Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rear type gelatin filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rear type gelatin filters

    <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">Ik heb mij de volgende lens aangekocht zie sigma breedhoek lens maar ben niet familiaar met het gebruik van dit type filter. Wat ik weet is dat je er alvast geen filter kan opschroeven. Zit er een soort filter houder achter op de lens? En moet je daar dan een soor gelatine filter in plaatsen? Is dat ook op mm of is hebben deze filters altijd hetzelfde formaat. Een woordje uitleg van iedereen die hier mee vertrouwd is zou ik ten zeerste waarderen.
    Alvast bedankt.
    beyond the material lies a scary reflection

  • #2
    Je kan die -geloof ik- zelf maken met behulp van het metalen plaatje dat bij je lens zat. Gewoon uitsnijden uit een groot vel.
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

    Comment


    • #3
      Krijg je die vel daar ook bij of moet je die aankopen en wat voor een type filter is dat dan polarisatie etc of moet je dan dat type vel aanschaffen ofzoiets
      beyond the material lies a scary reflection

      Comment


      • #4
        een polarisatie-filter zal niet lukken, aangezien die uit 2 tov elkaar draaiende glasstukken bestaat.

        Je kunt er wel kleurfilters tussenzetten... Maar voor digitale beelden vind ik dat wat minder interessant aangezien je de bewerking ook achteraf kunt doen. Daarnaast is die filter niet zo gemakkelijk te vervangen aangezien je de lens eraf moet nemen...
        De filter achteraan heb je volgens mij alleen met breedhoeklenzen waar je anders met een filter vooraan snel last zou krijgen van vignettering. De 17-40 van Canon gebruikt ook zo'n filters...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by CooMa
          De filter achteraan heb je volgens mij alleen met breedhoeklenzen waar je anders met een filter vooraan snel last zou krijgen van vignettering. De 17-40 van Canon gebruikt ook zo'n filters...
          Heb je ook met stevige tele's waarvan het frontelement te groot zou zijn om een filter op te schroeven. Gewoon voor de volledigheid.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            zo zie je maar, nooit te oud om te leren
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by CooMa
              een polarisatie-filter zal niet lukken, aangezien die uit 2 tov elkaar draaiende glasstukken bestaat.

              Nou, mijn pola-filter is maar uit één stuk hoor.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Het moet volgens mij ook mogelijk zijn om een front filter te gebruiken: de ring die over de vaste zonnekap schuift (en waar je je lenskapje in vast klikt) heeft schroefdraad. Daar moet je dus in principe gewoon een filter kunnen opschroeven. Kans is wel groot dat je dan last krijgt van vignetering.


                Kris.
                My work: VICTORIE.com

                Comment

                Working...
                X