Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trage MacBook Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trage MacBook Pro

    Hallo

    Een vraagje en misschien weten jullie wel een oplossing voor het probleem. Het heeft niet rechtstreeks met foto's te maken, maar voor een stuk weer wel. Mijn macbook Pro loopt sinds enkele maanden heel traag. Voordat ik Maverixs installeerde, was hij ook al wat trager, maar sinds ik dit er op geplaatst heb, loopt hij nog wat trager. Oké, het is geen "jong" beestje meer, ik vermoed een 4-5jaar, maar het is niet leuk werken meer. Ook de batterijduur is zienderogen geslonken. Voorheen kon ik gemakkelijk enkele dagen door met een een oplaadbeurt, nu is dit max meestal nog een dag.

    Ik moet er wel bij zeggen dat al mijn foto's ook op de harde schijf van m'n apple staan. Kan dit mede oorzaak zijn van deze problemen? Indien dit zo is, hoe los je dit dan op de gemakkelijkste manier op? Ik heb een externe harde schijf van m'n vriendin liggen, die ik eventueel wel kan gebruiken. Wat is jullie manier van werken? Misschien ook nog handig om weten, ikzelf werk met aperture.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Trage MacBook Pro

    Het zou goed zijn te weten over welke MBP het precies gaat. Daarvoor zou je Machine Profile (gratis) kunnen downloaden van de App Store; link: https://itunes.apple.com/be/app/mach...30194517?mt=12
    Daarna kun je via MacTracker (eveneens gratis; link: https://itunes.apple.com/be/app/mact...30255202?mt=12) nagaan wat eventueel uitbreidingsmogelijkheden (qua RAM e.d.) zijn.
    Mijn eerste idee: jouw MBP is (net zoals die van mijn vrouw) te oud om Mavericks te draaien (en intussen zijn we naar Yosemite overgestapt). Wij houden onze MBP bewust op Snow Leopard.
    Vroeger gingen de Macs langer mee; nu nog, hoor, maar als je wilt volgen met de nieuwste software (zeg maar Lightroom 6), zul je naar nieuwere hardware moeten. Op de MBP van mijn vrouw draait Lightroom 4 nog, bij mij LR6, onder de nieuwste OS versie.
    Ik heb ook nog Aperture (v.3.6) draaien, maar weet dat dat programma "end-of-the-line" is. iPhoto is sinds Yosemite 10.10.3 vervangen door Photos, en is eveneens "end-of-the-line".

    Er wordt altijd aanbevolen om de interne harde schijf niet te overladen; daarom ook stockeren wij (vooral) onze RAW-beelden op een externe harde schijf. Maar intern zowel als extern: zorg voor een backup.
    Last edited by LesC; 10 mei 2015, 17:22. Reden: 10.3.3 verbeterd naar 10.10.3
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Trage MacBook Pro

      Ik heb het eens bekeken en het zou gaan om eentje uit het begin 2011. Ik vermoed dus dat hij inderdaad te oud is om Mavericks te draaien? Is er nog een mogelijkheid om naar een ouder besturingssysteem terug te stappen of kan dit nu echt niet meer? Want vind het jammer, alles werkt nog perfect, alleen kan het soms heel lang duren, iets wat vroeger niet het geval was.
      Is het dan ook beter om een ander fotobewerkingsprogramma te zoeken? Aangezien Aperture blijkbaar niet verder meer geüpdatet wordt? Of kan je hier gerust mee blijven werken?

      De interne harde schijf is blijkbaar toch niet overladen. Heb dit ook eens bekeken en zou nog maar 390 van de 750GB in gebruik zijn. Dus hij is eigenlijk nog maar half vol. Maar misschien toch maar eens een back-up maken op een externe harde schijf...

      Alvast bedankt voor je info!

      Groetjes
      Roeliee
      Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

      Comment


      • #4
        Re: Trage MacBook Pro

        2011 is zeker niet te oud om Mavericks te draaien. Je kunt teruggaan, maar enkel tot het vroegste OS waarmee je Mac kwam. Ook dat geeft Machine Profile aan. Machine Profile geeft trouwens onmiddellijk aan of bv Yosemite nog ondersteund wordt.

