Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD voor beginners.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD voor beginners.

    SD voor Beginners



    Voor diegene die zijn camera nog niet lang heeft, of moeilijk van de groene knop weg geraakt en alle techniek van fotografie in één keer op zich ziet afkomen willen we een SD organiseren om hier aan tegemoet te komen.


    De bedoeling is om echt de basis, de eerste stappen weg van het volautomatisch foto’s nemen te zetten, ook voor diegene die het al probeerden maar het te ingewikkeld vonden.
    We gaan het natuurlijk hebben over diafragma, sluitersnelheid en ISO, maar op een rustige en eenvoudige manier uitgelegd, in klare taal.
    De bedoeling is dat je technieken kan toepassen om je doel te bereiken, controle over je toestel krijgt en de foto kan realiseren die jij wil.
    We beperken de groep tot 5 deelnemers, zodat iedereen zeker aan bod komt. We beperken de duur tot 2 uur, kwestie van niet te overdonderen. Wie dat wenst kan enkele maanden later een vervolmaking/herhaling volgen.
    We vragen de deelnemers om de handleiding van hun camera mee te brengen zodat we op zoek kunnen gaan naar instellingen om resultaat te bereiken.


    Voorlopig is er iemand die in West-Vlaanderen organiseert en iemand in Vlaams-Brabant. Indien er nog mensen mee willen organiseren, altijd welkom.
    Die zullen elk een draad opstarten waar beginners zich kunnen aanmelden, zodra er 5 zijn zal een datum in overleg geprikt worden, eens de SD voorbij start een nieuwe draad, en zo verder . . . . .

    Het zal dus niet één SD worden, maar een aantal volgens de vraag die er ontstaat.


    De organisatoren

    Riho (Rik) en Lieven Lema
    Last edited by Bachus1909; 24 april 2015, 11:49.
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

    BD0460BE

  • #2
    Re: Sd voor beginners.

    dat is nou een heel goed initiatief.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Sd voor beginners.

      Prachtig initiatief en krijgt de volledige medewerking.

      Indien er personen zijn van andere provincies die aan dit project willen meewerken, kunnen hier altijd een berichtje plaatsen.

      Voor de andere geïnteresseerden, kunnen ook hun interesse hier laten blijken.
      Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
      Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

      BD0460BE

      Comment


      • #4
        Re: Sd voor beginners.

        Heel mooi initiatief. Ik moet zeggen dat ik al een 3-tal 'beginners'-cursussen heb gevolgd in mijn leven en geen enkele lesgever kon de basis echt op een begrijpbare 'dummy'-manier overbrengen.
        Ik kan van mezelf zeggen dat ik de basis onder de knie heb en dit op een veel betere manier zou kunnen overbrengen naar cursisten. Ok, ik heb in mijn leven al tamelijk wat ervaring in het geven van cursussen.
        Maar of ik in de fotografie al genoeg ervaring en kennis heb voor een basiscursus, weet ik niet.

        2 uur vind ik persoonlijk ook wel enorm kort om alles wat deftig te leggen en het niet enkel te moeten beperken tot theorie.
        Ik spendeer liever een halve dag om de driehoek sluiter/diafragma/ISO uit te leggen ahv theorie en een massa praktijkvoorbeelden. Dit is voor mij de basis en begrijp je deze basis niet, dan heeft het geen nut om verder te gaan...
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Sd voor beginners.

          Hallo,

          ik ga dit item even volgen! Geweldig initiatief!

          Comment


          • #6
            Re: Sd voor beginners.

            Tof initiatief, proficiat.
            Succes ermee.
            mvg,
            Eddy
            Smaken verschillen

            Comment


            • #7
              Re: Sd voor beginners.

              Idd een mooi initiatief!
              Ik voel mezelf kundig genoeg om een en ander van basis uit te leggen en wil dan ook desgevallend wel meewerken (mits er geen anderen/beteren zouden zijn).
              Ik woon tussen Gent en Eeklo, Oost-Vlaanderen dus. Maar hoe wordt dat praktisch georganiseerd ?
              Bij de "lesgever" thuis ? In een weekend ? Op een avond ?....
              Is er een soort van handleiding zodat alle "lesgevers" ongeveer hetzelfde geven ? Theorie/praktijk ?
              Enfin, een hoop vragen dus maar indien ik de enige zou zijn in Oost-Vlaanderen wil ik me dus wel eventueel engageren (best dan eerst een "verkennend" gesprekje zeker ?).
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Sd voor beginners.

                Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht

                2 uur vind ik persoonlijk ook wel enorm kort om alles wat deftig te leggen en het niet enkel te moeten beperken tot theorie.
                Ik spendeer liever een halve dag om de driehoek sluiter/diafragma/ISO uit te leggen ahv theorie en een massa praktijkvoorbeelden. Dit is voor mij de basis en begrijp je deze basis niet, dan heeft het geen nut om verder te gaan...
                2 uur is meer dan voldoende voor een eerste kennismaking, al de rest blijft toch niet meer hangen. Het gaat dan ook om heel laagdrempelig af te stappen van de 'groene knop', eventueel kan er een heropfrissing georganiseerd worden later.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Sd voor beginners.

