Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huidtint met nikon D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • huidtint met nikon D750

    ik werk met nikon D750, en ik heb met dit toestel regelmatig dat huidtint (hoofd) naar de rode kant is. Zeker als ik een beetje meer contrast zet in lightroom. heeft er iemand nog dit probleem of hoe valt dit op te lossen?
    Ik zet de saturatie van rood en oranje een klein beetje minder in lightroom, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn ...
    ik werkte vroeger met D3 en was dat probleem precies minder..

  • #2
    Re: huidtint met nikon D750

    Ben niet vertrouwd met Nikon, maar eerst: RAW of JPG, want in RAW makkelijk aan te passen.
    Als je echter wil dat de foto's recht uit de camera (JPG) beter zijn, moet je (bij Canon althans) je 'picture style' aanpassen, of de individuele waarden (bv van het rood) verminderen. Ben er zeker van dat Nikon ook iets dergelijks heeft. Handleiding?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: huidtint met nikon D750

      ik werk altijd in Raw, mss helpt het als ik mijn toestel in portret modus zet?

      Comment


      • #4
        Re: huidtint met nikon D750

        Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
        ik werk altijd in Raw, mss helpt het als ik mijn toestel in portret modus zet?
        Nee, portret is volgens mij de stand van je foto toch? Landscape of Portrait.

        Je kunt nieuwe default instellingen maken in de RAW converter. Een nieuwe Default instelling waarbij je de huidtinten wat aanpast
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: huidtint met nikon D750

          bij de kleurruimte (tinten) kan ik mn camera ook op portrait zetten ( of neutraal, levendig enz..)

          Comment


          • #6
            Re: huidtint met nikon D750

            Als je in RAW werkt en gebruik maakt van Lightroom, zou je eventueel een preset kunnen maken die automatisch uitgevoerd wordt bij import. Ik doe dat voor de gebruikte lens, maar niet voor de keuze "standaard/levendig/portret... enz) die ik toch wens te testen. Persoonlijk ga ik tegenwoordig meer en meer naar "camera faithful" of "camera neutral", zeker voor portretten.
            Maar de instellingen die je op je camera maakt, hebben op de eerste plaats effect op de JPGs, niet op de RAWs.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: huidtint met nikon D750

              Mijn ervaring zowel met de D90 als met de D700 als je contrast toevoegt of gaat oplichten komt er rood bij, ik heb de indruk dat het bij adobeRGB minder is maar dat geeft minder betrouwbare kleuren naar afdrukken

              Comment


              • #8
                Re: huidtint met nikon D750

                Indien je een natuurgetrouwe weergave wenst van je kleuren moet je werken met de " ColorChecker Passport ". Dan kan je een lensprofiel aanmaken voor, in dezelfde omstandigheden, genomen foto's.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment

                Working...
                X