Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand die kan vergelijken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand die kan vergelijken ?

    Zou er iemand deze app eens vergeleken hebben of kunnen vergelijken met een èchte lichtmeter.



    Gewoon om te weten of deze app bruikbaar is ?
    Ik heb geen echte lichtmeter, kan dus niet testen.

  • #2
    Re: Iemand die kan vergelijken ?

    Denk je niet dat je even goed kan vergelijken met wat je camera je verteld ?

    Comment


    • #3
      Re: Iemand die kan vergelijken ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Denk je niet dat je even goed kan vergelijken met wat je camera je verteld ?
      Vind ik ook. Er staat niet voor niets een corr. van +3-3 op de meeste betere toestellen.

      Met mijn Vivitar lichtmeter geeft deze app 'n overbelichting aan van min 2/3 stop.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand die kan vergelijken ?

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Vind ik ook. Er staat niet voor niets een corr. van +3-3 op de meeste betere toestellen.

        Met mijn Vivitar lichtmeter geeft deze app 'n overbelichting aan van min 2/3 stop.
        Heb ik nog nooit gebruikt.
        En ik vrees dat zonder nabewerking het resultaat niet 100% is

        Vroeger had ik een lichtmeter van Minolta > 12.000 ballen in dien tijd.
        (is al lang verkocht)
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Iemand die kan vergelijken ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Denk je niet dat je even goed kan vergelijken met wat je camera je verteld ?
          OK, zal ik dan ook maar eens doen.
          Toch bedankt.

          Comment


          • #6
            Re: Iemand die kan vergelijken ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            OK, zal ik dan ook maar eens doen.
            Ik vrees er namelijk voor dat vergelijken met een echte lichtmeter iets totaal anders is Ivan.

            Een goede lichtmeter heeft namelijk een aantal functies die je met een smartphone of tablet niet kan nabootsen,
            lichtmeter heeft bv. een diffuserkapje voor opvallend licht, bij sommige heb je spotmeting, flitsmeter enz.
            Beste optie is het licht meten met je camera als je geen echte lichtmeter wil gebruiken.
            Wat je afleest op je histogram kan je veel meer vertellen dan veel andere meters,
            tenzij je nog een belichtingstrapje wil maken natuurlijk, maar tegenwoordig halen sommige toestellen
            een DR van 14 stops wat ook dat belichtingstrapje in de meeste gevallen overbodig maakt.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand die kan vergelijken ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              OK, zal ik dan ook maar eens doen.
              Toch bedankt.
              Ook bedankt voor de tip Ivan, door even te gaan kijken op de app store van Apple
              kwam ik daar op de gratis luxMeter app terecht, ik zal bij deze de resultaten eens vergelijken met
              een pro luxmeter bij een vriend, ben benieuwd hoe groot de verschillen zullen zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand die kan vergelijken ?

                Zaterdag eens een vergelijk gemaakt tussen de gratis app LuxMeter op mijn Ipad air
                tegenover een echte lux meter, ik moet zeggen dat de gemeten waardes zeer dicht bij elkaar liggen.
                De echte lux meter is er wel eentje met een wit diffuser kapje zodat deze meter meer rekening houd met
                strooilicht, terwijl de Ipad meer gericht gaat meten (lenshoek).

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand die kan vergelijken ?

                  Ik zie hier dat aanbevolen wordt om te vergelijken met de lichtmeting van een camera??????
                  Best even het boekje nalezen zou ik denken.

                  Een lichtmeter dient om de graad van LICHTSTERKTE te meten van invallend licht en om te rekenen naar waarden die je kan instellen op je camera zodat je een geijkte opname maakt.

                  Een camera meet REFLECTIE van je object/model en is puur een schatting bij matrixmeting, zelfs met moeite een benadering bij spotmeting.

