Comment


    • #3
      Re: Kalibratie Eizo - Macbook Pro

      Interessant, maar als je dan ook on-the-go of op verplaatsing je MBP wil gebruiken zonder externe monitor, hoe kan je dan je scherm kalibreren?

      Telkens kalibreren en terug verwijderen als je thuis bent, lijkt me zo omslachtig.
      http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

      Comment


      • #4
        Re: Kalibratie Eizo - Macbook Pro

        In het boek "Kleurenmanagement, betrouwbare kleuren van invoer tot uitvoer." van Hans Frederiks staat letterlijk op pagina 48, en ik citeer:

        "Stel u hebt een iMac en wilt daaraan een hoge kwaliteit beeldscherm hangen om daar uw kleurkritische werk op te doen. Hoe stemt u die twee schermen dan op elkaar af?
        Moeilijk, moeilijk... Het verschil tussen het kalibreren van de iMac en bijvoorbeeld Eizo CG246 is dat het eerste scherm softwarematig moeten worden gekalibreerd en het Eizo-scherm hardwarematig. Bij het Eizo-scherm wordt de kalibratie in het scherm zelf gedaan, waardoor veel mooiere kleurovergangen en betrouwbaardere afstellingen mogelijk zijn. Bij de iMac vindt een kalibratie plaats in de color lookup table (CLUT) van de grafische kaart van de iMac. Als u de iMac gaat kalibreren past u de CLUT in de grafische kaart aan, maar die heeft ook invloed op de gedragingen van het Eizo-scherm. Dat gaat helaas niet samen. Bij een dergelijke opstelling kunt u eigenlijk alleen het Eizo-scherm afregelen en moet u daarop de kleur beoordelen.".

        Op internet vind ik zowel berichten die dit bevestigen, maar evenveel die dit ontkennen en dat het geen probleem is om met beide samen gekalibreerd te werken.
        Als dit toch waar zou zijn, denk ik dat er velen, al heel lang, verkeerde kleuren beoordelen op hun externe monitor. Maar ik vind nergens uitsluitsel.
        Ik heb nu een mail naar Eizo gestuurd over dit mogelijk probleem, hopelijk kunnen zij duidelijkheid verschaffen.

        Comment

        Working...
        X