Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

    Ik had er gisteren van ...
    15 m2 wandglas (linkerwand volledig) uit de serre weggeblazen en nu moet ik die vervangen.
    Weet iemand welke lijm, silicone ik het beste gebruik om glas te plaatsen in de aluminumprofielen van de serre (aluminium is niet geanodiseerd, noch geverfd).
    De hechting zou wel waterdicht moeten zijn, elastisch, maar wel blijvend. Ik heb ooit (25 jaar geleden) een silicone gebruikt voor het hechten van glazen, maar na een paar jaar komt die silicone los van de aluminium stijlen. Vermoedelijk daardoor dat de wand door een plotse heel intense windvlaag eruit gevlogen is.
    Dank
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik had er gisteren van ...
    15 m2 wandglas (linkerwand volledig) uit de serre weggeblazen en nu moet ik die vervangen.
    Weet iemand welke lijm, silicone ik het beste gebruik om glas te plaatsen in de aluminumprofielen van de serre (aluminium is niet geanodiseerd, noch geverfd).
    De hechting zou wel waterdicht moeten zijn, elastisch, maar wel blijvend. Ik heb ooit (25 jaar geleden) een silicone gebruikt voor het hechten van glazen, maar na een paar jaar komt die silicone los van de aluminium stijlen. Vermoedelijk daardoor dat de wand door een plotse heel intense windvlaag eruit gevlogen is.
    Dank
    Vervelend voor je.

    Het eerste wat in mij opkomt: aquarium kit
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

      Inderdaad de echte goede silicone is nog steeds deze gebruikt voor aquariums Wim
      en op basis van azijnzuur, toch best hier en daar een metalen beugeltje plaatsen op je profielen indien mogelijk.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen



        Er bestaat geen betere. Kost echter ongeveer 10€ per tube.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad de echte goede silicone is nog steeds deze gebruikt voor aquariums Wim
          en op basis van azijnzuur, toch best hier en daar een metalen beugeltje plaatsen op je profielen indien mogelijk.
          Ik heb die ooit getest maar had geen goed resultaat. aluminium (ruw) en daarop azijnzuur zijn niet echt vrienden en die hechting is er in de kortste keren af. Op het glas daarentegen wel geen probleem. Nu, ik spreek van ervaring van meer dan 25 jaar terug, dus, het kan evenwel zijn dat dit wel beter en doeltreffender is...
          Zal eerst een test doen met een tube ...
          Als het goed werkt, ben ik van plan om de gehele serre te ontmantelen (10m op 6m op 2m hoogte (zijwand)) en alle glazen opnieuw te plaatsen.
          Metalen beugeltjes ? 't Ja, ik zoek er naar want die zijn ook meer dan 42 jaar (mijn serre had ik op 15 jarige-leeftijd) en die inox heeft zich wel wat gezet. De klemkracht is zowat weg.
          Ik zal vanavond een een fotoke van zo'n klem zetten. Wie weet waar ik er nog kan aan geraken.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Ik zal vanavond een een fotoke van zo'n klem zetten. Wie weet waar ik er nog kan aan geraken.
            Ik denk één adres in Izegem Wim http://www.deforche.be/nl/home/

            Comment


            • #7
              Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

              Ik denk toch ook dat de silicone met azijnzuur niet aan te raden is voor oxiderende metalen.
              Op het werk gebruiken wij Fix-All (niet om glas te kleven op metaal), met dat spul kan je bijna alles aan elkaar kleven, en er zit geen zuur in.
              Zorg er wel voor dat de oppervlakken helemaal zuiver zijn, eerst nog eens ontvetten voor je het glas vastkleeft kan zeker geen kwaad.

              Als er ergens water tussen geraakt, dan zal dat er tijdens de wintermaanden ook mee voor zorgen dat alles los komt (door bevriezen/ontdooien/bevriezen... krijg je alles stuk als er water tussen zit).
              Dat kan een reden zijn waarom de siliconen steeds los komt na enkele jaren.
              Maar ook UV van het zonlicht kan er mee voor zorgen dat de siliconenvoeg na een paar jaar niet meer zo stevig is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                tec7 !
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                  Dank voor de tips.
                  Kreeg ook de tip eventueel het product te gebruiken waarmee autoramen worden vastgezet. 't is wel zwart, maar dat is geen probleem.
                  Ondertussen de serre nog even bekeken en gechecked en de schade is erger dan gedacht ...
                  De serre is gisteren rond 19 uur opgetild geworden en 10cm verschoven waarbij de zijwand met de deuren gewoon is afgescheiden. In de voorzijde zijn de glaspanelen buiten een tweetal gewoon uitgeblazen. Inox-bouten (1cm diameter) zijn gewoon afgebroken ..., de serre helt ook 7 °, dus scheef getrokken ...
                  't wordt een paar SD-dagen minder en een paar dagen verlof minder.
                  Eerst alle glas eruit (en dat gaat niet zomaar in een cactusserre), dan de boel weer recht plaatsen op de juiste plaats en de breuken herstellen.
                  Glas op maat bestellen en dan opnieuw glas in plaatsen ...
                  Plaatsen gaat nog wel snel, heel snel, maar het verwijderen zonder glasbreuk ... is een andere zaak. Hopelijk blijft het geheel stabiel genoeg totdat alle glas eruit is.
                  En zo heeft iedereen zijn bezigheid en gelukkig is de winter voorbij en mogen die mannekes nu wel water zien en vriest het 's nachts niet meer. De bloei is al een dikke 4 weken begonnen.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 7 mei 2015, 20:00.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    tec7 !
                    Tec7 is een uitstekende lijm maar je moet ook rekening houden met het uitzetten/krimpen van de materialen.
                    Het uitzetten van aluminium zal groter zijn aan dat van glas en wie weet wat er dan kan gebeuren.
                    Aquarium siliconen zijn er om glas onder elkaar te verbinden, volgens mij zal het niet houden op aluminium (stinkt naar azijn die lijm).
                    Ik zou het eerder zoeken bij Vosschemie.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                      Vroeger op het werk nog glas in deuren gelijmd met acryl lijmtape van 3M. Dat is zuivere lijm als een tape op rol. Hecht direct en verschrikkelijk.

