Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over ruisonderdrukking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over ruisonderdrukking

    Hoi allemaal
    Ik was even op het internet aan het lezen ivm ruisonderdrukking maar dat kun je blijkbaar alleen als je jpeg formaat gebruikt want bij RAW werkt dat niet.
    Mijn vraag is hoe nemen jullie je foto's in RAW of jpeg of kun je in Photoshop de ruis ook onderdrukken met een plug-in of zo als je foto's neemt in RAW formaat.
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Vraag over ruisonderdrukking

    ruisonderdrukking IN de camera gaat uiteraard alleen op J-peg, bij een RAW heb je alleen de pure onversneden beeld-data,
    die je dan idd in lightroom of photoshop "bewerkt" of ontwikkeld, allebei hebben ze prima ruisonderdrukking zonder dat je plugin's nodig hebt
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over ruisonderdrukking

      Bedankt bulke voor te antwoorden in Photoshop is dat onder filter of hoe ga ik het best te werk om het ruis in de foto te filteren?

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over ruisonderdrukking

        Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
        Photoshop is dat onder filter of hoe ga ik het best te werk om het ruis in de foto te filteren?
        Dat doe je in de RAW-converter.

        Ik heb de ervaring dat ruis vaak niet de oorzaak vindt in de beperkingen van de camera, maar in de kennis van de belichter.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over ruisonderdrukking

          Hoi ja ik heb de indruk dat ik bv binnen zonder flits een foto wil nemen met een iso waarde hoger dan 800 dan zie ik veel ruis in de foto natuurlijk als je de iso op 100 zet en je werkt met de flits is dat ook weg dus blijkbaar zal het ook liggen aan de belichter

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over ruisonderdrukking

            iso 800 met veel ruis? welk toestel heb je?
            denk dat wat hjansen bedoeld is eerder een zeer correcte belichting op iso 800 of meer, als je in de "hoge" iso's een
            ietwat "rechtse" belichting(hisrogram) doet zal je zien dat er al veel minder ruis is
            ruis aan iso 800is wel vrij vroeg vind ik, tenzij met een compact of zo
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over ruisonderdrukking

              Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
              Hoi ja ik heb de indruk dat ik bv binnen zonder flits een foto wil nemen met een iso waarde hoger dan 800 dan zie ik veel ruis in de foto natuurlijk als je de iso op 100 zet en je werkt met de flits is dat ook weg dus blijkbaar zal het ook liggen aan de belichter
              Ik denk dat dit inderdaad het he geval is. In het donker gebruik ik meestal spotmeeting en dan belicht ik waar ik op scherpstel en dan eventueel belichtingscorrectie toepassen. Niet controleren met het display, want je pupillen staan wijd open en dat is dus dan altijd veel lichter, maar het histogram gebruiken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X