Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

    Probleem:Kabeltje remote control kapot.Wou ,nu hij toch defect is,een langere draad tussensteken.Nu blijkt dat die draad 3 draadjes bevat,elk nog geen mm dik.Totdaar geen probleem,maar ik krijg die isolatie er niet vanaf zonder de 5 of 6 minuscule draadjes erin af te breken of te beschadigen.
    Kent er iemand een trucje om dit te doen;verwarmen of een of andere vloeistof of iets anders??Isolatie is zeer taai.
    Zuiver mechanisch schijnt het niet te lukken.Mijn striptang is blijkbaar nog te breed en slipt over de draad,of bestaan er types die hiervoor dienen.
    Beste dank.

  • #2
    Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

    Er bestaand "bijt"klemmen die je daarvoor kan gebruiken.
    Die nijp je gewoon o draad inclusief isolatie en die bijten door de isolatie heen.
    ga eens horen in de betere "elentriekwinkel" of electronicazaak (ik bedoel dan natuurlijk niet vandeborre maar wel het type winkel dat weerstanden en printplaten los verkoopt :-)
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

      Met een aansteker de isolatie verhitten. Je kan dan gewoon met je nagels de isolatie verwijderen.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Probleem:Kabeltje remote control kapot.Wou ,nu hij toch defect is,een langere draad tussensteken.Nu blijkt dat die draad 3 draadjes bevat,elk nog geen mm dik.Totdaar geen probleem,maar ik krijg die isolatie er niet vanaf zonder de 5 of 6 minuscule draadjes erin af te breken of te beschadigen.
        Kent er iemand een trucje om dit te doen;verwarmen of een of andere vloeistof of iets anders??Isolatie is zeer taai.
        Zuiver mechanisch schijnt het niet te lukken.Mijn striptang is blijkbaar nog te breed en slipt over de draad,of bestaan er types die hiervoor dienen.
        Beste dank.
        Werkt perfect met een striptang van Weidmüller,
        zo heb ik er zelf een KLIK wel niet goedkoop...
        Last edited by Guest42; 25 april 2015, 16:42.

        Comment


        • #5
          Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Werkt perfect met een striptang van Weidmüller,
          zo heb ik er zelf een KLIK wel niet goedkoop...
          Vandaag was er op het werk een kabeltje van een sensor van een machine doorgebroken, en om de draadjes te strippen heb ik ook dezelfde striptang gebruikt.
          Om de buitenmantel er af te halen heb ik wel een ander type striptang gebruikt http://www.technowinkel.nl/webshop/G...2-21-180-.html
          (de link was de eerste die ik tegen kwam door te zoeken op "striptang Knipex")
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

            Als je voor 1 kabeltje een striptang van 80€ moet kopen, dan kan je beter de raad van Hasseltenaar opvolgen. Isolatie opwarmen tot ze mals wordt, en ze er dan met je nagels aftrekken.

            Comment


            • #7
              Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

              Voor zo'n dunne draadjes heb ik nog altijd niets beters gevinden dan deze: http://be.farnell.com/ck-tools/33001...1mm/dp/1461967 Bestaat in 3 versies met een verschillend draadbereik.

              Comment


              • #8
                Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Voor zo'n dunne draadjes heb ik nog altijd niets beters gevinden dan deze: http://be.farnell.com/ck-tools/33001...1mm/dp/1461967 Bestaat in 3 versies met een verschillend draadbereik.
                de documentatie zegt "solid wire"

                Comment


                • #9
                  Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                  Uit eigen ervaring: werkt ook met stranded Maar je moet ze dan eerst eens proberen of het geen maatje groter moet staan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                    Tis te zien welke soort plastiek er rond de geleiders zit. Er zijn er daar bij die een behoorlijke pest kunnen zijn om te strippen zonder schade aan de geleiders te hebben.
                    Best van al is fikken

                    Een trick die ik wel eens gebruik is gewoon de mantel goed aantippen met een soldeerbout op de plaats waar je wil strippen tot je de geleider bereikt.
                    Dan laten afkoelen en de hulsjes er af trekken met je nagels.
                    Kost niets, geen risico op schade, stinkt wel een beetje

                    Een variant hierop is de geleiders naast elkaar leggen en met een blade uit een cuttermes de mantel indrukken (geen snijbeweging maken!)
                    Dan weer de tipjes er af trekken met je nagels.
                    De laatste trick vergt wel wat ervaring en feeling zodat je de geleiders niet raakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Best van al is fikken
                      Inderdaad, 20 jaar niets anders gezien bij Philips.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                        Gefikt en gefikst.
                        Toch een bedenking:die heel fijne draadjes worden heel warm,om niet heet te zeggen.Opletten voor verbranden van vingers.Misschien dat dichtgelegen soldeerpunten ook wel verhit raken of smelten.Maar de isolatie was dan ook zeer taai.Op een ander proefdraadje ging het heel wat vlotter.
                        Misschien toch best uitkijken naar zo'n tangetje,zal heel wat ergernis sparen.
                        In ieder gevalrobleem opgelost.
                        Thanks boys voor de adviezen en voorgestelde hulp.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                          Als je zo'n striptang niet dagelijks nodig hebt voor professioneel gebruik, dan is dit een meer betaalbaar alternatief http://www.dx.com/p/bestir-bst-01212...1#.VTtqHOkcRhE .
                          of deze: http://www.dx.com/p/best-ys-1-handy-...6#.VTtqoekcRhE
                          Ik heb er ooit zo eentje (zag er toch ongeveer hetzelfde uit) gebruikt, en die werkte ook vrij goed.

                          In sommige doe-het-zelf zaken heb ik die ooit ook gezien, of de prijs daar dan hoger of lager is, dat weet ik niet.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                            Vandaag in de Lidl ... regelbare striptang voor 2,99€.
                            Meer dan voldoende om uw plan te trekken.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Isolatie draad verwijderen,kent iemand een trucje?

                              Striptang ben ik niet zo een fan van. Probleem is dat je al snel de geleider kan kwetsen.
                              Een echte electricien zal zelden strippen met een striptang maar werken met een kniptang en puur op het gevoel de mantel in knijpen om de plastiek te kwetsen en dan de mantel er af schuiven(sleuren). Probleem is dat dit niet meer werkt op zeer kleine geleiders.
                              Dan is het fikken en ook daar weer de trick van de mantel zacht te maken en met je nagels de huls er af te trekken. Als je de mantel te heet maakt dan schiet em in brand en is de kans groot dat je de geleider gaat onderroken, probeer dat maar eens te solderen dan.
                              Voor dikke aders gebruikt een goei elektricien gewoon zijn mes en weer puur op het gevoel dat je de kern niet raakt.
                              Daar gaan ze gewoon eens rond en dan een schelleke af doen net zoals ge pattatekes gaat schillen, met wat geluk kan je dan de mantel afvellen net zoals je een konijn stroopt.

                              Comment

                              Working...
                              X