Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies compact camera met viewfinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies compact camera met viewfinder

    Ik weet helemaal niets van fotografie en zoek een compact camera, liefst met viewfinder, om op avontuurlijke reizen foto's te maken, zowel van landschappen als mensen en wildlife. Budget: rond de € 250.

    Waarschijnlijk stel ik veel eisen voor een klein budget?

    In elk geval alvast bedankt voor het advies!

  • #2
    Re: Advies compact camera met viewfinder

    Ik veronderstel dat je met compacte camera een klein toestel bedoeld ?
    Als je vereiste een zoeker is in een kleine camera met een budget van rond de 250 euro dan heb je niet veel keuze.
    Eén van de mogelijkheden is de Panasonic LF1 rond 300 euro http://www.kamera-express.be/product...x-dmc-lf1-wit/

    Wil je Wildlife er nog bij dan zou ik opteren voor een Sony Bridge die wel groter is dan de Panasonic LF1 maar ook meer bereik heeft. (sensor van de Sony is wel kleiner)
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Advies compact camera met viewfinder

      Als je een camera met een redelijk viewfinder wil, zal je je budget wel zo'n €150 moeten verhogen.
      Dan zou de Panasonic TZ70 iets voor jou zijn, compact, 30x zoom en een redelijke oogzoeker.
      De Panasonic FZ200 zou ook kunnen, maar die is minder compact.
      Rudi

      Comment


      • #4
        Re: Advies compact camera met viewfinder

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Ik veronderstel dat je met compacte camera een klein toestel bedoeld ?
        Als je vereiste een zoeker is in een kleine camera met een budget van rond de 250 euro dan heb je niet veel keuze.
        Eén van de mogelijkheden is de Panasonic LF1 rond 300 euro http://www.kamera-express.be/product...x-dmc-lf1-wit/

        Wil je Wildlife er nog bij dan zou ik opteren voor een Sony Bridge die wel groter is dan de Panasonic LF1 maar ook meer bereik heeft. (sensor van de Sony is wel kleiner)
        http://www.kamera-express.be/product...c-hx300-zwart/
        Met compact camera bedoel ik dat ik geen DSLR zoek. Ik ben niet van plan om me in fotografie te verdiepen en verschillende lenzen te kopen. Ik zoek inderdaad ook een compacte camera, die makkelijk mee te nemen en weg te steken is. Een viewfinder lijkt mij gewoon makkelijker om foto's te nemen?

        Ik kan mijn budget wel stretchen tot € 350, liever een iets duurder, beter model, dan een goedkoper crappy model. Ik neem aan dat zo'n camera enkele jaren meegaat?

        Is dit een optie: http://www.fotokonijnenberg.be/fujif...10-occasion-18 ?

        Comment


        • #5
          Re: Advies compact camera met viewfinder

          Fuji maakt goede toestellen, maar de X-10 heeft geen viewfinder en voor wildlife is de zoom ook beperkt.
          De Panasonic TZ70 is duurder, maar lijkt lijkt me perfect voor wat je wilt:Compact, Leica 30x zoomlens (goed voor wildlife) en oogzoeker.
          Met een goede auto mode, ideaal voor iemand die zich niet verder in de fotografie wil verdiepen.

          Rudi
          Last edited by rudimaes; 16 april 2015, 12:54.

          Comment


          • #6
            Re: Advies compact camera met viewfinder

            x10 heeft een viewfinder maar die is nutteloos. Je kijkt gewoon rechtdoor dus niet door de lens. er zijn ook geen lijnen of zo om aan te duiden tot waar je beeld komt. Je ziet ook niet alles wat in beeld komt. verder top cameratje. Heb er mijn huwelijksreis mee gefotografeerd omdat ik geen van mijn fullframes wou meeslepen
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Advies compact camera met viewfinder

              Jij hebt gelijk van de viewfinder, had mij vergist van type.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Advies compact camera met viewfinder

                Oorspronkelijk geplaatst door Ghysens Bekijk bericht
                Met compact camera bedoel ik dat ik geen DSLR zoek. Ik ben niet van plan om me in fotografie te verdiepen en verschillende lenzen te kopen. Ik zoek inderdaad ook een compacte camera, die makkelijk mee te nemen en weg te steken is. Een viewfinder lijkt mij gewoon makkelijker om foto's te nemen?

