Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70D vs Nikon D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70D vs Nikon D7200

    Ben nog steeds op zoek naar een SLR voor enkele opdrachten waar mijn mirrorless systeem niet voor voldoet. Was van plan meteen een nieuwe FF te gaan kopen, maar uiteindelijk beslist om toch nog even te wachten op nieuwe camera's van Canon en mogelijke prijsdaling bij Nikon. Tot die tijd, beslist om toch maar bij APS-C te blijven en tijdelijk body+lens te kopen die voldoende zou moeten presteren. Momenteel zit de keuze tussen de Canon 70 + 18-135 of de Nikon D7200 + 18-140. Op beide cameras zal ik ook nog een 85mm prime gebruiken voor portretten en mogelijk een 70-200/F2.8 huren/lenen voor kerk-toestanden (communies).

    Anyway, aangezien ik niet langer 'vast zit' aan een systeem, wat is jullie mening over beide? De Canon zou iets minder goede sensor hebben en ook wat minder AF punten en de Nikon focust dan weer tot -3ev. Op papier lijkt de Nikon met nét iets interessanter, maar ben totaal niet vertrouwd met Nikon waardoor ik toch een beetje neig naar Canon. Vooral omdat ik de lenzen van Canon zo goed ken. Het touchscreen en de dual AF van de Canon is ook wel interessant.

    Graag even jullie mening over beide camera's.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Canon 70D vs Nikon D7200

    Dat is de eeuwige vraag. Beide zijn echt goede merken.
    Ik ben persoonlijk iets meer voor Canon voor 2 redenen:
    - de bediening/menu is meer afgelikt en iets beter doordacht vind ik (klein verschil hoor) maar in het veld heb je met zoveel dingen rekening te houden dat je echt geen tijd hebt om even in de menu naar een complexe setting te zoeken.
    - Canon geeft wat meer extra mogelijkheden op "goedkope" bodys daar waar je bij Nikon in het duurdere segment zit om hetzelfde te hebben.
    Maar niet alles blinkt bij Canon.
    - Canon is iets lastiger om lenzen etc van ander merken op te zetten (omwille van bedrijfgeheimen) daar waar het bij Nikon geen probleem is.
    - Indien je het gebruikt heeft Nikon mijn inziens een slimmere auto-witballans. Als je serieus bezig bent heb je het toch niet nodig hoor.
    - Nikon heeft een zeer goed servicecenter (Procirep) waar je zelfs als gewoon consument terecht kan voor herstelling. voor Canon moet het naar Nederland opgestuurd worden.
    - de zoeker van Canon op APS-C heeft geen 100% coverage wat ik persoonlijk zijn sterkste minpunt vind.

    In deze vergelijking heeft de Nikon wel het voordeel mee dat em recenter is en iets beter prestatie-specs heeft en jonger is.

    De 70D is stilaan op zijn pensioen en zal waarschijnlijk deze zomer of in het najaar een opvolger krijgen met specificaties die dan weer boven de Nikon D7200 uit liggen. Dus in beide gevallen zal je teleurgesteld zijn dat je net niet gewacht hebt op het nieuw model.

    Maar moet dat wel?
    De prijs van beiden is nu stabiel en het zijn goede toestellen met bewezen staat van dienst, de nieuwe zal bij introductie gevoelig hoger liggen.

    Ik zou voorstellen eens de handleidingen van internet te plukken van die 2 toestellen en kijk wat best past bij jou persoonlijk.
    Ga ook eens in de winkel gaan zien wat je meest aan staat.
    Want 1 keer je de keuze maakt,.... tis duur om te veranderen van merk.
    Last edited by xafke; 19 april 2015, 01:52.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70D vs Nikon D7200

      Ik heb jaren met canon gefotografeerd (van aps-c tot fullframe), dan een 3-tal jaar mirrorless en nu sinds vorige week met een nikon d7100.

