Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3300 vs D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D3300 vs D300s

    Ik zelf heb een nikon D3300 (nog niet zolang 1/2 jaarke)
    Nu heb ik een tamron lens gekocht 150-600mm.
    En nu ben ik tot nu toe niet echt tevreden met de resultaten die ik boek met deze lens en men 3300.
    Nu heb ik deze week eerder toevallig een oudje in men bezit nl de D300s...en laat het nu lukken maar met deze camera en die tamron boek ik beter
    resultaat ...zeker wat ruis betreft ....vind dit raar ...omdat ik dacht dat de nieuwere d3300 toch betere resultaten op zou leveren.
    Iemand hier een verklaring voor...ik tast een beetje in het duister...moet wel zeggen dat de foto's welke ik tot nu vergeleek met de d300s niet boven de 320 iso gemaakt werden. En ik weet dat hoge iso een ruis probleem opleveren....maar ik lees dat dit vooral bij de 300s meer zou zijn dan wel de nieuwere generatie zoals de d3300..
    ik zal de spec's straks er eens bij nemen en echt vergelijken....hulp en tips welkom hoor....
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: nikon D3300 vs D300s

    Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
    Ik zelf heb een nikon D3300 (nog niet zolang 1/2 jaarke)
    Nu heb ik een tamron lens gekocht 150-600mm.
    En nu ben ik tot nu toe niet echt tevreden met de resultaten die ik boek met deze lens en men 3300.
    Nu heb ik deze week eerder toevallig een oudje in men bezit nl de D300s...en laat het nu lukken maar met deze camera en die tamron boek ik beter
    resultaat ...zeker wat ruis betreft ....vind dit raar ...omdat ik dacht dat de nieuwere d3300 toch betere resultaten op zou leveren.
    Iemand hier een verklaring voor...ik tast een beetje in het duister...moet wel zeggen dat de foto's welke ik tot nu vergeleek met de d300s niet boven de 320 iso gemaakt werden. En ik weet dat hoge iso een ruis probleem opleveren....maar ik lees dat dit vooral bij de 300s meer zou zijn dan wel de nieuwere generatie zoals de d3300..
    ik zal de spec's straks er eens bij nemen en echt vergelijken....hulp en tips welkom hoor....
    Ik denk dat je het in de resolutie zal moeten gaan zoeken, minder pixels vergeven meer. Normaal moet een D300s aanvaardbare beelden geven tot 1600 iso, dus bij 320 is moet dit zeker nog ok zijn.

    Comment


    • #3
      Re: nikon D3300 vs D300s

      D300s is een semi pro toestel met wat minder pixels maar totaal niet te vergelijken met de 3*** serie van Nikon.

      Moest ik moeten kiezen, zou ik zeker voor de D300s gaan, ja nu nog.

      Comment


      • #4
        Re: nikon D3300 vs D300s

        ff de specs naast elkaar gelegd....niet veel wijzer geworden ...bedoel naar men zoektocht waarom ik met de D3300 meer ruis zou hebben dan met de D300s.

        D300s / D3300

        Sensor : CMOS sensor 23.6x15.8 / 23,5x15.6
        Tot.pxl : 13.1 milj/ 24.2 milj
        bps : 7 / 5
        Beeldformaat : 4288x2848 / 4496x3000
        Kaartsleuven : 2 / 1
        Eff.Beeldhoek : 100% verticaal en horizontaal / 95 %
        Sluitertijd : 1/8000 tot 30 sec / 1/4000 tot 30sec
        Lichtmeetstand : DDL-1005 pxl RGB Sensor / DDL-420 pxl
        Autofocus : 51 of 11scherpstelpunten / 11
        Gewicht : 840 gr / 480 gr

        Dit zijn zover ik kan zien de belangrijkste verschillen...en daar kan ik althans niet de reden vinden waarom de 3300 meer ruis zou produceren.
        De D300s heeft natuurlijk heel wat meer toeters en bellen..
        Zie ook niet in waarin de grote prijsverschillen zouden zitten (alhoewel moeilijk vergelijkbaar) denk dat de D300s niet meer nieuw te koop is...maar
        ik schat toch dat die rond de 2000 euro nieuw gekost heeft en de D3300 ca 600 euro...dit prijsverschil kan toch niet enkel aan de toeters en bellen liggen.
        Maar waar dan wel ?
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #5
          Re: nikon D3300 vs D300s

