Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke PC kopen bij coolblue ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke PC kopen bij coolblue ?

    Hallo medeklikkers,

    na enkele jaren mijn laptop te gebruiken voor fotobewerkingen ben ik mijn 4gb ram meer dan beu !

    Sinds ik CS6 installeert heb lopen de bewerkingen enorm traag,meestal kan ik maar 4 RAW foto's bewerken en krijg dan de onvoldoende virtueel geheugen melding.

    Overstappen naar een desktop met voldoende ram geheugen lijkt me de beste oplossing.

    Maar ik ken niets van computers ( grafische kaart,merk,geheugen,... )

    Bij de computerstore van Coolbleu hebben ze heel wat keus en met garantie,maar welke raden jullie mij aan?

    Ik fotografeer veel communie kantjes,trouwers,ea en hoe sneller mijn opdrachtgevers hun foto's hebben hoe beter reclame

    Groeten Jacky

  • #2
    Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

    zou eerder een pc laten samenstellen bij de lokale computerboer, die helpt je dan aan de items die je écht nodig hebt in je pc,
    en daardoor is dat zelfs meestal goedkoper,
    een scherm kan je dan zelf online kopen (zeker ips)

    is ook belangrijk met welke camera dat je werkt en zelfs denkt te werken in de toekomst....
    ikzelf vernieuwde mijn pc en die werkte zéér vlot met de raw files van de d7100,
    nu met de d800e heb ik toch wel wat vertraging
    en zeker met veel RAWS van huwelijken maakt dit een wereld van verschil
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

      Daar was ik over aan het twijfelen,kopen of samenstellen.
      Heb je lang genoeg garantie op een gebouwde pc?

      Ik werk met een eos 550d btw

      Bevoor een reactie komt ivm apple.Ik blijft met windows omdat ik alle programma's waarmee ik werk voor windows heb.

      Comment


      • #4
        Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

        de wettelijke 2 jaar é, en op m'n iiyama scherm 3 jaar (dat komen ze zelfs thuis halen en meteen nieuw afleveren als er iets aan is)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

          Voor RAW bewerking overgaan op LR. Ik draai datzelfs nog op een Netbook met 1G, dat is langzaam, maar op mijn laptop meet een 2 core athlon en 3G draait het prima tot een paar 100 RAWs(meer nooit nodig gehad).
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

            coolblue is een goede betrouwbare firma maar voor fotobewerking heb je eigenlijk aangepast materiaal nodig wil je vlotte prestaties hebben.
            en dan is het beter hem te laten samenstellen door iemand met echte kennis van zaken zoals de betere pc-boer of zelf samenstellen bij alternate bv maar dan zal je iemand nodig hebben om er een beetje de bomen in het bos te zien.

            maar er zal ook een kostenplaatje aan vast hangen, dus is mijn vraag: wat heb je zo van budget in gedachten? +-
            een goed scherm + calibratie is niet goedkoop.

            Comment


            • #7
              Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

              Ik heb mijn pc bij Medion besteld, daar heb je voldoende keuze, en ze worden snel geleverd http://www.medion.com/be/shop/
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                mijn budget is 1500 euro,denk dat dit genoeg is voor een pc met scherm.Kzal eens met wat pc winkels praten hier in de buurt ( overpelt )

                alvast bedankt voor jullie reacties

                Comment


                • #9
                  Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                  de lokale fotoboer weet vaak net zoveel van een pc voor fotobewerking dan de helpdesk van een onlineshop. toen ik mijn nieuwe desktop kocht ben ik bij een stuk of 6 verschillende winkels in de ruime buurt geweest. Kwam met 5 verschillende offertes thuis, 2 waren bijna hetzelfde. Aan hun reactie te zien merkte ik goed genoeg dat ze eigenlijk zelf niet goed wisten wat je nu echt juist nodig hebt voor fotobewerking. Vaak staken ze er gewoon het zwaarste onderdeel in dat ze hadden. uiteindelijk zelf veel opgezocht en met een wenslijstje naar de winkel die mij het meest betrouwbaar overkwam getrokken.

                  voor mij persoonlijk lijkt het een goed idee om zelf al te weten wat je ongeveer nodig hebt in je pc anders krijg je maar wat aangesmeerd.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                    Jacky,

                    Ik zit in hetzelfde proces als jij. Mijn pc moet ook hoognodig vervangen. Ik ben it-er van beroep dus ik ken er wel wat van en ben eens beginnen rondkijken wat ik denk nodig te hebben en wat er te koop is. Mijn situatie is wel enigzins anders omdat ik veel omga met extreem grote panorama's (8+ gigabyte) en dus meer cores in mijn cpu de meerprijs waard is. of dat voor jou ook zo is zal afhangen van welke functies je gebruikt bij het ontwikkelen van je foto's en of die multicore kunnen gebruiken.