                  Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                  Ik voel mezelf kundig genoeg om een en ander van basis uit te leggen en wil dan ook desgevallend wel meewerken (mits er geen anderen/beteren zouden zijn).
                  Ik woon tussen Gent en Eeklo, Oost-Vlaanderen dus. Maar hoe wordt dat praktisch georganiseerd ?
                  Dat is fijn om lezen, start gewoon een SD Beginners op zoals ik heb gedaan. Jouw insteek is even belangrijk als gelijk welke andere. Oost-Vlaanderen is blank, dus welkom.
                  Wat cursusmateriaal betreft willen we het eenvoudig houden, elk zijn camera en daar meer leren uithalen is in onze ogen een goede basis. Kies een omgeving waar een aantal disciplines mogelijk zijn (portret, landschap, etc.) en waar je dus de technische kant kan gaan belichten.
                  We gaan wel bewust voor korte, laagdrempelige bijeenkomsten, op andere SD's zijn er meer mogelijkheden.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sd voor beginners.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                    Idd een mooi initiatief!
                    ... Is er een soort van handleiding zodat alle "lesgevers" ongeveer hetzelfde geven ? Theorie/praktijk ? ...
                    Hoi ifliamminghi,

                    Onze insteek is: door het feit dat je publiek telkens opnieuw verschillend zal zijn, willen we ook niets specifieks vastpinnen. Als je met ongeveer 5 personen naar een buitenlocatie gaat waar je foto's kan nemen dan zal je snel zien wie wat al kan. De bedoeling is om ieder vooruit te helpen vanaf het niveau waarop ze zich bevinden. We gaan er van uit dat we met beginners werken. Wie weg wil van de automatische stand bij het fotograferen moet de driehoek ISO/Diafragma/Sluitertijd kennen, dat is dus al een eerste opdracht. Wie kent dit en indien niet: uitleggen via foto's die je ter plaatse neemt. Theorie uitleggen en onmiddellijk toepassen. Daarna volgen natuurlijk witbalans en scherptediepte.

                    Als je met echte beginners start denken we dat 2 uur intensief bezig zijn al heel wat is. Als je te veel ineens wil aanleren volgt de indigestie en dat is niet de bedoeling.
                    Valt de groep mee, dan zijn we er vrij zeker van dat er een tweede sessie kan volgen, met dezelfde mensen. Dan kan je een stapje verder zetten, in de hoop dat iedereen ondertussen al wat geoefend heeft. Omdat die dynamiek moeilijk voorspelbaar is pinnen we niets vast van vooraf. Als vrijwilliger die er zijn tijd in steekt bepaal je dus mee hoeveel energie je erin kwijt wil/kan.

                    Groetjes,

                    Riho.
                    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sd voor beginners.

                      Heel tof initiatief !
                      En graag schrijf ik mij in voor deze cursus in Vlaams Brabant (ben van Dilbeek).
                      Fotografie interesseert mij en ik heb al een basis cursus gevolgd, maar als ik eerlijk ben vind ik het moeilijk (zéér moeilijk) om het in de praktijk toe te passen. Hoe diafragma, sluitertijd en iso werkt snap ik wel maar hoe meer ik erover lees hoe meer ik alles dooreen gooi, wat frustrerend werkt en je terug doet grijpen naar de automatische stand.
                      Ik heb een canon 100D en enkele lenzen en een flitser gekocht maar hoe en wanneer ik met de flitser moet omgaan is mij een raadsel. Langs de ene kant vind ik fotografie zó boeind maar langs de andere kant heb ik er al zo veel (vooral gelezen) in geinvesteerd dat ik toch twijfel of het iets voor mij is ?
                      Het zou tof zijn mensen te ontmoeten die mij vooruit kunnen helpen én geduld hebben ��
                      En het is ook de praktijk die ontbreekt, maar dan stapje per stapje .....
                      Hou mij verder op de hoogte als er in Vlaams Brabant zo'n sessie komt.
                      Héél erg bedankt !
                      KADOETER
                      0485747046

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sd voor beginners.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909 Bekijk bericht
                        Voorlopig is er iemand die in West-Vlaanderen organiseert en iemand in Vlaams-Brabant. Indien er nog mensen mee willen organiseren, altijd welkom.
                        Spijtig dat er al iemand is voor Vlaams-Brabant.
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sd voor beginners.

                          Je kan ook eentje organiseren aan de andere kant van Vlaams-Brabant hé
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sd voor beginners.

                            Ik heb niet de indruk dat er veel beginners de SD topics vinden. Misschien een idee om op de home pagina of de beginnershoek een link naar dit topic te voorzien?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sd voor beginners.

                              Voor Vlaams-Brabant heb ik nu drie kandidaten, die gaan extra aandacht krijgen. Meer reclame is altijd welkom.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X