Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntsafstand DX lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpuntsafstand DX lenzen

    Vraagje aan mensen die er WEL verstand van hebben:

    Bij de Nikon D70 heb je de kitlens 18-70 DX ... speciaal gemaakt voor digitale camera's als ik het goed heb. Blijft die 18mm dan echt 18mm of moet ik hier ook rekening houden met die zogenaamde cropfactor, zoals bij 'andere' lenzen ???

    thx
    Erik
    www.dedycker.be

  • #2
    Op de D70 moet je idd rekening houden met een cropfactor van 1.5, de 18-70 wordt dus een 27-105mm.
    D7000 en wat glas

    Comment


    • #3
      Die 18 en 70 staan voor de brandpuntsafstand ten opzichte van het beeldvlak, daar maakt het niet uit of het nu om een SLR (film), een DSLR (CMOS, CCD) met crop 1 of 1.3 of 1.5 of 1.6 of 2 is... Die is dan ook 18 en 70 mm.
      Maar met DSLR moet je ALTIJD rekening houden met de grootte van de sensor (en dus met de crop-factor), dus wordt die 18-70 op een D70 dus wel degelijk een 24-105...

      De reden van die DX is dat ze aangepast zijn aan het kleinere beeldvlak van een DSLR (met cropfactor >1)... Het glasoppervlag werd ook kleiner gemaakt waardoor ze lichter en compacter worden ten opzicht van een lens met dezelfde brandpuntsafstanden en diafragma voor 35mm...
      Gevolg is dat deze lenzen ook niet te gebruiken zijn op een SLR of DSLR zonder cropfactor omdat ze dan het beeldvlak eenvoudigweg niet vullen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Thx aan iedereen voor de uitleg !!!!

        Erik
        www.dedycker.be

        Comment


        • #5
          Betekent dat dus dat de Nikon DX lenzen helemaal niet kunnen gebruikt worden op een 35mm film SLR ?
          Die DX aanduiding is die te vergelijken me de Di aanduiding van Tamron ? Bij Tamron zijn de Di lenzen zowel op DSLR als film SLR te gebruiken, zonder enig nadeel op een film SLR. (http://www.tamron.com/news/35mm/28300di.asp)

          Ludovic
          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
          BD0118BE

          Comment


          • #6
            Er zitten verschillen tussen geoptimaliseerd voor sensoren met crop-factor en gebouwd voor sensoren met cropfactor...
            De eerste zullen wel gebruikt kunnen worden op FF-formaat, de tweede niet (bij Canon nemen ze daar zelfs een eigen vatting voor EF-S)...

            Ik kan het niet uit het blote hoofd zeggen voor de Nikon-lenzen... Maar er zitten hier "Nikonians" genoeg die dat wel kunnen
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by igor
              Betekent dat dus dat de Nikon DX lenzen helemaal niet kunnen gebruikt worden op een 35mm film SLR ?

              Ludovic
              Jawel hoor,je kan ze wel gebruiken maar je gaat een deel van je mm verliezen vanwege vignettering.Mijn Nikkor 12-24mm DX bijvoorbeeld ga ik kunnen gebruiken vanaf 17 à 18 mm zonder enige vertekening of vignettering.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Aha, hebbes, dus dat betekent dat een DX lens te vergelijken is met een EF-S van Canon, maar niks te zien heeft met een Di van Tamron...

                Ludovic
                EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                BD0118BE

                Comment

                Working...
                X