Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

klant wil de factuur niet betalen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • klant wil de factuur niet betalen

    Een ex-klant van me in het buitenland wil mijn laatste factuur niet betalen. Hij heeft tot nu toe slechts de helft betaald.
    Bij het doorsturen van de factuur heeft hij nooit een protestbrief opgestuurd om mede te delen dat hij het bedrag niet wil betalen. Hij zou dus akkoord gegaan zijn met het bedrag EN het betalen van dat bedrag.
    Het is namelijk zo ver moeten komen dat ik reeds een aangetekende brief via advocaat heb opgestuurd en dat ik een incassobureau aan het werk heb gezet.
    De eigenaar van het bedrijf heeft me ondertussen een aantal keer gebeld. Ook heeft hij mij een bericht gestuurd met de mededeling dat als ik me niet zou terugtrekken dat hij een schadevergoeding van €20 000 euro eist voor het maken van zijn slechte foto's. Hij is bereidt er heel veel geld aan uit te geven, maar mij een bedrag van minder dan 400 euro uitbetalen is hij te groen voor.

    Iemand hier ervaring mee?

  • #2
    Re: klant wil de factuur niet betalen

    In een andere branche, maar goed: deurwaarderbureau haalt bij 'stoute' wanbetalers niet veel uit. Wij zouden ervan schrikken om zo'n brief van deurwaarder te krijgen (met het typische beeld van de man die dan aanbelt en als je niet betaalt je computer ofzo in beslag neemt ) maar in praktijk blijkt dit niet meer dan een gehuurde boeman te zijn.
    Via de advocaat haal je gemakkelijker je gelijk binnen, maar dit duurt snel lang en kost jou ook nog wel aardig wat geld (die jongens moeten toch die BMW's op de oprit betaald krijgen). Dus voor jouw 400 euro gaat die er al snel doorgejaagd zijn.
    Ik heb het destijds gedaan voor een factuur van een €10.000, maar na veel getouwtrek (klant deed ook nog steeds lastig) heb ik op aanraden van die advocaat (nog vrij veel) water bij de €-wijn gedaan en hem een vermindering gegeven op het bedrag om hem wel te laten betalen, omdat anders het via de rechter zou lopen en dan wat ik er nog aan overhield nog minder zou zijn, met daarbij nog dat het nog eens op de lange termijn zou komen.

    Dus kort: ik zou opletten dat voor die €400 je jezelf geen schade aandoet, alleen om uit principe gelijk te hebben.

    Wat het voor een commercieel doel genomen die foto's? Kan je geen gebruiksrecht dan opleggen per aangetekend schrijven?
    Wat heeft de klant al gekregen? Misschien voor de toekomst enkel LQ foto met evt watermerk doorgeven, indien betaling voldaan pas deze sturen waar hij wat mee is?

    Comment


    • #3
      Re: klant wil de factuur niet betalen

      ... en waren de foto's ook echt slecht?

      Ik was ooit tweede (en onbetaalde) fotograaf op een trouwfeest, met toestemming van de eerste (wel betaalde) fotograaf.
      Eens het trouwkoppel de foto's zag, heb ik het geld mogen ontvangen en heeft de eerste fotograaf de factuur op zijn buik mogen schrijven. Zijn foto's waren dan ook echt slecht...
      Ik praat het niet goed, maar kan er wel begrip voor opbrengen in dat geval.

      V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

      Comment


      • #4
        Re: klant wil de factuur niet betalen

        Vooropgesteld dat je foto's goed zijn:

        De verstandige zet zou zijn om te zeggen "cut your losses" en voor die mens nooit meer te willen werken en hem dat ook duidelijk te maken. Voor 400 euro denk ik inderdaad niet dat je dat er gaat uit halen.

        Aan de andere kant is er de principekwestie natuurlijk en ik zou heel goed begrijpen dat die zwaar weegt. Ik kan ook niet zo vlot om met dreigementen...
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: klant wil de factuur niet betalen

          Dit verhaal hebben we nog al gelezen - google op Gary Fong - die heeft dat mee helpen oplossen. Lees dat zeker eens na - het ging over trouwfoto's en ook een koppel dikkenekken dat een fotograaf ging kielhalen, wel die hebben dat grandioos verloren...
          Rustig blijven, geen fouten maken, de tegenpartij gaat die wel maken - dat lees je tussen de lijnen. Dit lijkt me een schoolvoorbeeld van een roekeloos en tergend geding. U kan wellicht een tegenclaim indienen wegens het bezoedelen van uw naam en faam.

          Comment


          • #6
            Re: klant wil de factuur niet betalen

            Heb zelf ooit een gelijkaardig bedrag via het vredegerecht proberen te vorderen.

            - Uitspraak in mijn voordeel in het vredegerecht (November 2013, dacht ik)
            - Man is in beroep gegaan en 1ste aanleg loopt nog steeds (December 2015 ?)

            Advocaat-, gerechts en deurwaarderkosten samen liggen momenteel op €2000 (reeds betaald) en de zaak is niet eens rond. Omdat de tegenpartij in beroep is gegaan had ik zelfs geen keuze om deze zaak gewoon af te sluiten (Jezelf niet verdedigen is dan geen optie meer). Voor de 1ste aanleg verwacht ik nog een rekening van om en bij de €1000.

            Mijn advocaat rijdt met een Porsche Panamera, ik met een 2de hands VW Beetle 1.4. Begrijp me niet verkeerd, ik koester geen enkele jaloezie, maar het is maar de vraag of ik ooit geld ga zien laat staan alle kosten kan recupereren. Ik had deze €2000 ook aan een mooie vakantie kunnen besteden, heel wat beter voor mijn eigen welzijn .

            Advies: Tenzij je rotsvast in het welzijn van de advocatuur gelooft of Che Guevara ambities koestert, doen zou ik zeggen. Anders gewoon je trots inslikken en dit bedrag vergeten.

            Comment


            • #7
              Re: klant wil de factuur niet betalen

              Mijn advies:

              Laat die 400€ schieten en vanaf nu: alles betaald op voorhand, of de helft op z'n minst voor je nog maar vertrekt!!!

              Grtjs, Kaat

              Comment


              • #8
                Re: klant wil de factuur niet betalen

                Is er al nieuws intussen ? Welk buitenland is het ? Dat maakt ook nogal wat verschil. Succes alleszins. Verer sluit ik me aan bij wat Blauwbloes en Kaat_86 zeggen.
                Panasonic FZ72
                Have a nice day.
                RiNique

                Comment


                • #9
                  Re: klant wil de factuur niet betalen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rinique Bekijk bericht
                  Is er al nieuws intussen ? Welk buitenland is het ? Dat maakt ook nogal wat verschil. Succes alleszins. Verer sluit ik me aan bij wat Blauwbloes en Kaat_86 zeggen.
                  typisch 1ste forumbericht: vraag stellen, veel respons en erna zelf niet meer van zich laten horen. Zouden beter zo accounts na 2 weken geen reactie meer gewoon afsluiten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: klant wil de factuur niet betalen

                    Ik zit met hetzelfde geval. Ik ben wel naar het gerecht gestapt en mijn gelijk gehaald: de klant moet betalen maar ... mijn advocaat heeft me aangeraden om geen stappen meer te ondernemen. Mijn klant is een gekende persoon bij het gerecht en mijn geld terug zien ... daar twijfel ik aan.
                    Maw neem een goede advocaat, volg de procedure (doe geen onnodige kosten) en laat je gewoon goed adviseren door je raadsman.
                    Anderzijds ... mijn bedrag was wel 4 x zoveel.

                    Comment

                    Working...
                    X