          Lichtmetalen constructie, veel duurzamere sluiter, sneller mechanisme om de spiegel op te klappen, meer glas voor een grotere zoeker, betere afstelling, waterafdichtingen,... Je hoeft die D300 toch niet lang vast te houden om te weten dat het een andere categorie van toestel is?
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: nikon D3300 vs D300s

            Je hoeft die D300 toch niet lang vast te houden om te weten dat het een andere categorie van toestel is?
            Idd dat voel ik best vooral in men armen...weegt dubbel zoveel...enfin...maar kan dit dan de reden zijn van men ruis probleem...ik heb men tamron lens
            al terug gebracht naar de fotozaak waar ik hem kocht en daar werden testen gedaan met een nikon D7000 en een D800 als ik me niet vergis...en mijn
            D3300 en daar zat qwa beeld - scherpte - en ruis praktisch geen verschil in....
            https://fredor2.wixsite.com/my-site

            Comment


            • #7
              Re: nikon D3300 vs D300s

              Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
              ff de specs naast elkaar gelegd....niet veel wijzer geworden ...bedoel naar men zoektocht waarom ik met de D3300 meer ruis zou hebben dan met de D300s.

              D300s / D3300

              Sensor : CMOS sensor 23.6x15.8 / 23,5x15.6
              Tot.pxl : 13.1 milj/ 24.2 milj
              bps : 7 / 5
              Beeldformaat : 4288x2848 / 4496x3000
              Kaartsleuven : 2 / 1
              Eff.Beeldhoek : 100% verticaal en horizontaal / 95 %
              Sluitertijd : 1/8000 tot 30 sec / 1/4000 tot 30sec
              Lichtmeetstand : DDL-1005 pxl RGB Sensor / DDL-420 pxl
              Autofocus : 51 of 11scherpstelpunten / 11
              Gewicht : 840 gr / 480 gr

              Dit zijn zover ik kan zien de belangrijkste verschillen...en daar kan ik althans niet de reden vinden waarom de 3300 meer ruis zou produceren.
              De D300s heeft natuurlijk heel wat meer toeters en bellen..
              Zie ook niet in waarin de grote prijsverschillen zouden zitten (alhoewel moeilijk vergelijkbaar) denk dat de D300s niet meer nieuw te koop is...maar
              ik schat toch dat die rond de 2000 euro nieuw gekost heeft en de D3300 ca 600 euro...dit prijsverschil kan toch niet enkel aan de toeters en bellen liggen.
              Maar waar dan wel ?
              Natuurlijk is het moeilijk te vergelijken tussen een D300s en een D3300, ze zijn van een hele andere generatie. De 300s is op vele vlakken toch wel beter en heeft bvb een magnesium body tov een kunststof body van de 3300. Over de ruis: natuurlijk is de kwaliteit van de sensoren verbeterd door de jaren. Hoe ik het begrepen heb (misschien kan iemand anders nog aanvullen of verbeteren) hoe meer pixels op een zelfde grote van sensor geeft kleinere pixels, dat is logica. Hoe kleiner de pixel hoe minder licht hij kan opnemen vanwege het kleiner oppervlak. Hoe minder licht een pixel kan opnemen, hoe meer energie er naartoe moet om de pixel op te warmen om toch voldoende licht op te nemen. Dit zorgt voor ruis. Dus als je een D300 met een D700 gaat vergelijken, dit zijn generatie genoten met ongeveer de zelfde specs alleen de ene DX en de andere FX dan zou de D700 minder ruis vertonen dan een D300.

              Comment


              • #8
                Re: nikon D3300 vs D300s

                Als je de foto's hier eens kan posten met de Exif's... Dan zouden we die al eens kunnen vergelijken en een conclusie trekken.