        Dit is even van mijn Mac, het onderste 'blokje' van Machine Profile.


        Denk eraan dat als je een stap terugzet, bepaalde nieuwere software niet zal draaien.
        Je kunt nog gerust met Aperture blijven werken, maar zoals gezegd: het wordt helaas niet verder ontwikkeld.
        Lightroom is de standaard, maar ik volg niet met het CC abonnement systeem. Heb nu LR6 aangekocht en geďnstalleerd, maar echt een verbetering t.o.v. LR5 is het niet.
        Er zijn andere: ik werk bv meer en meer met DxO Optics Pro.

        Zeker ALTIJD zorgen voor een backup.
        Hoeveel RAM heb je? Via MacTracker kun je aan de weet komen hoeveel RAM jouw MBP kan hebben.
        Wat onderhoud zou je Mac misschien ook kunnen gebruiken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Trage MacBook Pro

          Moderator Note: Ik had dit vroeger moeten zien (en doen), maar jouw topic hoort niet thuis in Software. Omdat wij geen specifiek hardware afdeling hebben, heb ik je vraag verplaatst naar ChitChat.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Trage MacBook Pro

            Mijn MB pro dateert van dezelfde periode, en werd ook aan de trage kant.
            Ik heb er vorige maand zelf 16gb ram in gestopt, en een SSD van 500gb... Die vliegt weer als nooit tevoren.
            Ik draai de laatste versie van Yosemite, en programma's als Photoshop (CS6) of Lightroom (5) draaien hier heel soepel sinds de upgrade.
            Een aanrader dus voor de wat oudere macbook (of laptop in het algemeen), vergeleken met een nieuwe kost het twee keer niks

            Comment


            • #7
              Re: Trage MacBook Pro

              Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
              Mijn MB pro dateert van dezelfde periode, en werd ook aan de trage kant.
              Ik heb er vorige maand zelf 16gb ram in gestopt, en een SSD van 500gb... Die vliegt weer als nooit tevoren.
              Ik draai de laatste versie van Yosemite, en programma's als Photoshop (CS6) of Lightroom (5) draaien hier heel soepel sinds de upgrade.
              Een aanrader dus voor de wat oudere macbook (of laptop in het algemeen), vergeleken met een nieuwe kost het twee keer niks
              En hoeveel heb je hiervoor dan betaald als ik vragen mag?
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

              Comment


              • #8
                Re: Trage MacBook Pro

                199 euro voor een Crucial BX100 ssd van 500 GB (bij coolblue)
                125,99 voor 2 x 8 GB ram geheugen (rechtstreeks via de webshop van Crucial)
                24,99 voor een SATA naar USB kabel om osx op de ssd te kunnen installeren (of desgewenst een kloon te maken) alvorens deze erin te plaatsen.
                En nog enkele euro's voor de juiste schroevendraaiers (desgewenst ook bij crucial te krijgen, maar goedkoper op ebay etc. te vinden).

                Brengt het totaal op ongeveer 350 euro. Om een idee te geven, in de apple store wilde men 450 euro om enkel een SSD te plaatsen
                Ik heb gewoond de tips in dit topic gevolgd en alles is gelukt.
                Op de website van Crucial kan je je exacte model macbook ingeven en krijg je een lijst van compatibele ssd's en ram latjes. Ook vind je stap voor stap gidsen met foto's op hun site.

                Comment


                • #9
                  Re: Trage MacBook Pro

                  Ik heb 'n iMac uit 2009 en MBP uit 2010 en heb onlangs beide van 10.6.8 naar 10.8.5 (Mountain Lion) gezet.
                  In de Appstore staat er 'n gratis update naar Yosemite, maar dat ga ik niet doen.

                  Of dat nu met de 10.10.3 ook zo is weet ik niet maar ik heb er niet veel goed over gelezen.
                  Ook de iPhone 6 valt bij menige mac freaks op forums niet erg in de smaak.
                  Ik wil per slot van rekening ook niet zo aankomen als bij mijn iPhone 4s die 'sinds de update van 7.1.2 naar ios 8 veel trager loopt.
                  Daarbij heb je met 8 GB niet veel speelruimte. Maar dat laatste zal Apple worst wezen.
                  Op forums kan je zo van die dingen lezen als: Ik ben meer als 20 jaar Apple freak en heb er steeds naar uitgekeken als er nieuwe soft uitkwam e.d.
                  Maar nu mogen ze het het houden. Ik wil geen Beta tester zijn voor hun bugs uit peperdure toestellen te halen.

