Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij 1D4 sneller leeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij 1D4 sneller leeg

    Beste collega's

    De batterij van mijn Canon Eos 1D Mark IV is de laatste tijd sneller leeg dan gewoonlijk.

    Vandaag 180 foto's gemaakt en 30% accuvermogen kwijt, wat dus zou betekenen dat ik maar 600 foto's met n volle accu kan maken, tegenover 1800 vroeger... Ik heb wel wat met liveview gewerkt.

    Zou het aan mijn nieuwe 70-200 mm f2.8 IS 2 liggen ? Vraagt die meer stroom ?

    Of is mijn batterij gewoon versleten ?

    Mijn batterij van mijn oude 1D Mark III die ook in mijn Mark IV past, heeft hetzelfde probleem. (maar die is nog ouder)

    Calibreren helpt ook niet.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Batterij 1D4 sneller leeg

    Elke accu verliest geleidelijk capaciteit naarmate ze ouder wordt, bij een lithium-ion accu kan dat oplopen tot zo'n 10% per jaar, afhankelijk van de laadtoestand en de temperatuur (een 100% geladen accu veroudert sneller, samen met een hogere temperatuur, accu's in tijdens de zomer in een auto laten liggen is iets wat je best niet doet).

    Maar ik zie soms ook grote verschillen, de ene keer lijkt het alsof de camera meer stroom verbruikt "per foto" dan de andere keer.
    Als ik actie fotografeer, waarbij er telkens een aantal foto's heel kort na elkaar worden gemaakt, dan "verbruikt" de camera minder dan wanneer ik foto per foto apart maak.
    Dat is logisch, want als je 10 foto's maakt aan het maximum aantal foto's per seconde, dan komt alleen de laatst gemaakte foto even op het scherm, als je elke foto apart maakt, dan komt die ook elke keer op het scherm.
    Dat zorgt dus voor een groter verbruik per foto.
    In Live-view verbruikt elke camera meer stroom, dan is de accu ook sneller leeg.

    Of lenzen met stabilisatie zoveel meer stroom verbruiken, dat heb ik eigenlijk nog niet echt gemerkt.
    Er zal wel een verschil zijn, maar volgens mij is dat niet zo heel erg groot.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Batterij 1D4 sneller leeg

      Bedankt Bart, ik wist wel dat jij ging antwoorden.

      De 1D3 is gemaakt in 2007, 1D4 paar jaar later, dus de batterijen zijn 10 jaar oud ...

      t Rare is ook dat als ik ze heb gecalibreerd en in mijn camera steek, er op t schermpje komt 'gelieve te calibreren', alsof ze niet gecalibreerd zijn !!!

      Zou het ook niet kunnen dat de camera minder power aangeeft dan wat de batterij in t echt heeft door een ijkingsfout ?

      Zou je me aanraden een batterij van de 1Dx te kopen ?

      Nu ja, met mijn 2 batterijen kan ik onder optimale omstandigheden samen 1500 foto's maken vooraleer terug op te laden, dat volstaat wel.

      Bedankt voor de info
      Last edited by johan de man; 6 mei 2015, 14:37.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Batterij 1D4 sneller leeg

        Wat denk je van de Jupio batterij voor Canon ? Slechts 68 euro
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Batterij 1D4 sneller leeg

          De accu van de 1DX geeft hier vanaf het begin aan dat ze moet gekalibreerd worden als ik die in de lader steek, ik heb dat een paar keer gedaan, maar de volgende keer begint de led van de lader opnieuw rood te knipperen.
          De accu werkt overigens perfect, ik kan er heel veel foto's mee maken, daarom ben ik er zeker van dat de cellen van die accu nog perfect in orde zijn.
          Als ik die accu in de lader steek, dan druk ik niet meer op het knopje voor de kalibratie, dan begint die na enkele seconden gewoon te laden.

          Ik heb ook nog een accu van de 1D MKIII (in het begin had ik een reserve gekocht), die heeft een paar jaar in de koelkast gelegen (af en toe een beetje bijgeladen), de capaciteit van die accu is nog prima in orde.
          Als je lithium-ion accu's langere tijd niet nodig hebt, dan kan je ze best koel bewaren, liefst niet 100% geladen, 30-50% is veel beter.
          Op die manier kan je die vele jaren goed houden.
          De accu die je gebruikt kan je best laden kort voor je aan de fotoshoot begint, dat is beter dan ze meteen terug te laden na de fotoshoot.
          Bij een gedeeltelijke lading veroudert een lithium-ion accu niet zo snel, dat is ook de reden waarom je bij sommige laptops kan instellen dat de accu maar tot 80% wordt geladen.
          Je hebt dan niet de volle capaciteit ter beschikking, maar de accu zal gemakkelijk een paar jaar langer meegaan.

          Ik heb ook al compatibele accu's gezien voor de 1D modellen, maar het probleem is dat die waarschijnlijk niet zo goed afdichten tegen de regen als een originele accu.
          Als je de camera nooit in de regen gebruikt, dan is dat geen probleem, en als je er op let, dan gebruik je de originele tijdens de regenbui, en steek je de andere terug in de camera als de zon er weer doorkomt...

