Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tip voor Sony A900/A850 eigenaars met AF-problemen met breedhoeklenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tip voor Sony A900/A850 eigenaars met AF-problemen met breedhoeklenzen

    Tijdens het maken van de beelden had ik al de indruk dat m'n ogen blijkbaar erg achteruitgegaan waren - maar er was iets anders loos zo bleek bij het bekijken van de beelden nadien. Alles wat met de breedhoeklenzen van 24 en 35mm genomen was, was vooraan scherp en op oneindig (pak vanaf 6m waarop gemikt was) gewoon ongenietbaar onscherp.

    Als dat nu met een lens was, en 't beeld zou te donker zijn - dan zou je kunnen bedenken dat er iets met de manuele hendel voor de opening van de lens zou zijn. Dit was anders. Met elke breedhoek was't beeld vooraan scherp - na 2à3 meter onscherp. Met de 50mm macro en de 70-200 was er niks aan de hand - alles messcherp. Wat denk je dan??? Bon zelfs een 17-50 aps-c erop gezet - 't zelfde beeld - onscherp tenzij op 50mm.

    Ik was zelfs al aan't mailen met een Sony onderhoudsbedrijf (Deinze) toen ik gewoon een schets gemaakt heb van wat verschoven kon zijn - en ik had een ding over 't hoofd gezien. De A850/A900 heeft een vervangbaar focus screen - dat was losjes komen te zitten.

    Eens dat verwijderd en terug aangebracht (lees de manual en gebruik de bijgeleverde tool - die zit ENKEL bij een extra focus screen) - was mijn probleem gewoon weg - verholpen! Vermoedelijk kan deze tip ook niet-sony eigenaars helpen - men weet nooit voor wat deze info nog kan dienen. Daarvoor is er een forum, denk ik.

    Het erge is wel dat ik in't Hallerbos dus behoorlijk wat beeldmateriaal zo kwijtgespeeld ben, maar we hebben meer dan genoeg goeie beelden (dankzij die beercan van 30€ - ook wel zere voeten, want ik was te ver gelopen...) om van te genieten.

    Trouwens ergens in 2016 gaat het hallerbos dicht voor verkeer - dat lijkt me niet meer dan normaal.

  • #2
    Re: tip voor Sony A900/A850 eigenaars met AF-problemen met breedhoeklenzen

    Nog nooit last mee gehad, maar bedankt voor de tip ;-).
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment

    Working...
    X