Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100, D7200 of D610 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7100, D7200 of D610 ?

    Hallo,

    Ik twijfel tussen de bovenstaande toestellen om aan te kopen.
    Ik fotografeer regelmatig voor communie. Portretten van kinderen, families, gezinnen. Feestfoto's en af en toe een huwelijk.
    Momenteel fotografeer ik nog steeds met mijn Nikon D80 maar ben dus aan een jonger broertje toe.

    Ik dacht ook aan de 2.8 mm lens 24-70mm?

    Wie heeft ervaring met deze toestellen en smijt het op dit forum?

  • #2
    Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

    Welke objectieven gebruik je nu?
    24-70 komt best tot z'n recht op 610.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

      ik heb de nikkor 24-70 F2.8, dit is echt een topper!! Ben heel tevreden over de combinatie op een FF-camera (D750).
      Op een crop ga je natuurlijk een heel stuk breedhoek verliezen, dan wordt deze een 36-105 en is toch al redelijk tele.
      Hangt af van wat je zelf graag doet en gebruikt.
      Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
      Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

        Het beoogde gebruik van de lens lijkt mij doorslaggevend. Een 24-70 is een prachtige standaardzoom, maar op een APS-C sensor zal die 24mm (x1.5) wat beperkend zijn. Een 17-xx lens of iets dergelijks is dan meer aangewezen. Heeft Nikon iets zoals de 17-55/2.8 van Canon, die echt als lichtsterke standaardzoom dienst kan doen? Ik vrees er een beetje voor...

        Niettemin, ik gebruikte voor reportagewerk bijna constant de 24-70 van Canon op een 1D (1.3x crop) en die voldeed qua bereik prima voor mij. Het hangt dus zeker voor een stuk af van hoe en wat je graag fotografeert.

        Qua toestel op zich vond ik de D7100 zowat het beste dat ik de voorbije jaren in mijn handen heb gehad. De D7200 zal in dezelfde lijn liggen, en zal er wellicht voor zorgen dat zijn voorganger nu interessanter is qua prijs. De D610 heb ik wel eens vastgenomen, maar ken ik eigenlijk niet.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Heeft Nikon iets zoals de 17-55/2.8 van Canon, die echt als lichtsterke standaardzoom dienst kan doen? Ik vrees er een beetje voor...
          Excuses, Nikonians... er is ook een nikkor 17-55/2.8.
          Dat zou dus een goeie match zijn voor een D7100/7200, terwijl de 24-70 beter past bij een full frame sensor.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

            creatiefke,

            Ik heb zeer recent een Nikon D7200 gekocht (met o.a. de 18-140mm).
            Als je er wat aan hebt, een aantal van mijn laatste albums zijn met de Nikon:
            https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

            Ik ben er in elk geval zeer tevreden over - en werk verder ook met Fuji X-T1 en X-E2 (als beeldkwaliteitsreferentie )

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

              Mooi werk Jaja. Ik ga morgen mijn licht eens opsteken bij art en craft, de toestellen eens vastnemen maar als dat het resultaat is van een 7200 moet ik eigenlijk niet langer twijfelen.
              De 610 is misschien nog beter maar wel zwaarder. Het toestel moet goed in mijn vrouwenhanden passen en met een niet zo denderende goede rug is het gewicht ook wel belangrijk.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                Om te antwoorden op jullie vraag. Ik fotografeer momenteel met de bijgevoegde lens van mijn D80, 18 - 200 mm en een vast lensje 50 mm, 1.8
                Ik fotografeer voornamelijk personen, kinderen, gezinnen, communicantjes, pubers, bruidsparen, zowel in studio als op locatie.
                De 1.8 is dus mijn favoriet daarom dat ik overweeg de 24 - 70 mm te kopen.
                owee, owee, 610 of 7200 ? zo'n groot prijsverschil is het niet maar de lens is wel heel anders op een ff dan op de 7200, had er nog niet bij stilgestaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                  met voornamelijk portret zou ik qua lens eens denken aan een 85mm 1.8, veel lichter en nog minder dof,
                  de 24-70 weegt ong. 1 kg dus minder ergonomisch voor jou?
                  de d610 weegt niet veel meer hoor, maar de FF lenzen wegen vlugger door (voor mij geen probleem, zeker met de beeldkwaliteit in het achterhoofd)
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                    Hallo,

