Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frequency Separation.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frequency Separation.

    Vraagje over F S.

    Stel je hebt op een gezicht een lichtere omgeving, en een donkere omgeving.
    Dan is het de bedoeling om met F S een 'selectie' te maken van het lichtere geheel en dat daarop toe te passen.
    Maar is het best om dat zo te doen, of krijg je een beter resultaat als je binnen die lichtere plek ook heel selectief gaat werken.
    Hopelijk is dat wat duidelijk. :-)

  • #2
    Re: Frequency Seperation.

    Ik snap er niks van.

    F S = Photoshop?

    'het lichtere geheel' ?

    'en dat daarop toe te passen' ... WAT daarop toe te passen?

    Wat bedoel je met 'heel selectief gaan werken' binnen de lichtere plek?
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Frequency Seperation.

      Ik zou de doorddrukken en tegenhouden tools gebruiken. Ik heb nog nooit een selectool gezien die echt goed omgaat met de randjes.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Frequency Seperation.

        Heren, voor alle duidelijkheid : FS is een manier voor het bewerken van de huid
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Frequency Seperation.

          Ja en hier heb je er een goede tutorial over (en een gratis action)
          Master Frequency Separation with our complete Photoshop tutorial and learn how to create smooth, vibrant skin tones and independently separate frequencies.

          Aaron Nace beheerst Photoshop wel héél erg goed...

          Comment


          • #6
            Re: Frequency Seperation.

            Dank voor deze verduidelijking!!

            Boeiend.
            "Just do it !"

            http://jr52.be/index.html

            Comment


            • #7
              Re: Frequency Seperation.

              Ik ben ook een enorme voorstander van de Phlearn tutorials. Heel duidelijk en leuke onderwerpen.

              Als je de lage frequenties of kleuren wil vervagen of beter laten overvloeien, selecteer je het gebied rond de abrupte overgang en pas je daarop een Gaussian blur toe.
              Welteverstaan op de layer van de lage frequentie he. En als je dat niet goed begrijpt, kijk dan even naar die tutorial van hierboven, dan zal het wel duidelijker worden

              FS is heel handig
              http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

              Comment


              • #8
                Re: Frequency Seperation.

                Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                Ja en hier heb je er een goede tutorial over (en een gratis action)
                Master Frequency Separation with our complete Photoshop tutorial and learn how to create smooth, vibrant skin tones and independently separate frequencies.

                Aaron Nace beheerst Photoshop wel héél erg goed...
                bedankt voor dit te delen
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Frequency Seperation.

                  Ik had er eerlijk gezegd ook nog niet van gehoord , maar 't is inderdaad een goeie tutorial die vonkske ons aan de hand doet.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frequency Seperation.

                    FS kan inderdaad kleinere huidvlekken verdoezelen.
                    Je gaat geen heel gezicht in één keer bewerken, of de helft in en de helft uit de schaduw. Een vlek kan wel. Op de voorbeelden zijn er een zeven tal selecties geweest. Het voorhoofd is bijvoorbeeld in twee afzonderlijke stukken gedaan. De wangen ook in verschillende keren en de kin in één keer.
                    Ben ook al een paar weken aan het oefenen met FS en behoudens nog wat kleinere onvolkomenheden begint het een beetje te lukken.
                    Aangezien een foto meer zegt dan woorden: (Uit een oudere serie waar ik op oefen...Nu herbeginnen zou de dame in kwestie centen kosten voor nieuwe stilettos Ook zou ik proberen het haar meer uit het gezicht te houden )

                    zo ziet de foto er in RAW uit(100%)

                    zo wordt hij na een fs-behandeling(100%)

                    dit wordt dan het eindresultaat

                    Op dit kleiner formaat in het derde voorbeeld gaat natuurlijk enig detail verloren waardoor men de indruk zou kunnen krijgen dat de huid te glad geworden is. Daarentegen denk ik dat het tweede voorbeeld aantoont dat er nog wel degelijk structuur in de huid zit. Natuurlijk gaat diegene die de foto bewerkt zelf kiezen in hoeverre hij nog "blemishes" (vlekjes, pukkeltjes, littekens) in de foto laat alsook het percentage blur in FS dat hij wil toepassen.
                    Ook heb ik de indruk dat in FS het "rood" heviger wordt wat je dan nadien weer moet compenseren.
                    Als NDW zou kiezen voor FS...vergeet dan niet je selectie tussen 25-30% te doezelen (feather)

                    Gaat het daarentegen om huidtonen die in het gezicht afwijken van de rest van het lichaam denk ik dat volgende tutorial van dezelfde hand beter geschikt zou kunnen zijn.

                    Marc
                    Last edited by Brombeer; 25 mei 2015, 20:05.
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frequency Seperation.

                      Marc, dit is nu het grote probleem met FS. Men gaat al snel over de grens. Zo ook met jouw bewerking. Zou opacity eens terug schroeven naar 35 %
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frequency Seperation.

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Marc, dit is nu het grote probleem met FS. Men gaat al snel over de grens. Zo ook met jouw bewerking. Zou opacity eens terug schroeven naar 35 %
                        Bedankt Daniel. Zal dat eens proberen. Aangezien ik de bewerkingen (met lagen) niet opsla, gaan we eens van nul herbeginnen en kijken wat het geeft.

                        Marc
                        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frequency Seperation.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                          Bedankt Daniel. Zal dat eens proberen. Aangezien ik de bewerkingen (met lagen) niet opsla, gaan we eens van nul herbeginnen en kijken wat het geeft.

                          Marc
                          Als ik die gasten hoor die veel met deze techniek werken, is het meestal het beste, als je een dag later opnieuw naar de foto kijkt. Dan kun je beter beoordelen of een foto TE bewerkt is of niet
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frequency Seperation.

                            Voor wie het verschil eens wil zien tussen FS en D&B:



                            - D&B is zo een uurtje werk. En behalve de verwijdering van enkele kleine oneffenheden en de haren met kloonstempel is er geen enkele porie verplaatst of veranderd.
                            - Omdat ik zelf nooit FS gebruik, heb ik de bewerking gebruikt van Brombeer.
                            - Bij het ORIGINEEL heb ik enkel een kleuraanpassing gedaan, omdat dit mooier kijken is.

                            Het gaat er in feite nog niet eens om, om te zien wat het beste is. Wel vind ik dat je evengoed een goede techniek kan aanleren dan een (in mijn ogen) slechte.

                            Als deze .gif onder een link moet, moet iemand dit maar doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frequency Seperation.

                              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                              Voor wie het verschil eens wil zien tussen FS en D&B:



                              - D&B is zo een uurtje werk. En behalve de verwijdering van enkele kleine oneffenheden en de haren met kloonstempel is er geen enkele porie verplaatst of veranderd.
                              - Omdat ik zelf nooit FS gebruik, heb ik de bewerking gebruikt van Brombeer.
                              - Bij het ORIGINEEL heb ik enkel een kleuraanpassing gedaan, omdat dit mooier kijken is.

                              Het gaat er in feite nog niet eens om, om te zien wat het beste is. Wel vind ik dat je evengoed een goede techniek kan aanleren dan een (in mijn ogen) slechte.

                              Als deze .gif onder een link moet, moet iemand dit maar doen.

                              Wauw wat een verschil! Heb je misschien een link naar een goede tutorial van D&B?
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X