                  Dat zijn niet mijn woorden, maar ik kan er best inkomen. Nu heb ik ook een cyclus van apple meegemaakt avan ą 5 a 6 jaar.

                  Een SSD in de MBP dringt zich wel op, vermits mijn vrouw die vaker gebruikt en het verschil met mijn laatste game PC (I4790K) ziet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trage MacBook Pro

                    Een sed steken al dan niet intern doet wonderen.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trage MacBook Pro

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Het zou goed zijn te weten over welke MBP het precies gaat. Daarvoor zou je Machine Profile (gratis) kunnen downloaden van de App Store; link: https://itunes.apple.com/be/app/mach...30194517?mt=12
                      Daarna kun je via MacTracker (eveneens gratis; link: https://itunes.apple.com/be/app/mact...30255202?mt=12) nagaan wat eventueel uitbreidingsmogelijkheden (qua RAM e.d.) zijn.
                      Mijn eerste idee: jouw MBP is (net zoals die van mijn vrouw) te oud om Mavericks te draaien (en intussen zijn we naar Yosemite overgestapt). Wij houden onze MBP bewust op Snow Leopard.
                      Vroeger gingen de Macs langer mee; nu nog, hoor, maar als je wilt volgen met de nieuwste software (zeg maar Lightroom 6), zul je naar nieuwere hardware moeten. Op de MBP van mijn vrouw draait Lightroom 4 nog, bij mij LR6, onder de nieuwste OS versie.
                      Ik heb ook nog Aperture (v.3.6) draaien, maar weet dat dat programma "end-of-the-line" is. iPhoto is sinds Yosemite 10.3.3 vervangen door Photos, en is eveneens "end-of-the-line".

                      Er wordt altijd aanbevolen om de interne harde schijf niet te overladen; daarom ook stockeren wij (vooral) onze RAW-beelden op een externe harde schijf. Maar intern zowel als extern: zorg voor een backup.
                      Mijn MacBookPro is van medio 2010. Momenteel draai ik 10.9.5. Er staat hier wel een update klaar, m.n. Yosemite. Het zou zeker best zijn die niet te installeren ?
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trage MacBook Pro

                        Enero,
                        wat ik zou aanraden:
                        1. MachineProfile installeren (gratis van de AppStore), en verifiëren of jouw MBP nog supported is. Ik vermoed van wel, ik check even op de MBP van mijn vrouw. Haar MBP is mid 2009, dus ouder dan de jouwe en wel degelijk supported:


                        (hoewel de MBP van mijn vrouw eventueel Yosemite nog zou kunnen draaien, hebben we dat doelbewust niet gedaan; zij draait op SL 10.6.8 nog enkele zaken die mijn Yosemite niet meer ondersteunt, omdat Rosetta niet meer ondersteund wordt)

                        2. Hoeveel RAM heb je? Onze MBP is gemaximaliseerd op 8GB; meer zou beter zijn, maar kan voor haar model niet. Die info kun je terugvinden in een prog als MacTracker (ook gratis van de AppStore, en zeer aan te bevelen).
                        3. Zorgen dat je een goeie externe HD hebt, en mbv CarbonCopyCloner (wel te betalen; SuperDuper zou gratis zijn - zie hierboven, of in een andere recente topic over de Mac) een bootable clone maken op die externe HD;
                        4. Als dat uitgevoerd is, van de externe HD booten en zien of alles goed en wel werkt.
                        5. Pas dan de upgrade van de INTERNE HD naar Yosemite doen. Zien of alles nog werkt.
                        Tevreden? Houen zo! Niet tevreden. De externe clone terug naar de interne clonen.