                    We zitten momemteel in het warme Sicilië en ik heb de D7200 bij met de Nikon 18-140 en de Tamron 70-300.
                    Het eerste combo is het meest veelzijdige en perfect voor oa op vakantie.
                    Qua gewicht is er geen enkel probleem, ook niet na een ganse dag rondzeulen.
                    En de foto's ... Tja ... [emoji3] [emoji3]

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Hallo,

                      We zitten momemteel in het warme Sicilië en ik heb de D7200 bij met de Nikon 18-140 en de Tamron 70-300.
                      Het eerste combo is het meest veelzijdige en perfect voor oa op vakantie.
                      Qua gewicht is er geen enkel probleem, ook niet na een ganse dag rondzeulen.
                      En de foto's ... Tja ... [emoji3] [emoji3]

                      Jaja
                      Prima dit te horen

                      Ik ga me uiteindelijk ook een D7200 aanschaffen ter vervanging van een D300s na vergelijking van foto's op Image Resource.

                      Frank

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Hallo,

                        We zitten momemteel in het warme Sicilië en ik heb de D7200 bij met de Nikon 18-140 en de Tamron 70-300.
                        Het eerste combo is het meest veelzijdige en perfect voor oa op vakantie.
                        Qua gewicht is er geen enkel probleem, ook niet na een ganse dag rondzeulen.
                        En de foto's ... Tja ... [emoji3] [emoji3]

                        Jaja
                        Jij was vorig jaar toch nog zo enthousiast over Fuji systeemcamera's, en je overstap er naar komende van Canon... hoe komt het dat je nu een D7200 hebt aangeschaft (en als ik je flickr account bekijk, vooral daar mee fotografeert ipv de lichtere Fuji's)? Maakt me wel benieuwd...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                          R&B,

                          Ik fotografeer nog steeds enthousiast met Fuji hoor ...
                          Maar voor een aantal dingen is en blijft een dslr nog steeds handiger.
                          De keuze voor de Nikon D7200 is voor een stuk op de Fuji's gebaseerd: geen nood meer aan een FF...
                          Het gebrek aan een langere tele bij Fuji was ook een factor en als die er komt zal die meer kosten dan mijn hele Nikon set samen.
                          De fotokwaliteit van Fuji en de D7200 ligt heel erg dicht bij elkaar zodat ze probleemloos samen gebruikt kunnen worden.
                          Kortom, de D7200 is voor mij een ideale aanvulling.
                          En ja, momenteel werk ik meer met de D7200.
                          Op vakantie zijn 1600 foto's uit 1 batterij toch wel erg handig, zeker als in de grip nog eens zo'n batterij zit ...
                          Maar dus zeker geen afscheid van Fuji ...

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            R&B,

                            Ik fotografeer nog steeds enthousiast met Fuji hoor ...
                            Maar voor een aantal dingen is en blijft een dslr nog steeds handiger.
                            De keuze voor de Nikon D7200 is voor een stuk op de Fuji's gebaseerd: geen nood meer aan een FF...
                            Het gebrek aan een langere tele bij Fuji was ook een factor en als die er komt zal die meer kosten dan mijn hele Nikon set samen.
                            De fotokwaliteit van Fuji en de D7200 ligt heel erg dicht bij elkaar zodat ze probleemloos samen gebruikt kunnen worden.
                            Kortom, de D7200 is voor mij een ideale aanvulling.
                            En ja, momenteel werk ik meer met de D7200.
                            Op vakantie zijn 1600 foto's uit 1 batterij toch wel erg handig, zeker als in de grip nog eens zo'n batterij zit ...
                            Maar dus zeker geen afscheid van Fuji ...

                            Jaja
                            Heb je veel aan de grip? Ik zou die vooral kopen voor de extra ontspanknop, massa/greep en voor de tweede batterij en omdat ik ze op mijn huidige toestellen ook zo gewoon ben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7100, D7200 of D610 ?

                              Frank,

                              Met de grip voelt de camera voor mij wat beter aan en meer dan 3200 foto', dat is zelden opladen 😃

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X