                      Zoiets als dit: http://www.viba.nl/nl/catalog/bevest...aat-lijmstrips Geen idee meer welk type exact.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                        Daags voor vaderdag, ...
                        De serre werd volledig gedemonteerd nadat ik de glasplaten die niet stuk waren door de storm er netjes had uit gehaald. In het totaal betekende het dat ik er 97 stukke kapot had op het totaal van 438.
                        Herstellingen gedaan en de serre weer opgezet en ondertussen de verzekering over de dorpel gehad. Serre staat op een fundering en gelukkig, hierdoor maakt ze deel uit van de woning en komt de brandverzekering tussen. Gelukkig.
                        De controleur stond versteld van wat ik deed om te recupereren en ging zonder discussie akkoord met het dossier dat ik had opgesteld aangaande de schade en vooral de kosten.
                        Alle kapotte glas integraal terug betaald. Herstellingen aan het geraamte ook en ik de controleur ging eveneens akkoord met de werkingskosten (tijdsduur ....)
                        Enfin al goed, eind goed.
                        Er werden 341 glazen platen gewassen en ontdaan van vuil, ... maar dat moet je over beide kanten doen. DIt is het grootste en afschuwelijkste werk geweest. 682 vlakken glas wassen. 12 ruwe schuursponzen zijn eraan kapot gegaan ... 8 volle werkdagen ...
                        Vorige week op de vrijdag met de hittegolf (heb geen hittegolf gezien en ik vond het puike goede werktemperaturen, mijn jeugdjaren in Afrika indachtig) heb ik de beglazing stilaan terug gestoken ...
                        77 tubes Soudal hot-fix zijn er nodig geweest om alle glazen platen in een rubberbed in het aluminium-geraamte in te lijmen .
                        Het resultaat mag gezien worden.
                        Vandaag om 6 uur werden de cactussen die buiten diende te zetten omdat ik anders niet aan de draageenheden kon van de serre weer naar binnen.
                        En nu kan ik me weer bezig houden met fotografie ...
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lijm, silicone plaatsen glas in aluminiumstijlen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Daags voor vaderdag, ...
                          De serre werd volledig gedemonteerd nadat ik de glasplaten die niet stuk waren door de storm er netjes had uit gehaald. In het totaal betekende het dat ik er 97 stukke kapot had op het totaal van 438.
                          Herstellingen gedaan en de serre weer opgezet en ondertussen de verzekering over de dorpel gehad. Serre staat op een fundering en gelukkig, hierdoor maakt ze deel uit van de woning en komt de brandverzekering tussen. Gelukkig.
                          De controleur stond versteld van wat ik deed om te recupereren en ging zonder discussie akkoord met het dossier dat ik had opgesteld aangaande de schade en vooral de kosten.
                          Alle kapotte glas integraal terug betaald. Herstellingen aan het geraamte ook en ik de controleur ging eveneens akkoord met de werkingskosten (tijdsduur ....)
                          Enfin al goed, eind goed.
                          Er werden 341 glazen platen gewassen en ontdaan van vuil, ... maar dat moet je over beide kanten doen. DIt is het grootste en afschuwelijkste werk geweest. 682 vlakken glas wassen. 12 ruwe schuursponzen zijn eraan kapot gegaan ... 8 volle werkdagen ...
                          Vorige week op de vrijdag met de hittegolf (heb geen hittegolf gezien en ik vond het puike goede werktemperaturen, mijn jeugdjaren in Afrika indachtig) heb ik de beglazing stilaan terug gestoken ...
                          77 tubes Soudal hot-fix zijn er nodig geweest om alle glazen platen in een rubberbed in het aluminium-geraamte in te lijmen .
                          Het resultaat mag gezien worden.
                          Vandaag om 6 uur werden de cactussen die buiten diende te zetten omdat ik anders niet aan de draageenheden kon van de serre weer naar binnen.
                          En nu kan ik me weer bezig houden met fotografie ...
                          Hopelijk heb je nu toch dikker of nog beter met draad gewapend glas genomen voor het dak.
                          Anders kan je weer glas gaan rapen bij de eerstvolgende zware hagelbui... en vorige week vrijdag was het bijna weer zo ver.
                          Gelukkig was het minder erg dan men had voorspeld.

                          Comment

                          Working...
                          X