      Wat ik tot nu toe ondervond is bv dit voordeel Canon op AF gebied, meerbepaald manuele selectie van scherpstelpunten. Dit is bij de d7100 iets omslachtiger dan bij Canon. Bij Canon kon je bv heel makkelijk wisselen tussen automatische selectie en eigen keuze mbv dat knopje aan de duim simultaan met het wieltje om de AF punten te doorlopen. Wou je opnieuw de automatische selectie gaan dan doorloop je terug de AF punten tot je ze allemaal zag oplichten.

      Bij de d7100 heb je een aparte knop om naar die manuele selectie te gaan, en daarna kan je dan kiezen met de richtingsknopjes. Werkt op zich heel goed, maar beduidend minder snel. Ik zou bijv liever zien dat nikon ook zoiets toeliet, met een wieltje kiezen ipv de pijltjes. Nuja, ik heb de nikon pas een paar dagen, dus het is absoluut nog wennen, en misschien bestaat er een betere/snellere manier die ik nog moet ontdekken.

      Omgekeerd, wat ik super vind aan de D7100 is de auto-iso implementatie, werkt erg goed. Mijns insziens kan je er gerust op vertrouwen. Je kan hier een max. instellen en koppelen aan bv sluitertijd.

      De zoeker van de canon 70D 'zou' ook minder groot zijn dan bij de nikon tegenhangers (D7100,D7200). In hoeverre de canon spatwater/stofdicht is weet ik niet, maar samen met de grotere zoeker was dit één van de pro-nikon punten. Persoonlijk vond ik de D7200 weinig toegevoegde waarde te hebben tov de D7100 gezien het prijsverschil van 300€, dat ik dan liever aan een extra prime zou besteden.

      Nog ééntje waar ik net aan dacht. Je kan in de Nikons twee geheugenkaartjes plaatsen. De functie ervan kan je configureren bv kaartje 2 als backup van kaartje 1, kaartje 1 raw, kaartje 2 jpg.

      De kostprijs van de nikon D7100 zit ongeveer op de hoogte van de nieuwe 'kleine' canon Eos 760d. Hiervoor krijg je dan bij Nikon een oa. een groter zoekerbeeld met 100% dekking en een body van betere kwaliteit. Als grootte en gewicht belangrijk zijn is de 760d de betere keuze t.o.v. bv de Nikon D5300/5500. Erbij gezegd dat Wifi en gps mij absoluut niet boeien.

      Er zijn vast en zeker nog andere pro's en contra's bij het ene merk tov van het andere die ik nog moet ontdekken...
      Succes met je keuze.
      Last edited by Razzmatazz; 27 april 2015, 07:45.
      Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
      Canon G7X Mark II

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70D vs Nikon D7200

        Oorspronkelijk geplaatst door Razzmatazz Bekijk bericht
        Wat ik tot nu toe ondervond is bv dit voordeel Canon op AF gebied, meerbepaald manuele selectie van scherpstelpunten. Dit is bij de d7100 iets omslachtiger dan bij Canon. Bij Canon kon je bv heel makkelijk wisselen tussen automatische selectie en eigen keuze mbv dat knopje aan de duim simultaan met het wieltje om de AF punten te doorlopen. Wou je opnieuw de automatische selectie gaan dan doorloop je terug de AF punten tot je ze allemaal zag oplichten.
        bij de d7100 kan dit ook, de AF-sneltoets ingedrukt houden en aan één van de stelwieltjes draaien...

        @ lapino: ben je niet in de mogelijkheid van eens een d7100 uit te proberen van iemand?
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70D vs Nikon D7200

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          bij de d7100 kan dit ook, de AF-sneltoets ingedrukt houden en aan één van de stelwieltjes draaien...
          Ah, bedankt voor de tip! 't is namelijk zo dat er bij mijn kamera een Duitstalige handleiding zat (thans bij een belgische zaak gekocht).
          In afwachting van de NL versie is het wat behelpen met een pdf, maar die steek je niet zo makkelijk in je tas
          Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
          Canon G7X Mark II

          Comment

          Working...
          X