                    De basisprincipes zijn de volgende:
                    - Steek een SSD schijf voor je besturing. Je mag op alles beknibbelen behalve hierop. Dit is belangrijk.
                    - Koop zoveel ram geheugen als je budget toelaat. Koop het snelste geheugen dat je moederbord ondersteund. Je ram geheugen bepaalt voor een groot deel hoe snel je pc gegevens kan verwerken. 16GB is leuk. Als je met heel grote Photoshop bestanden werkt is 32 GB beter.
                    - denk na over een RAID opstelling voor je fotobibliotheek als je met lightroom werkt. Niet al s backup maar voor de snelheid.
                    - Koop de snelste CPU die je budget toelaat. Als je geen rekenintensieve bewerkingen doet zoals pano-stitching of zware virtual tours maakt zijn de megahertzen belangrijker dan het aantal cores. Als zwaar rekenwerk er wel bij zit is meer cores belangrijk en kijk je best even naar een haswell-E of zelfs een Xeon cpu.
                    - koop niet het duurste moederbord, maar ook niet het goedkoopste. Blijf weg van gaming moederborden maar koop iets stabiel. Koop altijd een A-merk zoals asus of gigabyte. Rond de 250 a 300 euro voor een moederbord is een mooi richtgetal. Meer is zinloos en (veel) minder boet je in aan snelheid of stabiliteit.
                    - koop je voeding iets zwaarder dan wat je denkt nodig te hebben. Het klinkt gek maar een te lichte voeding maakt dat je pc onstabiel wordt op termijn. Een gold of platinum label voeding is een must voor elk workstation. Ik zweer voor al mijn voedingen bij de AX en HX reeksen van corsair.
                    - je behuizing is niet ZO belangrijk maar koop ook weer niet het goedkoopste van het goedkoopste.

                    Verder wil je zelf samenstellen omdat je dan voor elk onderdeel zelf kan bepalen wat je steekt. Je leert daar ook wat uit.
                    Ga niet zelf bouwen als je dat nooit gedaan hebt tenzij je avontuurlijk aangelegd bent :-) Het is niet moeilijk, maar ALS er wat misgaat kost het meestal veel geld. Winkels waar ik heel goeie ervaringen mee heb voor maatwerk zijn ITS in mol en Tones in heist of herentals.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                      Toch een paar kanttekeningen ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                      ...

                      - Koop zoveel ram geheugen als je budget toelaat. Koop het snelste geheugen dat je moederbord ondersteund.
                      Je moederbord is al lang geen referentie meer voor de snehied van het geheugen .. de mem controller zit al een tijdje in de cpu ingebakken. wel is het zo dat een goed mobo nu toelaat om het geheugen selectief te "overclocken" of men daar als leek iets van bakt in termen van een stabiel systeem, dat is een ander verhaal. De zogenoemde "auto" instellingen die de mobo fabrikanten aanbieden, leveren soms nogal eens een kreupel of een instabiel systeem op. Als men dan niet weet wat aan te vangen ... ?

                      Je ram geheugen bepaalt voor een groot deel hoe snel je pc gegevens kan verwerken.
                      Da's flink kort door de bocht ... FWIW .. geheugen is terug stinkend duur zeker als het in de hoge frequentie banden moet werken !! Voor 16 gig 2133Mhz geheugen mag je ruwweg 170€ ophoesten goedkoopste optie (CAS latentie 11). Voor 32 gig met CAS latentie 9 mag je 500 € op tafel leggen ...


                      - koop niet het duurste moederbord, maar ook niet het goedkoopste. Blijf weg van gaming moederborden maar koop iets stabiel. Koop altijd een A-merk zoals asus of gigabyte. Rond de 250 a 300 euro voor een moederbord is een mooi richtgetal. Meer is zinloos en (veel) minder boet je in aan snelheid of stabiliteit.
                      Heu .. 250-300€ voor een moederbord ? nou moe, dat is al een flink uit de kluiten gewassen gaming bordje !! Ik heb mij een aantal weken geleden intensief bezig gehouden met het opsporen van een performante upgrade van mijn bestaande config. Ik kan mij niet voorstellen dat men met bvb een Z97 bord van rond de 175 € geen "photoshop" systeem kan ineen boxen dat "vliegt" ... Ik heb voor mijn "middenklasse" asus Z97-A bord 158€ betaald dacht ik ..

