Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Surround systeem aansluiten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Surround systeem aansluiten

    Dag allen,

    Ik heb van bij mijn ouders een ouder surround systeem meegenomen en vroeg me af hoe ik het best kan aansluiten.
    Er zit geen HDMI op, en dan wordt het voor mij al ferm in het haar krabben. Wel scart

    Er zit een optisch audiocoaxiaal uitgang op. Kan ik dan gewoon een coax - spdif converter gebruiken om zo mijn audio van telenet decoder op mijn surround te krijgen ?

  • #2
    Re: Surround systeem aansluiten

    Als je met Google zoekt naar het merk en type zal je al snel een handleiding vinden op het net.
    Als een beetje serieus systeem is, is het niet moeilijk alles erop aan te sluiten.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Surround systeem aansluiten

      Ik zou dan enkel het geluid via het surround systeem laten gaan. Dus de box aansluiten met hdmi op TV. En dan via een optisch snoertje van de digibox naar de surround versterker voor het geluid. Wel in de menu van de box dolby digital uitgang op on zetten.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Surround systeem aansluiten

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Ik zou dan enkel het geluid via het surround systeem laten gaan. Dus de box aansluiten met hdmi op TV. En dan via een optisch snoertje van de digibox naar de surround versterker voor het geluid. Wel in de menu van de box dolby digital uitgang op on zetten.

        mir
        Vraagje, als je dan een film bekijkt op TV die in surround is, heb je dan geluid en is het in surround?
        Ik heb namelijk de audio via een optische kabel moeten aansluiten vanaf mijn tuner/versterker naar de audio ingang op mijn TV, een andere audio ingang heeft mijn (Samsung) TV niet.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Surround systeem aansluiten

          Best doen zoals mir al zei.

          De vraag is welke output je op je tv hebt.
          Spdif = geel tulpje
          Toslnk = zwart vierkantje waar een rood ledje in brand.

          Kabeltje kost hooguit 3 euro op ebay
          Passende converter kost je 8 euro op ebay.

          tv-Decoder -> hdmi (tv-toestel) spdif -> spdif to audio -> surround -> boxen
          of
          tv-Decoder -> hdmi (tv-toestel) toslink -> toslink to audio -> surround -> boxen

          En ja het werkt als de uitzending in dolby is. Zowel op digitaal als analoog.
          Wat je wel even moet doen is zoeken in het menu van je tv hoe je een delay kan instellen.
          Dat is nodig om het geluid op het juiste tijdstip door te sturen (in sync), anders klinkt het niet goed.

          Comment


          • #6
            Re: Surround systeem aansluiten

            Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
            Er zit een optisch audiocoaxiaal uitgang op. Kan ik dan gewoon een coax - spdif converter gebruiken om zo mijn audio van telenet decoder op mijn surround te krijgen ?
            Misschien een typfoutje in de tekst hier, maar als het een optische "uitgang" is, dan ben je er niets mee.
            Uw versterker moet een optische "ingang" hebben.
            Maar laat ons ervan uitgaan dat het een "ingang" betreft, dan inderdaad best aansluiten zoals mir aanhaalt.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Surround systeem aansluiten

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik heb namelijk de audio via een optische kabel moeten aansluiten vanaf mijn tuner/versterker naar de audio ingang op mijn TV, een andere audio ingang heeft mijn (Samsung) TV niet.
              Ben je zeker dat je TV een optische "ingang" heeft?
              Meeste TV's hebben enkel een optische "uitgang".
              Bij u zal het wel in orde zijn, maar om de TS een correct antwoord te kunnen bieden, kan men maar best het verschil tussen ingang en uitgang in aanmerking nemen.
              Begrijp me niet verkeerd, dit is positief bedoeld om misverstanden te voorkomen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Surround systeem aansluiten

                Ik weet niet hoe het met de optische uitgang op een digicorder van Telenet zit, maar de analoge uitgang
                loopt in elk geval niet synchroon met het geluid en beeld op je tv.
                Er zijn dus in sommige gevallen een paar nadelen te melden, gebruik je de versterker alleen voor het geluid
                bij tv kijken, dan is het aan te raden deze ook op je tv aan te sluiten.
                Gebruik je je digicorder ook als digitale tuner, dan is het beter deze rechtstreeks te koppelen aan je versterker,
                zodat je tv niet moet opstaan om de radiozenders te beluisteren, maar dan zit je met eerder vermeld probleem bij tv kijken.

                Comment


                • #9
                  Re: Surround systeem aansluiten

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Best doen zoals mir al zei.

                  De vraag is welke output je op je tv hebt.
                  Spdif = geel tulpje
                  Toslink = zwart vierkantje waar een rood ledje in brand.

                  Digitale coax is oranje van kleur.
                  Geel is voor composiet video.



                  En just for/off the record
                  SPDIF (Sony-Philips-digital-interface) is het protocol of benaming voor Digitale Audio(PCM).
                  Dat kan zowel coaxiaal of optisch zijn.

                  Toslink is steeds optisch.
                  Tos Link komt van de benaming connector Toshiba-Link en vervoert het signaal met SPDIF protocol.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Surround systeem aansluiten

                    Allen bedankt voor de replies. Ik heb me een convertor gekocht en coax en optisch kabeltje besteld en zal dan zien waar ik uitkom. Kan indien nodig nog steeds hier terecht ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Surround systeem aansluiten

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Ben je zeker dat je TV een optische "ingang" heeft?
                      Freddie, we hebben dezelfde TV, peins dat ik abuis ben en dat het een optische uitgang is.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Surround systeem aansluiten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Freddie, we hebben dezelfde TV, peins dat ik abuis ben en dat het een optische uitgang is.
                        Dan is het inderdaad een uitgang en die gaat bij mij ook naar de AV versterker om ook wat geluid te hebben bij gebruik van de Smart-functies.
                        Ik heb ook een Telenet kaartje in de TV zitten, zo kan ik ook kijken zonder steeds de Digicorder te moeten gebruiken en dat werkt perfect.
                        En Netflix werkt dan ook met surround.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Surround systeem aansluiten

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Misschien een typfoutje in de tekst hier, maar als het een optische "uitgang" is, dan ben je er niets mee.
                          Uw versterker moet een optische "ingang" hebben.
                          Maar laat ons ervan uitgaan dat het een "ingang" betreft, dan inderdaad best aansluiten zoals mir aanhaalt.
                          Ik vrees dat het dus een optische uitgang is ... Waarom zit dat er trouwens op ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Surround systeem aansluiten



                            het gaat hem om dit stratenoud toestel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Surround systeem aansluiten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
                              http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/c...scy=BE&slg=NLD

                              het gaat hem om dit stratenoud toestel
                              Zo heb ik er ook nog een in gebruik.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X