Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Motor ( Ketting stellen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Motor ( Ketting stellen)

    Voor de mannen die hun eigen ketting bijstellen heb ik 'n vraagje.

    Ik heb vroeger maar zeer kort met ketting gereden, daarna met cardan.
    Nu heeft mijn Harley een riem en dat hoef je praktisch niet bij te stellen.
    De RT had ook weer cardan. Is weg.

    Maar mijn Honda NC700 (DCT) heeft ketting.
    In principe geen probleem, maar als ik ergens aan begin wil ik dat wel juist hebben.
    Op vele fora vindt je talloze discussie's over welke olie in welk motorblok moet. Welke additieven etc.

    Soit, het ketting stellen is daar zo eentje van, dat je vrijwel op ieder forum in alle talen vindt.
    Het verwonderd me echter dat ik vrij goed qua mechaniek mijn plan kan trekken.
    En toch zijn hier weer de meningen soms echt niet wat ik van ervaren sleutelaars verwacht.

    Om het kort te houden: er zijn meerdere manieren om een ketting te stellen.
    Het staat op de swing-armen met streepjes. (welke soms helemaal niet kloppen - bij mij alvast niet)
    Je gebruikt dezelfde aantal slagen aan de stelmoeren, om het wiel/ketting in lijn te houden.
    Of 'n liniaal, zaagblad etc… allemaal betere hulpmiddelen. Laatste kan ik niet gebruiken omdat mijn kettingwiel bredere tanden heeft.
    Meetlint van center swing-arm naar as achterwiel. Kan ik ook niet of heel moeilijk. (Staan geen centerpunten op de as)
    Dus bleef er de Profi Cat Laser over die dat snel en perfect doet.

    Tenslotte: ik stel vast, bij de eerste maal dat ik bij deze nieuwe motor de ketting heb bijgesteld, de markering niet klopt.
    Tussen 2 streepjes meet ik 2.5mm en het verschil L/R is 'n half streepje > 1.25mm verschil.
    Het laserpuntje versprong van buitenkant (dikke) schakel naar binnenkant (smalle) schakel.
    Iig, de ketting is met de laser tool bijgesteld en de motor loopt of rolt recht. Ook bij handen vrij laat 'm zich goed naar L/R sturen vanuit de heupen.
    Het schakelen gaat weer geruisloos, want met 'n automaat rij je constant op de motor. Dus ook bij afremmen in de bocht met de flippers.

    Er zijn dus verschillende zaken waar ik niet goed in kan komen.
    Sommige vinden zo een tool verspilling (kost amper 40€).
    Veel mensen stellen ook vast dat de laser beter en nauwkeuriger is dan al hun vroegere methoden.
    En toch zijn er mensen die daar nooit zo nauw naar gekeken hebben en ook meer als 20K met 'n kettingset doen.

    Is dat nu normaal dat die markering zo kan afwijken?
    Ook het aantal slagen bij een fabrieks-nieuwe motor klopt niet met de laser dot?
    Er is iets wat mij zegt dat het kettingwiel toch haaks op de achteras staat.

  • #2
    Re: Motor ( Ketting stellen)

    Het is al een tijd geleden, maar vroeger gebruikte ik nooit hulpmiddelen (zeker geen lasertool) om de ketting van de motor bij te stellen.
    De ketting is altijd "op het zicht" goed gelegd.
    De streepjes op de achterbrug waren wel vrij correct bij de motoren waarmee ik heb gereden.

    Met de GSX600F deed ik ongeveer 40.000km met de ketting en het achterste tandwiel, het voorste tandwiel werd eerder vervangen (na zo'n 25.000km) omdat dat eerder versleten was (op 40.000km werd de hele set vervangen).

    Maar de ene motor is de andere niet, zelfs de beste kettingset ging maar zo'n 20.000km mee op de Bandit 1200S, hoe goed ik die ook smeerde, meer kilometers kon ik er nooit mee doen.
    Die 1200 had wel veel meer trekkracht dan de 600, en er lag hetzelfde type ketting op (het zal wel door de "stoplichtsprintjes" zijn dat die ketting altijd zo snel versleten was)..
    Eén keer heb ik op die Bandit een Regina ketting laten leggen (laten doen omdat de motor nog in garantie was, later heb ik die altijd zelf vervangen zoals ik dat ook altijd deed bij de 600), en die was nog veel sneller versleten.
    Dat setje had ik laten leggen voor we naar de Noordkaap vertrokken, toen we 14 dagen later terug kwamen was het achterste tandwiel al zichtbaar ingesleten, dat was niet normaal, en daarom hebben ze dat ook gratis vervangen.
    Na die slechte Regina kettingset heb ik altijd de betere DID kettingen gebruikt (die had ik ook altijd op de 600 gebruikt).

    Met de 600 heb ik ongeveer 120.000km gereden, met de 1200 meer dan 130.000km, ik heb er dus wel een beetje ervaring mee.
    In totaal heb ik bijna 280.000km op de motor gereden, die motoren hadden allemaal ketting aandrijving.

    Kettingsmeermiddelen heb ik in die jaren ook genoeg getest, de spullen waarmee het achterwiel ook vettig werd waren altijd de beste om de ketting zo lang mogelijk goed te houden.
    De spuitbussen "chain wax" (en aanverwante producten) waarmee ketting en het achterwiel zuiverder bleven waren altijd een ramp, als de ketting niet vettig is, dan is die ook niet goed gesmeerd...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Motor ( Ketting stellen)

      Ik heb het vroeger steeds op de oude manier gedaan, gewoon een lat langs het achterste tandwiel, simpel en juist.
      Pakweg iedere 5.000 Km ging de ketting er af, afkoken in water met soda, droogblazen en dan een uurtje in warm kluber grafiet vet, en om de 20.000km een nieuwe Renold rollenketting.

      Comment

      Working...
      X