Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote lightroom catalogus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grote lightroom catalogus

    vraagje aan andere lightroom gebruikers. Door de jaren heen heb ik nu ongeveer een catalogus van 20000 raw foto's. De dagelijkse (of meer indien ik aan een belangrijke shoot bezig ben) backup nemen duurt dus eventjes. Nu is eigenlijk mijn vraag splitst er iemand zijn catalogus, dus met een nieuwe beginnen. Heb het zelf al getest en dit gaat enorm veel sneller dan. Wel het nadeel indien ik dan een andere foto zoek om er iets mee te doen moet er een andere catalogus openen. Hoe doen jullie dit dus?
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

  • #2
    Re: grote lightroom catalogus

    Hallo,

    De catalogus aan zich is dan toch niet zo groot. De catalogus staat bij mij wel op een SSD schijf.
    De backup duurt wel iets, maar toch niet al te lang. Je kan wel eens je catalogus optimaliseren.

    Comment


    • #3
      Re: grote lightroom catalogus

      ik begin elk jaar met een nieuwe catalogus, anders wordt het onhandelbaar voor mij
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: grote lightroom catalogus

        Ik gebruik volgende werkwijze:

        Ik heb een werkcatalogus (per jaar)
        Deze importeer ik regelmatig in mijn Archive catalogus (+ 50.000 foto's).

        Voordeel:

        - werk heel vlot in de werkcatalogus;
        - backup van alle bewerkingen in de Archivecatalogus
        - zoeken over al je foto's in de Archivecatalogus.

        (als je in de werkcatalogus iets aanpast aan een foto die al in de Archive zit kun je bij importeren zeggen dat hij ofwel de bewerking moet overschirjven ofwel de oude bewerking als virtuele copie moet bewaren ofwel de nieuwe bewerking moet negeren (dit doe je enkle als je bvb wat hebt zitten rommelen aan een foto)).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: grote lightroom catalogus

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Ik gebruik volgende werkwijze:

          Ik heb een werkcatalogus (per jaar)
          Deze importeer ik regelmatig in mijn Archive catalogus (+ 50.000 foto's).

          Voordeel:

          - werk heel vlot in de werkcatalogus;
          - backup van alle bewerkingen in de Archivecatalogus
          - zoeken over al je foto's in de Archivecatalogus.

          (als je in de werkcatalogus iets aanpast aan een foto die al in de Archive zit kun je bij importeren zeggen dat hij ofwel de bewerking moet overschirjven ofwel de oude bewerking als virtuele copie moet bewaren ofwel de nieuwe bewerking moet negeren (dit doe je enkle als je bvb wat hebt zitten rommelen aan een foto)).
          Dat is een goeie tip. Momenteel is het nog werkbaar enkel een backup nemen duuuuuuuurd wel lang.

          Overweeg ook om een ssd te laten bijsteken en daar ps & LR op te zetten. Al kan dit nog wel even duren vermits ik dringend aan een nieuw scherm toe ben, en dat kost helaas ook al wel iets.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment

          Working...
          X