Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

    Hallo allemaal,

    Ik zit met een enorm dilemma. Vandaag op onderhoud geweest met mijn autootje. Nog altijd mijn eerste.
    Hij is altijd zonder moeite door de keuring gekomen en nog nooit miserie mee gehad. Nu moet de distributieriem vervangen worden en dat is niet zo erg, maar ook nog een spanrol en de uitlaat. Alles bij elkaar zal dat komen op een goeie 800 euro.
    De garage wil me nu nog 1500 euro geven voor mijn bakske. Dus als ik er nu nog 800 euro in investeer en hij begeeft het volgend jaar, haal ik dat er niet meer uit...

    De meneer van de garage zei dat als ik van plan ben om als deze het niet meer doet, ik een nieuwe zou kopen, ik het beter nu doe ipv de herstelling. Als ik voor een tweedehands zou gaan, vond hij de investering wel zinvol omdat ik deze auto ken en weet hoe hij behandeld is geweest.

    Ik zou als vervanging sowieso een nieuwe kopen... Maar wat moet ik nu doen? Herstellen of meteen vervangen om meer miserie en kosten te vermijden?

    Alvast bedankt voor jullie input.
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

    Als we al goede raad zouden kunnen geven zou het leuk zijn om te weten:
    -Merk en Type ?
    -Diesel of benzine ?
    -Hoeveel jaar is die al op de baan ?
    -Hoeveel km ?
    -In welke staat is die auto ?
    En de belangrijkste vraag, die soms wel een toepasbaar is op mezelf : hoeveel goesting is er om eens een nieuwe auto te kopen ?
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

      Zoals Skitch al aangaf zijn merk, type etc... niet onbelangrijk in deze overweging.
      Van bepaalde merken, types zijn er gekende problemen en die kan je in dan in de overweging meenemen.

      Ik hou al jaar en dag een log bij van wat een auto mij kost.
      En mij is opgevallen dat (als je dat een beetje uitvlakt) een auto het duurst wordt als em nieuw is en als em over datum is (beyond repair) met een piek op het moment dat je nu zit.
      Meestal komt het dan op een hoopje: banden, remschijven, schokdempers, distributie, uitlaat, batterij.

      Probleem met de laatste generaties wagens is dat de levensduur van de carosserie en beslag sterk is opgetrokken MAAR dat al de prul dat er in zit toch voor veel onnodige (en torenhoge) kosten zorgt op korte termijn en maar blijft komen.

      Comment


      • #4
        Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

        Ja ik ken daar dus totaaaaal niets van... Het is nog steeds mijn eerste autootje.
        Dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk helemaal geen nieuwe wil.

        Het is een ford fiesta ghia met ghiapack van 2004, 1.4 Tdci. Hij heeft 170000 km
        Hij ziet er als nieuw uit als hij gewassen is.
        Twee jaar geleden heeft hij een nieuwe batterij gekregen.

        Ik heb zelf al even proberen te vinden hoeveel hij op de tweedehands markt nog waard is, maar ik vond het zo meteen niet.
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

          Denk dat je de prijs zelf zult moeten bepalen. Op Autogids.be, gaan de richtprijzen
          voor tweedehands niet verder terug dan 2009.

          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

            Ja daar had ik inderdaad al eens gekeken.
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

            Comment


            • #7
              Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
              Ja ik ken daar dus totaaaaal niets van... Het is nog steeds mijn eerste autootje.
              Dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk helemaal geen nieuwe wil.

              Het is een ford fiesta ghia met ghiapack van 2004, 1.4 Tdci. Hij heeft 170000 km
              Hij ziet er als nieuw uit als hij gewassen is.
              Twee jaar geleden heeft hij een nieuwe batterij gekregen.

              Ik heb zelf al even proberen te vinden hoeveel hij op de tweedehands markt nog waard is, maar ik vond het zo meteen niet.
              Dan is het toch opgelost... laten herstellen dus.

