Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100% crop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100% crop

    Mijn beeldscherm is 2560 x 1440 pixels, de foto is 5184 x 3456 pixels ... om de hele foto op mijn scherm te kunnen zien moet de software dus resizen (hier naar : fit to window)




    Als ik de foto 100 % weergeef dan is dat niet 100 % van de foto, maar 100 % van de beeldschermpixels gebruiken met evenveel pixels uit de foto, beeld wordt gecentreerd, links, boven, onder, rechts valt een stuk foto weg ttz. het is er wel maar we kunnen het niet tonen. Om meer te zien moeten we scollen, vertikaal en horizontaal.




    Nu snij/crop ik daar 1024 x 900 uit.




    Dan zet ik die foto op het forum, via Tinypic ( die verkleint naar 1024 x 768, ik had dat dus beter als cropmaat genomen, maar veel verschil maakt het niet uit, 't is haast niet te meten).




    En zo ziet het er dan uit op mijn beeldscherm, links de 100 % crop op het forum, rechts diezelfde originele crop op DPP.




    Niets wijzigt (behalve dus dat Tinpic verkleint naar 1024x768 wat ik eigenlijk te laat opmerkte anders had ik op dat formaat gecropt). Uiteraard is er wel wat kwaliteitsverlies door uploaden en downloaden, maar geen pixel werd ' weggegooid '.


    Maar ik kan helemaal mis zijn ook natuurlijk en is dat niet wat moderator Zunoel bedoelde met 100% crop waarbij die max. 1024x900 P mag zijn.

  • #2
    Re: 100% crop

    Dat is inderdaad wat er bedoeld wordt als men vraag naar een 100% crop om bvb de focus te beoordelen.
    100% crop is een beelduitsnede waarvan 1 pixel van de foto = 1 pixel van je scherm.

    Het is natuurlijk wel niet de bedoeling dat je alle foto's zo gaat weergeven want je verliest alle fijne details.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment

    Working...
    X