Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ACCU EN-EL3 voor Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ACCU EN-EL3 voor Nikon D70

    Ik heb vandaag een via Ebay aangekochte EN-EL3 accu toegekregen. De technische kenmerken stemmen (in tegenstelling tot advertentie) niet overeen met een originele Nikon accu:
    7,2 V/1300mAh ipv 7,4 V /1400mAh.
    Kan ik de accu desalniettemin zonder risico's in mijn D70 gebruiken?

    Volgens De Beuckelaer altijd originele Nikon gebruiken: bij problemen veroorzaakt door
    een "vreemde" accu vervalt de garantie. Gouden of commerciële raad?

    Overigens chapeau voor service DB: de handleiding van m'n nieuwe D70 kwijt in brand chambre d'hôtes. 1 werkdag na telefoon bij thuiskomst nieuwe handleiding + CD-Rom in brievenbus.

  • #2
    Er zitten er nog op BD die zo'n batterijen gebruiken zonder problemen. Die genoemde specs vallen in elk geval binnen de toleranties.

    En hoe kunnen ze nu weten dat je een niet Nikon-batterij gebruikt hebt in je cam . Ik snap hun beweegredenen, ze willen liever hun eigen batterijen verkopen. Ik gebruik ondertussen 8 maanden niet-Canon batterijen in m'n 10D zonder problemen....
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      geen enkel probleem ( als ze maar niet ontploffen zoals bij de nokia) hi,hi
      zelf heb ik ook een niet nikon bat , en die werkt perfect
      NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

      Comment


      • #4
        Same here, een niet-Nikon batterij en no problemo
        Wat de "raad" van De Beuckelaer betreft, tja ze verdedigen hunne winkel zeker...
        D7000 en wat glas

        Comment


        • #5
          Aan een akku van een ander merk verdienen ze bij Nikon (of Canon) niets, en daarom zijn die altijd slecht, en gaan die zeker je toestel om zeep helpen.....
          Volgens de verkopers van merk-eigen akku's natuurlijk .

          Ik heb zelf voor mijn 300D ook een niet-Canon akku, en die is zelfs beter (grotere capaciteit) dan de originele .
          (En veel goedkoper )
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de reactie(s). Het gebruik van een niet-Nikon batterij op zich schrikt me niet af. Wel was/ben ik verontrust omdat de voltage van de geleverde batterij niet overeenstemt : 7,2 V ipv 7,4 V. Blijkbaar is dit geen probleem. Kan je mij zeggen waar ik de door jou aangehaalde toleranties kan vinden?

            Originally posted by CooMa
            Er zitten er nog op BD die zo'n batterijen gebruiken zonder problemen. Die genoemde specs vallen in elk geval binnen de toleranties.

            En hoe kunnen ze nu weten dat je een niet Nikon-batterij gebruikt hebt in je cam . Ik snap hun beweegredenen, ze willen liever hun eigen batterijen verkopen. Ik gebruik ondertussen 8 maanden niet-Canon batterijen in m'n 10D zonder problemen....

            Comment


            • #7
              Dat kleine verschil in spanning is waarschijnlijk te verklaren doordat de ene fabrikant de maximum spanning opgeeft, en de andere de normale werkspanning. Juist na het laden is de spanning altijd wat hoger, maar die zakt dan erg snel.

              Een pas geladen Nimh-akku kan zo'n 1,4V geven, maar die spanning zakt heel snel naar de normale waarde van 1,2V.

              Een lithium-ion akku heeft ook een vaste spanning per cel. En die is bij elke fabrikant dezelfde, onafhankelijk van de capaciteit. Het is dus niet mogelijk dat die bij de ene fabrikant hoger is dan bij de andere.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Originally posted by marcopole
                Ik heb vandaag een via Ebay aangekochte EN-EL3 accu toegekregen. De technische kenmerken stemmen (in tegenstelling tot advertentie) niet overeen met een originele Nikon accu:
                7,2 V/1300mAh ipv 7,4 V /1400mAh.
                Kan ik de accu desalniettemin zonder risico's in mijn D70 gebruiken?

                Volgens De Beuckelaer altijd originele Nikon gebruiken: bij problemen veroorzaakt door
                een "vreemde" accu vervalt de garantie. Gouden of commerciële raad?

                Overigens chapeau voor service DB: de handleiding van m'n nieuwe D70 kwijt in brand chambre d'hôtes. 1 werkdag na telefoon bij thuiskomst nieuwe handleiding + CD-Rom in brievenbus.

                Orginele Nikon accu's zijn ook "made in China" Dat zegt voldoende.
                Wle met service camera met orginele accu aanleveren - dat voorkomt gezeur.
                John

                Comment


                • #9
                  Ik heb opgemerkt dat mijn 'niet-Nikon'-EN-EL3 met ook 7.2V en 1300 ipv 1400 mAh het echt niet zo goed doet als de twee echte EN-EL3's die ik bij de D70 kocht.

                  150 a 250 ipv 350 a 400 foto's, en als ik de ingebouwde flits gebruik, geeft hij soms reeds halverwege de capaciteit aan dat de batterij leeg is. Een minuutje wachten en dan kan ik nog een 50-tal foto's maken voor hij ECHT leeg is... Dus ik weet wat ik volgende keer koop. Ik heb een paar jaar terug met m'n GSM-batterij van een blanco merk identieke problemen gehad: minder capaciteit, sneller versleten, vreemde ontladingscurve...

                  Mijn niet meer gezien. Ik geef wel iets meer uit aan een betrouwbare batterij.

                  Koen

                  Comment

                  Working...
                  X