                  Die app?... ik denk dat ik naar de dokter moet om een breuk van het lachen te fixen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand die kan vergelijken ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Zaterdag eens een vergelijk gemaakt tussen de gratis app LuxMeter op mijn Ipad air
                    tegenover een echte lux meter, ik moet zeggen dat de gemeten waardes zeer dicht bij elkaar liggen.
                    De echte lux meter is er wel eentje met een wit diffuser kapje zodat deze meter meer rekening houd met
                    strooilicht, terwijl de Ipad meer gericht gaat meten (lenshoek).
                    Bedankt voor de info .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand die kan vergelijken ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Ik zie hier dat aanbevolen wordt om te vergelijken met de lichtmeting van een camera??????
                      Best even het boekje nalezen zou ik denken.

                      Een lichtmeter dient om de graad van LICHTSTERKTE te meten van invallend licht en om te rekenen naar waarden die je kan instellen op je camera zodat je een geijkte opname maakt.

                      Een camera meet REFLECTIE van je object/model en is puur een schatting bij matrixmeting, zelfs met moeite een benadering bij spotmeting.
                      Vandaar dat praktisch bijna alle foto's met de huidige betere camera's perfect belicht zijn ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand die kan vergelijken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Heb ik nog nooit gebruikt.
                        En ik vrees dat zonder nabewerking het resultaat niet 100% is

                        Vroeger had ik een lichtmeter van Minolta > 12.000 ballen in dien tijd.
                        (is al lang verkocht)
                        12000 ballen dat is nu amper 300 euroke's, lichtmeters zitten dus nog altijd in die range
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand die kan vergelijken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Vandaar dat praktisch bijna alle foto's met de huidige betere camera's perfect belicht zijn ???
                          We weten allemaal dat de moderne toestellen veel beter geworden zijn in het schatten van de exposure tov oudere generaties toestellen.
                          Hierachter zit vooral de kracht van de matrix berekening. Betere algorithmes etc... maar het blijft een schatting.

                          Wat betreft spotmeting is er niets veranderd. De meting is nog altijd de reflectie van je object/model dat je meet.
                          Bij blanke huid zit je behoorlijk dicht bij de waarde voor 18% grijs. Maar probeer maar eens op een zwart kleed. Tzal afgewassen zijn
                          Of een trouwkleed, of complexe belichting waar de lichtmeting in de war geraakt (zwaar tegenlicht bv).

                          Wil je die meting nog beter hebben dan kan je een grijskaartje gebruiken en daar je exposure op locken.
                          Nog beter is natuurlijk te gaan meten met een lichtmeter. Maar ook daar zijn omstandigheden mogelijk dat je er toch nog een beetje naast zit.
                          Het blijft een aanvoelen van wat werkt in uw specifieke situatie.

                          Zelf heb ik ook een gossen lichtmeter en ik gebuik em zelden.

                          Nu, het mag er al een beetje naast zitten want de moderne toestellen bieden een ander voordeel.
                          Nl dat ze een veel groter dynamisch bereik hebben dan vroeger. In post processing kan je gemakkelijk bijsturen zonder merkbaar verschil voor de gewone man.

                          De moraal van het verhaal is dat elk zo zijn manier heeft van werken en daar is niet noodzakelijk iets fout mee. Iedereen heeft gelijk.
                          Maar het is altijd goed om de kennis juist mee te hebben in geval je toestel je in de steek laat bij de meting(schatting) dan weet je waar je kan bijsturen of je aanpak kan aanpassen.

                          Zo heb je gelijkaardig het verhaal van de auto-witballans die ook op een schatting gebaseerd is.

                          Puristen vloeken in de kerk als ze dit lezen en ze hebben gelijk, maar de realiteit is dat we in software zoveel kunnen rechttrekken dat we minder aandacht besteden aan goed meten zowel op het vlak van exposure als voor wit-ballans en liever creatief bezig zijn.

                          Wie serieus professioneel bezig is zal wel moeten meten omdat hun klant hoge kwaliteitseisen op tafel legt.
                          Maar ook daar zie ik dat de kantjes er af gelopen worden zoals bv sport, politiek,... daar is de boodschap SNEL afleveren, kwaliteit is bijzaak.

                          Comment

                          Working...
                          X