                      - koop je voeding iets zwaarder dan wat je denkt nodig te hebben.
                      ja de instinker zit 'm bij dat "...wat je denkt nodig te hebben ...", met deze filosofie kun je geen voeding kopen! loop een paar PSU calculators als men weet welke componenten men in de PC wil steken dat geeft al een aardig idee van welke voeding men zal nodig hebben in functie van het MAXIMUM opgenomen vermogen. Als men daar 20% marge bij telt dat zit men behoorlijk in het overkill gebied, maar dat stoort niet. Sommige fabrikanten hebben nu passieve of hybride passieve voedingen dwz dat ze tijdens 80-90% van je PC gebruik geen "lawaai" zullen maken ..

                      Wat ik hier nergens terug zie is de optie om specifiek voor de swap partitie van de "fotoprogrammas" een 2e kleinere SSD in te bouwen, als het dan toch zo een performant systeem moet worden lijkt dat mij een optie die zeker te overwegen waard is !!

                      en een goede kast is het het verschil tussen een geluidsarm systeem een een herriebak !! omdat power nu eenmaal warmte genereert ... en die moet afgevoerd worden !
                      Ik heb na zoveel jaar nog steeds geen seconde spijt gehad dat ik destijds zoveel geld aan goede ventilatoren en een degelijk behuizing heb uitgegeven, de enige "beginnersfout"(?) die ik maakte was om 12 cm fans te kopen. moest ik het herdoen dan zaten er overal waar mogelijk 14 cm fans in (of groter, ttz méér luchtverplaatsing voor dezelfde dB herrie)

                      .. en al bij al is dit allemaal waarschijnlijk behoorlijk overbodig advies als TS niet zelf beslist iets in mekaar te frommelen, zelfs met het advies van de lokale PC-boer komt hij er waarschijnlijk niet eens uit laat staan dat hij al zal weten welke opties hij moet nemen als die voorgesteld worden ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                        zelf bouwen ga ik zeker niet riskeren,ken er echt geen flut van

                        De omliggende pc winkels waar in terecht kan om 1 te laten samenstellen zijn blijkbaar niet de beste ( tegendeel )

                        Ik heb eens een selectie gemaakt op coolbleu waarvan ik denk dat er een kandidaat bij is:



                        Ook bij media markt hebben ze heel veel keus.

                        Mijn budget is voor de toren max 1000 euro

                        Als ik het goed begrijp heb ik een i7 nodig want een i5 is te zwak?

                        Dus SSD, min 8 GB en een i7 ?
                        Last edited by Den Jacky; 20 april 2015, 07:10.

                        Comment


                        • #14
                          Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Den Jacky Bekijk bericht
                          ....
                          Als ik het goed begrijp heb ik een i7 nodig want een i5 is te zwak?

                          Dus SSD, min 8 GB en een i7 ?
                          i7 versus I5 ... alles hangt af van je budget met een I5 kom je zeker ook uit de voeten maar een I7 is sneller, ik heb geen idee of de soft die je gaat gebruiken alle nut haalt uit die cpu's ... Voor een I7-4790 heb ik recentelijk € 329,- moeten ophoesten

                          Edit: De trend voor de prijs van hardware is fors stijgend ! ik zie dat dezelfde cpu nu al aan € 345,- staat ...

                          Comment


                          • #15
                            Re: Welke PC kopen bij coolbleu ?

                            Beste

                            zelf ben ik werkene bij alternate belgie ( www.alternate.be)
                            Voor een foto bewerking systeem is 1000 euro redelijk krap om alle wensen te voldoen.
                            Het is niet onmogelijk maar er gaat wel bespaard moeten worden op een aantal onderdelen.

                            Hier even een configuratie die ik voor u heb gemaakt (komt net boven de 1000 euro):


                            De processor is de high end I5 (enige betere processor is de overclockbare of de I7's natuurlijk) I5 tegenover I7 verlies je wel hyperthreading (je kan dit vergelijken met het virtueel aanmaken van processor cores, waardoor bewerkingen sneller gaan, daarom dat I7 ook redelijk wat duurder is, maar wel sneller met programmas die dit ondersteunen, zoals lightroom)
                            8GB 1600MHz geheugen wat uitbreidbaar is naar 16GB
                            128Gb ssd + 1Tb harde schijf voor snelheid en opslagruimte
                            GTX 750TI als beeldkaart voor meerdere schermen en toch beeld verwerking kracht (ook om de cpu minder te belasten voor beelden)

                            Dit zijn zowat de belangrijke argumenten

                            Voor verdere vragen mag je me steeds een PM sturen.
                            Of info vragen via de website of onze showroom
                            Last edited by makazatra; 27 april 2015, 16:52.

                            Comment

                            Working...
                            X