                Ik kan mijn budget wel stretchen tot € 350, liever een iets duurder, beter model, dan een goedkoper crappy model. Ik neem aan dat zo'n camera enkele jaren meegaat?

                Is dit een optie: http://www.fotokonijnenberg.be/fujif...10-occasion-18 ?
                Die Fuji die je voorstelt is het eerste model ( er is nog de X20 en X30)
                Voor de prijs van 199 is dat zeker een interessant model.
                De Sensor is iets groter dan de gangbare maten van de doorsnee compact.
                De zoeker heeft wel parallax verschijnsel... wat normaal is bij dit type ... (je kijkt hier niet door de lens)

                De al vermelde TZ70 die de TZ60 vervangt heeft nu ook een degelijke zoeker.
                Die EVF is identiek dezelfde als diegene die in mijn GM5 zit en is klein maar vrij goed gedetailleerd.

                Je kan ook de TZ60 overwegen die nauwelijks iets scheelt met de TZ70 maar toch zo'n 70 euro goedkoper is.
                Die TZ60 heeft de EVF van de LF1 en die is niet zo schitterend (zelfde grootte maar lagere resolutie)
                Het hangt er dus vanaf of je de meerprijs wil geven voor die betere EVF van de FZ70 maar ... Eenmaal door de zoeker gekeken van de FZ70 kan (wil) je niet meer terug.

                Nog een klein detail... van alle genoemde camera's tot nu toe is de LF1 diegene die de grootste sensor aan boord heeft.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Advies compact camera met viewfinder

                  Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                  ...
                  De Panasonic TZ70 is duurder, maar lijkt lijkt me perfect voor wat je wilt:..
                  Rudi
                  Met de Panasonic TZ60 moet TS nauwelijks iets inleveren tov van de TZ70, maar die is wel een stuk goedkoper ... FWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies compact camera met viewfinder

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Met de Panasonic TZ60 moet TS nauwelijks iets inleveren tov van de TZ70, maar die is wel een stuk goedkoper ... FWIW
                    Akkoord, maar de viewfinder heeft wel een veel lage resolutie dan de TZ70 (0,2mp vs 1,1mp).
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies compact camera met viewfinder

                      Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                      Akkoord, maar de viewfinder heeft wel een veel lage resolutie dan de TZ70 (0,2mp vs 1,1mp).
                      Rudi
                      Gezien de oorspronkelijke stelling van de TS tov fotografie kan ik mij nauwelijks voorstellen dat hij daarover kan vallen ... en voor de TZ70 moet hij op dit ogenblik € 399 ophoesten ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies compact camera met viewfinder

                        Nu, uiteindelijk is het de TS die beslist.
                        Rudi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies compact camera met viewfinder

                          Allemaal heel erg bedankt voor de nuttige suggesties en uitleg!

                          Ik ga waarschijnlijk voor de TZ70, € 400 kan er wel aan af.

                          De LF1 heeft de grootste sensor, wat wordt daarmee bedoeld?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies compact camera met viewfinder

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ghysens Bekijk bericht
                            Allemaal heel erg bedankt voor de nuttige suggesties en uitleg!

                            Ik ga waarschijnlijk voor de TZ70, € 400 kan er wel aan af.

                            De LF1 heeft de grootste sensor, wat wordt daarmee bedoeld?
                            Een grotere sensor geeft normaal bij minder licht een beter resultaat (minder ruis).
                            De LF1 is een goede camera, maar de de viewfinder is niet zo denderend.
                            De TZ70 is een allround camera, die bij voldoende licht, goede resultaten geeft.
                            Veel geluk bij Uw keuze,
                            Rudi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies compact camera met viewfinder

                              De LF1 met de EVF van de TZ70 had ideaal geweest.
                              De resolutie is echt te laag.
                              Misschien is er een vervanger op komst.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X