Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kantelen van videofragmenten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kantelen van videofragmenten

    Ik hoop dat ik hier in het juiste topic zit.
    Mijn probleem: het is vast wel herkenbaar voor velen: als ik met mijn smartphone iets film (of ook fotografeer), hou ik het toestel soms vertikaal, soms horizontaal, zodat de filmpjes ook gekanteld op de pc verschijnen (soms ook onderstboven). Met foto's is dat geen probleem, die kun je gemakkelijk in de juiste positie zetten. Met films gaat dat moeilijker. Ik doe dat nu met Windows Movie maker, maar dan komen die in mijn bestand met een andere extensie, zodat ik ze niet meer kan delen met mensen die Movie Maker niet hebben. kan iemand mij zeggen hoe ik die juist gepositioneerde filmfragmenten terug de oorspronkelijke extensie kan geven, zodat ze kunnen weergegeven worden in de gewone Media Player ?
    Alvast bedankt voor de reakties.

  • #2
    Re: Kantelen van videofragmenten

    ik heb ooit eens "Freemake video converter" gedownload, weet niet meer waar, en gebruik dat om inderdaad stukken video te kantelen.

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Kantelen van videofragmenten

      Ik ga dat zeker opzoeken en uitproberen.
      Alvast bedankt voor de tip

      Comment


      • #4
        Re: Kantelen van videofragmenten

        Moderator Note: Topic verplaatst van Tips&Trucs naar Video/Technisch.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Kantelen van videofragmenten

          De eerste vereiste (maar daarvoor is het nu te laat) is dat je beseft wanneer je filmt en wanneer je fotografeert. Het lijkt mij logisch dat wanneer je filmt je je camera (en dus ook GSM) op de correcte manier gebruikt

          BTW, lang geleden kocht een familielid de super8 camera van mijn vader over en het eerste filmpje dat ze er mee maakte was ook een combinatie van 4*3 en 3*4 beelden (ze was een fototoestel gewoon)
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Kantelen van videofragmenten

            Tja, ik begrijp je reactie, maar inderdaad, mijn gsm wordt maar heel sporadisch gebruikt voor foto's en al helemaal zelden voor video. En als je wil filmen in 'landscape' met een gsm (die je logischerwijs verticaal houdt), is het voor mij niet duidelijk of je het beestje nu linksom of rechtsom moet kantelen om te filmen. En ja, als je verkeerd 'kantelt', komen de filmpjes onderstboven op je pc-scherm.
            En ze dan omdraaien is niet zo evident. Het lukt wel met de tip die DPaul gaf, maar dan krijgen de fragmenten een andere extensie, die dan weer niet leesbaar is voor bv. Windows Mediaplayer.
            Dus je hebt gelijk: jouw methode zal de beste zijn: bij het filmen het toestel in de juiste houding houden, alleen, daar zit geen logica in....het zal allicht wel de man aan de knopjes zijn die het niet kent zeker ?
            Bedankt om te reageren.

            Comment


            • #7
              Re: Kantelen van videofragmenten

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Tja, ik begrijp je reactie, maar inderdaad, mijn gsm wordt maar heel sporadisch gebruikt voor foto's en al helemaal zelden voor video. En als je wil filmen in 'landscape' met een gsm (die je logischerwijs verticaal houdt), is het voor mij niet duidelijk of je het beestje nu linksom of rechtsom moet kantelen om te filmen. En ja, als je verkeerd 'kantelt', komen de filmpjes onderstboven op je pc-scherm.
              Daar had ik niet direct aan gedacht. Ik zag eerder een 90° hoek. Daarom dat ik ook het voorbeeld gaf van de oude Super8 camera. Toen kon je het gewoon vergeten om nog iets aan te passen.

              Zou er eigenlijk geen functie op een smartphone zitten die het beeld automatisch top up draait? Gezien de sensoren die er tegenwoordig in zitten mag dat toch geen probleem zijn?
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Kantelen van videofragmenten

                Ik zou het niet weten. Zou ik nu de enige zijn met dat 'probleem' ? Moet dringend oefenen met mijn smartphone om voor eens en voor altijd te weten wat de 'bovenkant' is....

                Comment


                • #9
                  Re: Kantelen van videofragmenten

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Ik zou het niet weten. Zou ik nu de enige zijn met dat 'probleem' ? Moet dringend oefenen met mijn smartphone om voor eens en voor altijd te weten wat de 'bovenkant' is....
                  Normaal gezien moet de sluiterknop, of wat er voor doorgaat, door de rechterhand bediend worden.
                  Last edited by Skitch; 16 april 2015, 22:14. Reden: typo
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kantelen van videofragmenten

                    Geloven of niet, maar dat had ik enkele minuten geleden ook ontdekt, helemaal zelf gevonden (!!!).....waardoor mijn probleem grotendeels opgelost is hé.
                    Blijft natuurlijk nog het feit dat opnames in 'portret-modus' op de pc horizontaal getoond worden, met een ....stijve nek als gevolg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kantelen van videofragmenten

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Geloven of niet, maar dat had ik enkele minuten geleden ook ontdekt, helemaal zelf gevonden (!!!).....waardoor mijn probleem grotendeels opgelost is hé.
                      Blijft natuurlijk nog het feit dat opnames in 'portret-modus' op de pc horizontaal getoond worden, met een ....stijve nek als gevolg.
                      Met zowat elke video editor moet dat toch vlug op te lossen zijn.

                      Als je de video's bekijkt met VLC Media Player (http://www.videolan.org/vlc/) kan je de film in elke gewenste hoek bekijken.

                      In de menubalk boven > extra > effecten en filters > videoeffecten > roteren aanvinken en dan aan dat wieltje draaien. Je kan dat per graad instellen.
                      of
                      menubalk boven > extra > effecten en filters > videoeffecten > Transformeren aanvinken en dan kiezen > 90°, 180°, 270° draaien of spiegelen, vertikaal en horizontaal.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kantelen van videofragmenten

                        Dit werkt inderdaad beter dan ....pillen tegen een stijve nek !!
                        Thanks !

                        Comment

                        Working...
                        X