Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

    Hallo allemaal,

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een statief dat me in staat stelt om zonder vooroverbuigen te kunnen fotograferen. (voornamelijk landschap).
    Helaas (voor de aangelegenheid van fotograferen mét statief) ben ik bovengemiddeld groot. Ik kan erg weinig nuttige aankoopinfo terugvinden op online fora voor mensen die net iets groter zijn én toch graag op een comfortabele manier met een tripod/statief willen werken.

    Ik meet 1m91 groot. (dat maakt 1m95 met schoenen inbegrepen). Mijn ooghoogte is om en bij de 185 cm. Gezien ik vooropstel comfortabel door de viewfinder te willen kijken... zal dus ook de viewfinder van mijn D800 zich bijgevolg op deze hoogte moeten bevinden. (of als het moet: een 2 tal cm lager...)

    Om mijn viewfinder op deze hoogte te brengen dien ik volgende onderdelen op te tellen...
    De afstand van de viewfinder tot de onderkant van mijn D800 (deze bedraagt 11cm)
    De afstand van mijn ballhead (ik plan een sirui kx 40 te kopen... hoogte 12,5cm)
    De tripod...

    185 cm (ooghoogte/hoogte viewfinder) = 11 cm (positionering viewfinder op D800) + 12,5 cm (ballhead) + tripod (nog te kiezen)

    Samengevat: De tripod dient minimaal 185 - 11 - 12,5 = 161,5 cm hoog te zijn. Of gesteld dat ik nog een beetje vooroverbuig... 160cm.

    Meestal vind ik overwegend statieven terug die rond de magische grens van 150 cm zitten. (extended centre column).
    Helaas zou ik vanwege de verminderde stabiliteit géén centre column willen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een kolomloze tripod. Een compromis zou zijn eentje met kolom maar deze niet te gebruiken.

    Deze gitzo werd voordien verkocht voor om en bij de 600 euro... Maar is tegenwoordig niet langer verkrijgbaar. Dit vond ik persoonlijk een acceptabele prijs, maar zoals gezegd niet langer nieuw te kopen en in tweedehands onvindbaar. Deze is dan weer een zeer goede vervanger... Helaas is de prijs dit ook . Dit vind ik dan weer teveel van het goede, gezien toch de prijs van +200 euro... (850 euro)

    Daarom nu mijn vraag... Wat is jullie ervaring met de grotere (dan gemiddeld) statieven?
    Voor mij hoeft dit geen gitzo te zijn, maar ik koop graag voor het leven en ben daarom bereid om net dat 'beetje' meer te betalen...

    Ik hoor het graag.

    Groet, Tom

  • #2
    Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

    Ik heb om die reden een Manfrotto MT057C4 057 Carbon Fiber 4 Section Tripod.
    Met middenkolom omlaag 1.82 hoog, met middenkolom uit is de hoogte 2.06 m.
    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

    Comment


    • #3
      Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

      Waarom geen Sirui, zoals de geplande ballhead. BVB Sirui N-3203X voor €449,00 bij cameraexpress. Max hoogte 1,77. Tel daarbij jouw ballhead enz. en je zit bijna aan 2m.

      Ik heb een Sirui en ben er heel tevreden over.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

        Hallo Dushi en Philippe, bedankt allebei voor de reacties. Ik bekijk allebei de alternatieven. Enige probleem vind ik dat er weinig shops voor handen zijn waar je de tripods eens echt vast kan pakken. Tenzij ik dat verkeerd zie misschien? Hoe dan ook... Ik zou graag willen weten hoe lang jullie al gebruik maken van jullie statieven en of je naar levensduur enige bedenkingen hebt (?) ik heb me ondertussen al suf gereviewed maar hands-on ervaring heb ik niet. Wat dat betreft bezit ik dus ook geen referentiekader wanneer ik dan wel eens iemands persoonlijke statief in handen krijg. Het is eigenlijk vanuit die visie dat ik naar de gitzostatieven neig. Er blijkt over die kwaliteit en duurzaamheid een uitgesproken eensgezindheid te bestaan... Wat betreft een siruistatief... Graag! Wanneer dit een goede 'lange termijn keuze is. Enkel, ik moet wat dit betreft bij ervaringsdeskundigen om raad. Dus als je hier jouw bevindingen kwijt wil... Graag! Enkel wat betreft de sirui N3203X... Op de site van sirui zelf staat de hoogte (not extended) als 1400mm. Gezien ik het toekomstige statief wil gebruiken zonder centrale kolom dan zou deze lengte op 1600mm moeten liggen...dit samen met de 2350mm van het balhoofd en de hoogte tot de viewfinder op de D800 maakt 1m83,5 wat overeen komt met mijn ooghoogte. Verder zag het er perfect uit.Erg draagbaar ook me dunkt. De manfrotto is wat draagbaarheid betreft nog steeds een goed alternatief, al had ik voor mezelf een maximum gewicht van 3 kg vooropgesteld. Maar ik besef dat compromissen maken een gegeerde kwaliteit is in fotografie ;-)
        Last edited by apples; 12 april 2015, 23:41. Reden: foutje

        Comment


        • #5
          Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

          nog iemand met hetzelfde probleem, misschien kun je er wat info vinden.
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