                Een foto op iso 320 met een D3300 mag nooit ruis geven in de foto's. Idem dito met de D300S.
                Je zou eens kunnen beginnen met 2 keer een foto te nemen van hetzelfde onderwerp op ISO 100 en dan de foto's vergelijken. Daarna schroef je dit telkens op tot bijvoorbeeld ISO1600.

                Mijn vriendin heeft een D3100 en deze geeft lichte ruis bij ISO 800....

                Volgens mij zullen we wel verschillen vinden in de EXIF's... en zo een oorzaak kunnen vinden.
                Mvg,
                Gregory
                www.gvg-photo.com

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D3300 vs D300s

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                  Ik zelf heb een nikon D3300 (nog niet zolang 1/2 jaarke)
                  Nu heb ik een tamron lens gekocht 150-600mm.
                  de D300s...en laat het nu lukken maar met deze camera en die tamron boek ik beter
                  resultaat ...zeker wat ruis betreft ....vind dit raar ...omdat ik dacht dat de nieuwere d3300 toch betere resultaten op zou leveren.
                  ...hulp en tips welkom hoor....
                  alg kwaliteit : betere balans, correctere automatische scherpstelling ?
                  ruis : correctere belichting ? ( misschien eens naast elkaar gebruiken en de snelheid+diafragma gegevens eens vergelijken.)

                  t'is maar een suggestie.( bij analoog is/was een juiste belichting ( en ontwikkeling) ook meer bepalend voor de kwaliteit/korrel dan het filmtype)
                  hopelijk ben je er iets mee.
                  grten, Geert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D3300 vs D300s

                    deze met de D3300
                    DSC_4999bd by freddy.houtmeyers, on Flickr

                    Deze met de D300s
                    _ANN9168bd by freddy.houtmeyers, on Flickr
                    https://fredor2.wixsite.com/my-site

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D3300 vs D300s

                      Wat is de uiteindelijke resolutie? Is er veel gecroped of is het de originele?
                      Mvg,
                      Gregory
                      www.gvg-photo.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D3300 vs D300s

                        Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                        Dit zijn zover ik kan zien de belangrijkste verschillen..
                        De belangrijkste verschillen zitten in het doosje waar die specs in verpakt zijn. Met D300s is het veelmakkelijker werken als met een D3300, meer knoppen dus minder menu enz..
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D3300 vs D300s

                          Het is al eens aangekaart hier de D300 is van de generatie zoals mijn D90 veel minder MP dan de D3300 wat ook wil zeggen dat als je foto's neemt met de D300 met een bv. Kitlens erop deze meer lensfouten zullen vergeven omdat je minder pixels hebt dus eigenlijk kun je met een goedkopere lens nog relatief mooie plaatjes schieten maar als je begint met het dubbele aan pixels dan heb je in mijn ogen ook goed glas nodig voor een perfecte foto te krijgen...ik had dit met de D7000 ik heb die toen gehad en terug verkocht voor weer een D90 waar ik nu nog mee fotografeer...ik zou gaan voor de D300s

                          grtz

                          Templar
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D3300 vs D300s

                            Wat is de uiteindelijke resolutie? Is er veel gecroped of is het de originele?
                            De kauw is 1024x729 en 609 kB de meeuw is 1024x742 en 221 kb.
                            Zijn gecropte foto's . Ik zal straks mss de originelen eens posten. Ben jullie dankbaar voor de commentaar
                            https://fredor2.wixsite.com/my-site

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D3300 vs D300s

                              Om eerlijk te zijn vind ik dat beide foto's scherpte missen. Ik zie persoonlijk weinig verschil tussen beide beelden qua ruis. Wat ik wel kan afleiden uit je exifs is dat beide foto's op 600 mm genomen werden. Als je dan nog een flinke crop uitvoert wordt Ruis natuurlijk beter zichtbaar. Vandaar dat ik graag de resolutie zou weten van het originele overblijfsel na het croppen. Ik weet ook niet welke nabewerking je doet, maar door te verscherpen in de nabewerking creëer je ook veel extra ruis...
                              Mvg,
                              Gregory
                              www.gvg-photo.com

                              Comment

                              Working...
                              X