          De accu van de 1DX heeft een iets grotere capaciteit, maar het verschil is wel heel erg klein (2300mAh voor de LP-E4 tegenover 2450mAh voor de LP-E4N).
          Als ze willen, dan kunnen ze die capaciteit op 3400mAh brengen, maar dan moeten ze wel de beste cellen gebruiken (Panasonic 18650 cellen) die er op dit ogenblik op de markt zijn (consumentenprijs = 8-10 euro per stuk, er zitten 3 van die cellen in een LP-E4 accu, je vraagt je dus af waarom ze dat niet willen doen voor zo'n verschrikkelijk dure accu, voor zo'n hoge prijs verwacht je eigenlijk alleen maar het beste, maar dat krijg je dus niet).

          Ik heb zelf nog geen LP-E4 uit elkaar gehaald, maar ik heb al wel een ander accupack met hetzelfde type cellen "gereviseerd" met van die Panasonic lithium-ion cellen.
          De gebruiker van dat accupack is daar heel tevreden over, het originele accupack is nog 3 keer duurder dan een LP-E4 (het is een accu van kalibratie apparaat dat gebruikt wordt voor professionele videomonitors, dat apparaat is dan ook wel "iets" duurder dan de kalibratie-apparaatjes die de meeste fotografen gebruiken).
          Last edited by Black B@ndit; 6 mei 2015, 15:59.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Batterij 1D4 sneller leeg

            Accu's in de koelkast bewaren ???
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Batterij 1D4 sneller leeg

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Accu's in de koelkast bewaren ???
              Dat is de beste methode om ze zo lang mogelijk goed te houden.
              Scheikundige reacties verlopen meestal minder hevig bij lagere temperaturen, daardoor verouderen lithium-ion accu's minder snel bij lage temperaturen.
              Te lage temperaturen zijn niet aan te raden voor lithium-ion accu's (vooral niet tijdens het laden), koelkasttemperatuur is ideaal (2-4°C).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Batterij 1D4 sneller leeg

                johan, ik heb nog een nagelnieuwe LP E4 liggen , zou ik dan best deze 50% opladen en dan in de koelkast leggen zolang ik deze niet gebruikt.??

                Ik heb eens rondgekeken op het net en veel artikels zeggen dat het niet veel uitmaakt om ze te bewaren in de koelkast en dat het beter is om ze in een droge en niet te warme ruimte te bewaren . In de koelkast bestaat het gevaar dat de accu toch begint te corroderen en dat de eventuele voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
                Last edited by erikstaf; 6 mei 2015, 18:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Batterij 1D4 sneller leeg

                  Yep, dat dacht ik toch ook. In n ijskast is n hogere luchtvochtigheid (tenzij je de accu hermetisch afsluit).

                  Mijn accu's liggen in n koele kamer waar de verwarming niet brandt, en ik ga zeker geen accu of toestel op mijn dashboard in de vlakke zon leggen.

                  Heel hard bedankt voor de info, Bart !!!
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterij 1D4 sneller leeg

                    Het vocht in de koelkast condenseert tegen de verdamper (meestal de achterwand), dat water loopt naar beneden, door een slangetje, naar een bakje boven op de compressor, waar het verdampt door de warmte van de compressor.
                    Daardoor blijft de luchtvochtigheid in de koelkast heel laag.
                    Voeding droogt trouwens uit als je die in een koelkast steekt zonder afscherming.

                    Het is pas wanneer je iets koud uit de koelkast haalt dat er condensvorming optreedt, dat gebeurt als de dauwpunttemperatuur van de kamer hoger is dan de temperatuur van het voorwerp dat net uit de koelkast is gehaald.
                    Het kan dus helemaal geen kwaad om een accu in een koelkast te steken, maar als je die er terug uit haalt, dan kan je die best eerst in een plastieken zakje laten zitten tot ze weer opgewarmd is.
                    Als je de accu in een plastieken zakje steekt voor je die in de koelkast steekt, en je wacht even tot ze weer opgewarmd is voor je ze uit dat zakje haalt, dan is er geen enkele kans op vochtproblemen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterij 1D4 sneller leeg

                      Gisteren 320 foto's gemaakt (en constant geflitst) en batterijniveau zit nog op 77%, dus ik kan in theorie 1400 foto's maken met een volle batterij. Alles terug normaal dus ? Geen liveview gebruikt en geen gestabiliseerde lens.

                      Een nieuwe batterij van 180 (!) euro kopen is dus wschl niet nodig.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterij 1D4 sneller leeg

                        Ik heb vandaag 998 foto's gemaakt met de 1DX, de resterende accu-capaciteit is nog 71%.
                        Maar daar zitten weer veel korte "burst-reeksjes" bij, ik heb gemerkt dat de camera dan minder stroom verbruikt.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X