          Comment


          • #6
            Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

            bij kameraexpress in wilrijk hebben ze sirui in de winkel.
            Buiten de compacte reisstatieven gaan de meeste toch zeker tot een 1.6m heb ik ondervonden. ik zelf gebruik een benro AL/MG legering, met manfrotto rc2 mini hoofd. Als ik deze op zijn hoogste zet moet ik bijna op mijn tippen gaan staan (ben 1,87m zonder schoenen). Ik ben wel een fan van benro. goede prijs/kwaliteit, goede service na verkoop/infodesk, zijn helaas tegenwoordig wat moeilijker te vinden. voordeel lijkt me ook dat je bij de meeste de midden kolom kan vervangen door een super kort exemplaar. Heb het een opgezocht voor mijn statief was het toen 30€ voor een niet carbon versie. In carbon was de kolom iets duurder maar niet heel veel.

            merken waar je ook nog eens kan naar kijken zijn: 3lt, coman
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

              Hallo,
              Ikzelf ben 1.87m en koop ook graag een statief van degelijke kwaliteit.
              Daarom heb ik een paar jaren geleden de Gitzo 3530LSV gekocht. ( geen middenzuil = systematic )
              Zeer degelijk en hoog genoeg voor mij.
              Je moet eens opzoeken of dit type nog bestaat, zoniet bestaat er zeker een waardige opvolger.
              Wel zou ik je aanraden om er een te te kopen die bestaat uit drie elementen ipv vier.
              (steviger, ingeschoven wat langer natuurlijk, en even zwaar )
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

              Comment


              • #8
                Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

                Hallo unalom,
                Het lijkt me inderdaad een goed idee om langs te gaan bij kamera express.
                Het zal me vooruit helpen wanneer ik de statieven ter plaatse persoonlijk kan uittesten . Ik neem later even contact op (met camera express) met de vraag of de statieven die ik wil uittesten voorradig en testbaar zijn wanneer ik langs kan gaan. Alvast bedankt!
                Btw dit (Sirui Reporter Carbon R-4203L) is de sirui die me interessant lijkt.
                Dus wanneer iemand hier een mening omtrent heeft, hoor ik ze graag. (Ervaringen met sirui in het algemeen en meer bepaald de levensduur zijn nuttig)
                De voordelen voor mij:
                Geen centrale kolom zoals ik het graag heb en bovendien slechts 3 beensegmenten. (maximale stabiliteit)

                Reikt tot 180cm, dus is zeker hoog genoeg.
                Weegt met 2,4 kg niet te zwaar (voor mij).
                Draaivergrendeling. (een persoonlijke voorkeur op klipvergrendeling)
                Kan met 9cm laag bij de grond.
                Maximale belasting tot 20kg is meegenomen, maar geen echte must.
                Spikes die uitdraaibaar zijn.

                Het lijkt erop dat, wanneer sirui als een gedegen merk ervaren wordt, dit wel eens mijn nieuwe statief zou kunnen worden.

                Groet, Tom

                Comment


                • #9
                  Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

                  Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                  Hallo,
                  Ikzelf ben 1.87m en koop ook graag een statief van degelijke kwaliteit.
                  Daarom heb ik een paar jaren geleden de Gitzo 3530LSV gekocht. ( geen middenzuil = systematic )
                  Zeer degelijk en hoog genoeg voor mij.
                  Je moet eens opzoeken of dit type nog bestaat, zoniet bestaat er zeker een waardige opvolger.
                  Wel zou ik je aanraden om er een te te kopen die bestaat uit drie elementen ipv vier.
                  (steviger, ingeschoven wat langer natuurlijk, en even zwaar )
                  Halo dyafani,
                  Ik lees dat dit type niet langer verkrijgbaar is... Desondanks las ik in de specs dat dit type op volle grootte slechts tot 148 cm reikt.
                  Die specs vind je overigens terug hier Mooi statief trouwens, enkel niet geheel wat ik voor mezelf zoek. Gezien wij maar 4 cm in grootte verschillen... Is de eerder beperkte hoogte van jouw statief geen probleem voor je dan? Ook deze feedback zou ik erg fijn vinden... Het betreft voor mij namelijk mijn eerste statief. (Mijn doel is 'voornamelijk' landschapsfotografie). Groet, Tom

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

                    Vergeet ook de hoogte van je balhoofd niet
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief voor de 'grotere' medemens. (boven gemiddeld groot)

                      Ik ken het probleem
                      Ik heb jarenlang een Manfrotto 475 gebruikt. Dat is een studiostatief met verbindingen tussen de poten en de sleuf van de middenzuil. Daarop stond een no. 229 3-weg kop. Met die combinatie kon ik volledig rechtopstaand door de zoeker kijken en had ik toch voldoende stabiliteit voor bijvoorbeeld een 1D met 50-500 (en eenmalig zelfs een 500mm). Die combinatie was ongeveer 6,2kg dus je zal er geen dagtochten mee maken. Vandaag kan je natuurlijk het equivalent in carbon kopen, als je het geld ervoor over hebt. Er is vast wel wat te vinden dat werkt voor jou en je portemonnee.

                      Ga zeker eens langs bij een grote fotozaak waar ze heel wat statieven in voorraad hebben. Neem je zwaarste materiaal mee om uit te testen. Mijn advies is om niet te rekenen op een uitgeschoven middenzuil. Het is geen probleem om 10-15cm naar boven te schuiven, maar als je ze volledig naar boven moet trekken om de gewenste hoogte te halen, heb je gegarandeerd trillingen door het indrukken van de ontspanner, het klappen van de spiegel of gewoon door de wind buitenshuis.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment

                      Working...
                      X