Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

    Heb jarenlang dit product gebruikt om videokoppen te reinigen. Het is een product dat uitermate goed reinigt, ontvet, en totaal geen sporen nalaat.

    Ik gebruikte het echter ook voor tal van andere toepassingen: vooral gladde oppervlakken te ontvetten, oppervlakken waar je iets moet op kleven, of net omgekeerd: waneer je ergens een sticker/etiket afhaalt blijft er dikwijls lijm residu over. Video90 spray neemt dit allemaal weg, zonder de ondergrond aan te tasten. Iets wat je bv. met aceton niet kan.

    Video90 is moeilijker te vinden en volgens mij is de kans groot dat het binnenkort verdwijnt. Dus ik zoek een alternatief dat lijmresidu kan opkuisen zonder echt agressief te zijn.

    Bij voorbaat dank.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

    Ik ben bijna zeker dat het isopropanol is.

    Comment


    • #3
      Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

      Op het werk hadden wij vroeger altijd spuitbussen om lijmresten (en ander vuil) te verwijderen op geschilderde oppervlakken.
      Ik heb een tijdje geleden eens een spuitbus remmenreiniger van de Action meegebracht, en dat is wat wij nu dus gebruiken, dat werkt even goed als de veel duurdere spuitbussen die we vroeger gebruikten (ik denk dat die 1,69 euro kostte, het was in ieder geval minder dan 2 euro).
      Je moet er wel mee opletten, sommige verfsoorten lossen op met die remmenreiniger, maar dat was ook zo met het spul dat wij vroeger gebruikten.

      Ontvetten doet die remmenreiniger in ieder geval heel erg goed (het zou erg zijn als dat niet zo was, dat spul dient om te reinigen en te ontvetten).
      Alleen moet je eerst even testen wat het effect van dat spul is op de verf...

      Als je een goede ontvetter zoekt voor je oven, dampkap, frietketel....., breng dan ook maar een bus "Dubro Ultra ontvetter" mee van den Action, dat spul gebruiken wij op het werk ook om olie en vetvlekken op te kuisen (de eerste bus had ik ook zelf meegebracht om te demonstreren, ze vroegen meteen of ik er nog een paar wou gaan halen).
      Dat spul heb ik al op heel wat geschilderde oppervlakken gebruikt, en de verf is er nooit mee af gekomen, olie en vet komen er gewoonlijk wel zonder problemen af.
      Het is wel helemaal iets anders dan remmenreiniger, die Dubro is gewoon een heel straffe detergent.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

        Ik heb hier ook nog een paar spuitbusjes Video 90 staan, is idd een goed product. En ander producten van crc heb ik ook nog.
        Maar ze worden idd zeldzamer. Zo kan ik al lang geen Molybdeendisulfide meer vinden van crc (top smeermiddel voor traagdraaiende metalen)

        Voor stickers heb ik HG ontdekt dat zeer goed werkt voor stickers, kan je kopen voor een prikje bij de Hubo.
        HG is wel een klein beetje agressiever dan Video 90 en ik word ook misselijk van de geur. Stinkt als de pest. LOL.

        Voor alle technisch delikaat kuiswerk, electronica, glaswerk, etc... heb ik een mooi vooraad isopropanol staan. Ik heb er een paar maand geleden nog voor iemand een videorecorder de trommel mee gepoetst. Stickers en lijmresten heb ik nog niet proberen weg te nemen met isopropanol.

        Bedankt voor de tip van Dubro bart.

        Comment


        • #5
          Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Heb jarenlang dit product gebruikt om videokoppen te reinigen. Het is een product dat uitermate goed reinigt, ontvet, en totaal geen sporen nalaat.

          Ik gebruikte het echter ook voor tal van andere toepassingen: vooral gladde oppervlakken te ontvetten, oppervlakken waar je iets moet op kleven, of net omgekeerd: waneer je ergens een sticker/etiket afhaalt blijft er dikwijls lijm residu over. Video90 spray neemt dit allemaal weg, zonder de ondergrond aan te tasten. Iets wat je bv. met aceton niet kan.

          Video90 is moeilijker te vinden en volgens mij is de kans groot dat het binnenkort verdwijnt. Dus ik zoek een alternatief dat lijmresidu kan opkuisen zonder echt agressief te zijn.

          Bij voorbaat dank.

          Comment


          • #6
            Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

            Voor stickers verwijderen...Lampoil...Voor videokoppen etc. weet ik niet.

            Comment


            • #7
              Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

              Bedankt voor alle tips.
              Ik zal eerst eens IPA proberen.
              De laatste keer dat ik mijn Video90 wou proberen was toen mijn dochter een skin van haar Iphone had verwijderd.
              Dan blijven er steeds wat lijmsporen over.
              Echt voor videokoppen gebruik ik het spul nog amper. Hier staan nog wat recorders, maar ze draaien zelden.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                Dat van HG zou dat niet zo ongeveer hetzelfde zijn als waarmee de dames nagellak verwijderen. Dat stinkt ook zo.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                  Dank U Geert, maar ik kan niet in het winkelmandje krijgen ??? En ik zie ook geen prijzen...
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Dat van HG zou dat niet zo ongeveer hetzelfde zijn als waarmee de dames nagellak verwijderen. Dat stinkt ook zo.
                    Daar kan aceton in verwerkt zitten, opletten met sommige soorten kunststof dus.
                    Wat ik persoonlijk gebruik voor grotere onderdelen is meestal isopropanol en wasbenzine omdat ik dat hier in bidons heb staan.
                    Maar ook CRC Contact Cleaner http://www.werkenmetmerken.be/nl/crc...cleaner/p/8370
                    en Foam7 een product uit het gamma van TEC7, iets zachtaardiger maar wel goed werkend. http://bestsale.be/nl/FOAM_7_univers...einiger_500_ml

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                      Voor stickers verwijderen...Lampoil...Voor videokoppen etc. weet ik niet.
                      Maar lampoil is wel vettig...
                      Zal geen plastic aantasten, maar het is zeker geen ontvetter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                        Gebruik het alleen maar voor verwijderen stickers en prijskaartjes....voor schoonmaken inderdaad beter niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                          De dames gebruiken idd lowcost aceton (cellulose thinner) LOL, zeg het hun niet, zij denkden dat de industrie dat speciaal voor hun ontworpen heeft, wij stoere mannen kuisen daar onze moteronderdelen mee HAHAHHAHA en de vrouwen betalen 5 euro voor 5cc en wij 2 euro voor een bidon van 5 liter HAHAHAHAH (beetje overdreven) Maar is idd agressief tov van bepaalde plastics vooral PVC gaat plakken.

                          Wat in die HG zit weet ik niet, reuk is absoluut meer ginderlijk (voor mij altans, ik ben nu eenmaal een gevoelige jongen e )
                          Van aceton wordt ik wat stoned als ik er lang mee werk maar dat van HG moet ik bijna overgeven als ik er nog maar 5 minuten mee werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                            Niet vergeten dat aceton ook zeer gevaarlijk is.
                            Zeer ontvlambaar, dus liefst buiten gebruiken of onder een dampkap.

                            Je zou niet de eerste zijn die een brandje mee maakt.
                            Zeker in bidons van 5l is dat gevaarlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kontakt Chemie Video 90 - alternatief ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              aceton (cellulose thinner)
                              Aceton is helemaal geen cellulose thinner xafke.


                              Maar thinner bevat wel wat aceton. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Thinner_(oplosmiddel)

                              Comment

                              Working...
                              X