Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

    Ik heb een Nikon D70 fotocamera.
    Ik heb deze ooit gekregen en gebruik deze voornamelijk op vakantie, dus puur occasioneel gebruik.

    Stand staat steeds op automatisch, dus aan instellingen kom ik nooit aan eigenlijk. (Ken er ook te weinig van, dusja).

    Nu de laatste tijd zijn mijn foto's die buiten genomen worden steeds fel overbelicht. Nogthans zou deze mijn iso toch automatisch moeten instellen.
    Dat is ook te ien op mijn display: iso auto

    Wanneer ik bij de waarden van de foto's ga kijken wordt steeds de foto genomen met de iso waarde die in de instelling aangeduid staat. (die daar manueel kan verandert worden)

    Als ik op menu klik, en dan het 3de icoontje links, staat iso auto op on.

    Als ik in het menu de isowaarde op bvb 200 zet zijn alle foto's genomen op automatische stand op iso 200. Zet ik deze op iso 1600 zijn de foto's ook allemaal genomen op iso 1600.

    Niet echt wat logisch is voor een automatische stand lijkt me.

    Vroeger nam ik een foto en alles was automatisch.
    Als ik nu foto's wil nemen moet ik gaan kijken of isowaarde wat ok staat, wat resulteert in veel overbelichte foto's

    Is mijn camera de geest aan het geven of heb ik er teveel aan geprutst en kan dit ergens goed ingesteld worden?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

    Oorspronkelijk geplaatst door vanrumst Bekijk bericht
    Ik heb een Nikon D70 fotocamera.
    Ik heb deze ooit gekregen en gebruik deze voornamelijk op vakantie, dus puur occasioneel gebruik.

    Stand staat steeds op automatisch, dus aan instellingen kom ik nooit aan eigenlijk. (Ken er ook te weinig van, dusja).

    Nu de laatste tijd zijn mijn foto's die buiten genomen worden steeds fel overbelicht. Nogthans zou deze mijn iso toch automatisch moeten instellen.
    Dat is ook te ien op mijn display: iso auto

    Wanneer ik bij de waarden van de foto's ga kijken wordt steeds de foto genomen met de iso waarde die in de instelling aangeduid staat. (die daar manueel kan verandert worden)

    Als ik op menu klik, en dan het 3de icoontje links, staat iso auto op on.

    Als ik in het menu de isowaarde op bvb 200 zet zijn alle foto's genomen op automatische stand op iso 200. Zet ik deze op iso 1600 zijn de foto's ook allemaal genomen op iso 1600.

    Niet echt wat logisch is voor een automatische stand lijkt me.

    Vroeger nam ik een foto en alles was automatisch.
    Als ik nu foto's wil nemen moet ik gaan kijken of isowaarde wat ok staat, wat resulteert in veel overbelichte foto's

    Is mijn camera de geest aan het geven of heb ik er teveel aan geprutst en kan dit ergens goed ingesteld worden?

    Alvast bedankt.
    Staat er geen belichtingscorrectie aan?
    Als je je iso op 't laagste zet, heb je dan nog steeds overbelichting? Mss als je op 1600 zit kan je sluitertijd niet kort genoeg gaan en is hij daarom overbelicht. Is hij even overbelicht bij bv 800 als 1200?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

      Volledig normaal dat je iso op 200 blijft staan als de camera niet meer nodig hebt.

      Kijk eens of je diafragma goed werkt:
      1 zet de camera op f22, druk de scherptedieptecontroleknop in, kijk voor in de lens of het diafragma dichtgaat tot een klein gaatje.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

        Rapste manier om alles weer in orde te krijgen is een reset uit te voeren van je toestel.
        Dan verlies je wel je instellingen, maar heb je wel terug de 'fabrieksstand'...

        Als je foto's dan nog overbelicht zijn, dan heb je een defect...
        Nikon D300 & een beetje glas...
        Iets kleiners als carry everywhere

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

          Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
          Rapste manier om alles weer in orde te krijgen is een reset uit te voeren van je toestel.
          Dan verlies je wel je instellingen, maar heb je wel terug de 'fabrieksstand'...

          Als je foto's dan nog overbelicht zijn, dan heb je een defect...
          Oei, had vorige reacties niet gelezen (notificatie stond blijkbaar uit).

          Heb de reset eens uitgevoerd, maar probleem blijft zelfde. Zal dan maar uitkijken naar nieuw toestel

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

            Heb ook vermoeden zoals hjanssen dat je diafragma open blijft staan.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

              Welke lens zit er op ?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                Toch niet het gekende BGLOD D70 probleem? Blijft het groene ledje lang knipperen?
                Dat probleem is levenslang onder garantie.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Toch niet het gekende BGLOD D70 probleem? Blijft het groene ledje lang knipperen?
                  Dat probleem is levenslang onder garantie.
                  De D in BGLOD staat voor Death ... dood is ie (nog) nie ... maar dit kan natuurlijk de voorbode zijn

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                    Niet zo rap, kan nog van alles zijn...
                    Welke lens gebruik je? En heb je een andere lens die je kan proberen?

                    Laat maar weten...
                    Als het diafragma van de lens kapot is kan je met een kleine investering terug een andere lens kopen. Heb vroeger 2 D70 toestellen versleten, waren in mijn ogen echt zeer goed...

                    Is je lens nog goed en de body kapot, dan heb je hierbij de 'kans' om iets nieuws te proberen
                    Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                      Niet zo rap, kan nog van alles zijn...
                      Welke lens gebruik je? En heb je een andere lens die je kan proberen?

                      Laat maar weten...
                      Als het diafragma van de lens kapot is kan je met een kleine investering terug een andere lens kopen. Heb vroeger 2 D70 toestellen versleten, waren in mijn ogen echt zeer goed...

                      Is je lens nog goed en de body kapot, dan heb je hierbij de 'kans' om iets nieuws te proberen
                      Mijn notificatie was weer niet toegekomen
                      Had nu inderdaad eens een andere lens getest die mijn vader nog op overschot had liggen, en nu werkt het terug prima. Geen overbelichting meer.
                      Steek ik de "kapotte" lens er terug op heb ik overbelichte foto's, dus probleem ligt bij de lens.
                      Nu zit er een 35-70 op, niet ideaal vind ik, maar de foto's zijn nu al niet meer overbelicht

                      Wel straf, had deze ook al eens binnengedaan bij een fotowinkel in de buurt en die zei me dat toestel kapot was. Wou me een andere aansmeren, en de kapotte mocht ik gerust achterlaten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                        Bij de lens zal dus waarschijnlijk het diafragma vast zitten...

                        Over welke lens gaat het? De 18-70 of iets anders?

                        Je kan hier altijd even bij de koophoek kijken, daar staan regelmatig wel een paar standaard nikon lenzen aan een deftige prijs... (Of een Tamron, Sigma,...)
                        Nikon D300 & een beetje glas...
                        Iets kleiners als carry everywhere

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70 foto's overbelicht, toestel defect?

                          lens is een 28-80

                          Het diafragma dat vast zit, dat is dat "hendeltje" op de lens dat je kunt verzetten? Ik kan het "open" zetten. Na enkele malen heen en weer te klikken met dat hendeltje kan ik het wel open zetten, maar het klikt automatisch terug.

                          Comment

                          Working...
                          X