                        Maar MOET je naar Yosemite? Indien niet, kun je een eventuele upgrade nog altijd uitstellen.
                        Last edited by LesC; 10 mei 2015, 17:20.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trage MacBook Pro

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          ...
                          (hoewel de MBP van mijn vrouw eventueel Yosemite nog zou kunnen draaien, hebben we dat doelbewust niet gedaan; zij draait op SL 10.6.8 nog enkele zaken die mijn Yosemite niet meer ondersteunt, omdat Rosetta niet meer ondersteund wordt)
                          Waarom zet je er dan niet 10.8.5 op ?
                          Hier, onlangs beide gedaan omdat ik het zat was om meldingen te krijgen dat er geen ondersteuning meer voor was.
                          Zowel voor Synology-Java en andere plugins voor safari en meldingen van je hebt minimum 10.7.x nodig

                          Ik heb 'n recovery van mijn mac-mini op USB-HD gezet, daar stond de 10.8.5 (mountain lion) op.
                          Dat gaat imo 'n stuk vlotter als 10.6.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trage MacBook Pro

                            Da's inderdaad een optie, en als het mijne Mac was, zou ik waarschijnlijk die stap zetten. Voor mijn vrouw houden we graag de dingen wat stabieler.
                            Algemeen echter wordt Snow Leopard (10.6.8) als "een van de beste versies" van OSX beschouwd.
                            Ik werk zelf met Mac sinds oudsher, en zal, tenminste als het model het toelaat, proberen te volgen; maar daarnaast hebben we ook altijd een Mac gehad die een paar versies achterstaat.
                            Weet je dat ik nog een werkende G3 heb met System 9, en een even werkende 'dual bootable' G4 Powerbook, met System 9 (Classic) en OSX 10.3.9 (Panther)?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trage MacBook Pro

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Enero,
                              wat ik zou aanraden:
                              1. MachineProfile installeren (gratis van de AppStore), en verifiëren of jouw MBP nog supported is. Ik vermoed van wel, ik check even op de MBP van mijn vrouw. Haar MBP is mid 2009, dus ouder dan de jouwe en wel degelijk supported:


                              (hoewel de MBP van mijn vrouw eventueel Yosemite nog zou kunnen draaien, hebben we dat doelbewust niet gedaan; zij draait op SL 10.6.8 nog enkele zaken die mijn Yosemite niet meer ondersteunt, omdat Rosetta niet meer ondersteund wordt)

                              2. Hoeveel RAM heb je? Onze MBP is gemaximaliseerd op 8GB; meer zou beter zijn, maar kan voor haar model niet. Die info kun je terugvinden in een prog als MacTracker (ook gratis van de AppStore, en zeer aan te bevelen).
                              3. Zorgen dat je een goeie externe HD hebt, en mbv CarbonCopyCloner (wel te betalen; SuperDuper zou gratis zijn - zie hierboven, of in een andere recente topic over de Mac) een bootable clone maken op die externe HD;
                              4. Als dat uitgevoerd is, van de externe HD booten en zien of alles goed en wel werkt.
                              5. Pas dan de upgrade van de INTERNE HD naar Yosemite doen. Zien of alles nog werkt.
                              Tevreden? Houen zo! Niet tevreden. De externe clone terug naar de interne clonen.

                              Maar MOET je naar Yosemite? Indien niet, kun je een eventuele upgrade nog altijd uitstellen.
                              Hier werkt alles voorlopig nog goed, dus geen directe reden om te veranderen. Ik heb 8GB RAM, dus ook maximum. Heb ook Aperture staan, zal die dan nog draaien?
                              Waar ik mij al lange tijd mateloos over erger is dat Outlook van Microsoft voor Mac steeds de identiteit moet contoleren en bijwerken bij heet opstarten. Dit duurt soms eindeloos lang. Blijkbaar is daar nog nergens een degelijke oplossing voor te vinden. Heb al ettelijke keren Google geraadpleegd daaromtrent en het zijn steeds lapmiddeltjes die men voorstelt en die op langere termijn niks meer uithalen. Het kadertje, vooraleer Outlook kan worden opgestart, komt na een tijdje steeds terug. Zou eigenlijk beter "Mail" gebruiken van Apple, maar de gewoonte van met Outlook te werken belet mij dat nog wat.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X