              Comment


              • #8
                Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                .....................Nu moet de distributieriem vervangen worden en dat is niet zo erg, maar ook nog een spanrol en de uitlaat. Alles bij elkaar zal dat komen op een goeie 800 euro. ..................
                Voor die kosten ben je weer safe voor een lange tijd.
                Vooral als de rest van de wagen in goede staat is.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                  De afschrijving van de meeste wagens kost een stuk meer dan 800 euro per jaar, als die wagen voor de rest nog in goede staat is, dan is dat groot onderhoud waarschijnlijk de goedkoopste oplossing om nog een paar jaar verder te kunnen met dezelfde auto.
                  Maar niemand kan voorspellen hoe lang die mee gaat, een diesel zou normaalgezien langer moeten meegaan dan die 170.000km, maar je kan natuurlijk ook pech hebben (je kan ook pech hebben met een wagen waarvan de garantie net verlopen is, dat heb ik zelf al een paar keer meegemaakt).

                  Voor mijn 14 jaar oude Clio kreeg ik nog maar 500 euro terug, maar die moest ook dringend een groot onderhoud (met distributieriem) krijgen.
                  En ik wou na al die jaren toch eens wat anders, daarom heb ik eind vorig jaar een nieuwe wagen gekocht.
                  Maar als ik die toch naar de garage had gedaan voor dat groot onderhoud, dan zou die nu nog steeds prima rijden.
                  Waarschijnlijk rijdt er nu iemand anders mee rond, want die was nog in een te goede staat om die te recycleren.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                    Particulier, en zeker met de factuur van de distributieriem krijg je daar wel 2000-2500€ voor als er geen blutsen of roest aan is.

                    Als de goesting voor een nieuwe niet te groot is, blijven rijden.
                    Zijn er al andere grote kosten geweest? Zoals koppeling of remschijven, uitlaat...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                      Hmmm, als ge kontent zijt ervan. Er absoluut geen roest te zien is (vooral aan de zijkanten vanonder aan de wagen, wielkassen en zo eens grondig inspecteren)
                      Dan zou ik gezien de situatie doorgaan en even die kost doorslikken.

                      De garagist wil er nu 1500 voor geven, dus dat wil eigenlijk al zeggen dat de auto volgens hem zeker nog de moeite waard is.
                      En dat model van 2004 heeft geen slechte reputatie.

                      Ik zou em in orde laten brengen en nog lekker verder bollen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                        Krijg je bij aankoop van een nieuwe niet altijd die 1500 euro? Is dat niet die ecopremie?

                        Er zijn nog nooit grote kosten aan geweest, nee.

                        Het ambetante is, dat ik een goeie deal lijk te krijgen voor een nieuwe... 20% korting. Nu dat kan natuurlijk ook z'n redenen hebben. Misschien model dat gaat veranderen of zo...

                        Ik ken er niet genoeg van, ze kunnen me in de zak zetten waar ik bij sta. Alhoewel ik dat nu niet vermoed door alle goeie ervaringen die ik al gehad heb bij hen.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                          Nieuwe kopen, dat is mijn gedacht.
                          Mijn wagen was 5 jaar geen kosten en heb hem weggeschonken aan mijn dochter omdat zij door haar auto gevallen was.
                          Kosten aan haar wagen waren meer dan 1000€ en dat voor een wagen van 10 jaar oud.
                          Met garage afgesproken dat zij die oude overnamen en ik (zij) kreeg er ook nog 1500 van dus denk ik wel dat dat zo wat vaste prijs is.
                          En ik heb mij daar een nieuwe gekocht zo is iedereen weer tevree lol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                            een nieuwe kopen en op tien jaar afschrijven gaat je minstens duizend euro per jaar kosten. Die 1500 euro krijg je volgend jaar ook en 800 euro afschrijving van de herstelling is nog altijd 200 euro minder dan bij een nieuwe. Komt daarbij dat auto's elk jaar beter worden, je krijgt steeds meer voor het zelfde geld. ik zou de kosten doen en er nog minstens een jaar blijven mee rijden. Volgend jaar zie je dan weer, misschien kan je er dan weer mee blijven rijden zonder echte kosten te hebben maar zolang de kosten onder de duizend euro blijven ben je goedkoper af met blijven bollen dan met nieuw.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude auto herstellen of nieuwe kopen?

                              Ja die 1500 euro denk ik idd nog wel de komende jaren ook te krijgen.
                              Dus ik neig nu wel meer naar de herstelling. Alhoewel het neuzen in de boekjes en het kijken op internet de goesting voor een nieuwe wat heeft aangewakkerd.
                              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                              Comment

                              Working...
                              X