Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

    Besten,
    Graag jullie deskundig advies aub.

    Ik loop hier tegen een, voor mij, vreemd probleem aan.

    Bij de vervanging van mijn 35+ jaar oude frigo vandaag wil de firma de frigo niet aansluiten omdat er zogezegd een fase staat op de aarding, hun testertje toont een "warme" verbinding aan tussen fase en aarding zelfs bij uitgeschakelde spanning via de zekeringen (ik heb idd 3 fasige 3x 220, oude installatie). Nu dat zou nogal straf zijn want dan stond die aarding al 35+ jaar onder spanning en dus ook de oude frigo. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets geen vonken of doden tot gevolg zou hebben gehad. Enfin, geen lieve moederen aan de "begeleider" heeft altijd gelijk gewoon omdat hij op de kleur van de draad afgaat en op zijn strepen als "elecktireker" staat, begrijpelijk. (een rode draad waar een zwarte aan vast zit, ok verkeerde kleur, geel-groene is afgeknipt in de tussen-verdeeldoos, stel je voor).
    Ik heb dus mijn voormiddag doorgebracht om een deel van de installatie in kaart te brengen. Het vreemde is nu dat die rode draad in kwestie wel degelijk doorverbonden is met de geel-groene draad van de aarding. Die verbinding zit in een bijkomde verdeeldoos. Maar de leiding naar de frigo is enkelvoudig, ttz het is een directe leiding van het verdeelbord direct naar boven. Er zijn dus 2 fasen afgetapt van het verdeelbord en de geel-groene draad gaat naar het gezamelijk knooppunt "aarding". In de verdeeldoos zit een "suiker" voor 3 draden, de fasen zijn hiermee doorverbonden maar de geel-groende en de "rode" draad van de leiding zijn hier doorverbonden onder zo een "schroefkapje" in plastic en niet op de 3e vrije positie in de kroonsteen. Hoedanook ... lijkt mij niets abnormaal behalve slordig werk.
    De grap is nu dat bij afschakelen van de 2 fasen via de zekeringen er nog steeds 6,8V (wisselsp?) staat tussen elke fase en de aardingsdraad. Tussen de fasen staat 0,6V max. Tussen de "warme" fase en de aarding staat 140V wissel.
    Is dat dan een slechte aarde?
    Ik heb ook direct aan het schakelbord gemeten, ttz een zekering er uit en de "koude" kant gemeten versus de aarde. Zelfde 6,8V !!?? Hoe kan er spanning op de aardingsdraad staan ?
    Ik heb naast het schakelbord een grote wirwar van aardingsdraden die daar allemaal samen komen en via een grote koperen, speciale, moer allemaal samen gevezen zijn en daar verbonden zijn aan de aardingsdraad die naar buiten loopt. Het "voordeel" van een door de jaren heen, opbouw installatie ttz bric a brac van bijgetrokken leidingen etc ...
    Ik heb tevens opgravingswerken verricht om te kijken wat er onder de grond zit. De aarding is aangelegd zo'n 40 jaar terug maar alles zit ondergronds nog stevig vast. wat op zich nog niets betekent natuurlijk ... maar toch ?
    Helaas heb ik geen Megger dus ik kan de kwaliteit van de aarding niet doormeten.
    Kan iemand hier een idee geven over een te ondernemen actie? Een nieuwe paal naast de oude in de grond slaan en de aardingsdraad daar aan verbinden ?
    Wat is het mogelijke gevaar om de bestaande aarding toch te gebruiken ? Ik moet nu tot de vaststelling omen dat mijn aarding mogelijk al jaaaren niet deugt ?
    Ik bedoel, moest eea echt slecht aangesloten zijn dan gaat mijn verbruik toch de hoogte in?
    Uw standpunten tegemoet ziende ... bij voorbaat dank !!

  • #2
    Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

    Is een moeilijke... feit is wel dat als een en ander slecht is aangesloten je verbruik idd de hoogte kan ingaan...
    Als je meet tussen een fase en de aarde is het normaal dat je 140V meet (AC). Je zou ook de ene meetpin eens gewoon in je hand kunnen houden en de andere meetpen op de fase, je zou dan ook 140V moeten meten, gesteld dat jij verbinding maakt met de aarde (meet bv eens met en zonder pantoffels...).
    Dat je nog 6,8V meet op je aarding is niet normaal, eigenlijk kan dat alleen als er stroom door je aarding loopt (wat niet de bedoeling is). Dit is dus een verliesstroom. Ik neem aan dat je geen verliesstroomschakelaar hebt ?
    Je zou ook eens (maar schakel dan alles in huis eerst uit en zorg dat iedereen buiten is) je aarding kunnen losmaken en de stroom meten tussen je aardingspunt en je eigenlijke aarding (die je mooi open gegraven hebt). Als alles volgens de regels is aangesloten hoef je hiervoor maar één moer los te draaien.
    Als er daar stroom doorloopt dan zou ik een elektricien raadplegen... want als ik lees dat men een rode draad als aarding heeft gebruikt...dan zou het wel eens goed kunnen dat men dat op een andere plaats ook heeft gedaan en misschien zelfs als fase heeft gebruikt! Zou je mogelijks kunnen vinden door alle verbruikers af te schakelen (stopcontact er dus uit) en zien of je hetzelfde fenomeen nog steeds hebt. Zo ja, dan kun je op zoek naar waar men de aarding als "fase" heeft gebruikt.
    Je zou ook je aarding (waar je spanning meet) eens kunnen kortsluiten met de aarding (rechtstreeks naar de aardingspin), en beetje onwaarschijnlijk maar hopelijk springt er dan een zekering (en dan ken je tenminste al het circuit waar het probleem schuilt). Hopelijk heb je hier iets aan maar dergelijke problemen vereisen doorgaans een heel grondige systematische aanpak, niet op vijf minuten geklaard... Succes!
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

      Tussen een fase en de aarding van een 3x 230V stroomkring zou je ongeveer 132V moeten meten.
      Op een "spanningloze" stroomdraad kan je een spanning meten met een gevoelige multimeter als er andere draden in de buurt liggen waar wel een spanning op staat (elke draad gedraagt zich als een condensator, maar ook inductie zorgt voor een meetbare spanning op een niet-aangesloten draad.
      Als je een multimeter hebt met een functie om met een lagere inwendige weerstand te meten, dan kan je die "meetfout" gedeeltelijk uitschakelen (dat kan ik met mijn oude Fluke 11, dat is de reden waarom ik die liever gebruik om zo'n fouten op te sporen dan de meer gevoelige UNI-T UT61E).

      De aarding kan een slechte verbinding hebben met de aardpen (of buis, staaf, ik weet niet wat er daar in de grond steekt).
      Het is ook mogelijk dat de aarding weggevreten is in de grond, en dat er niet veel meer van over gebleven is.
      Met een slechte aarding zorgen alle geaarde toestellen samen voor de spanning die je nu waarschijnlijk meet.
      Elk toestel heeft een kleine lekstroom (de apparaten met een ingebouwde netfilter zoals bijvoorbeeld een wasmachine en afwasmachine, hebben daar nog wat meer last van).

      Je kan eens proberen of je een gloeilamp (geen spaarlamp)van 60W kan laten branden tussen een fase en de aarding, maar dan moet je wel eerst alle elektrische apparaten afkoppelen (stekker uit het stopcontact), want als de aarding dan echt niet goed werkt dan komt de volle spanning op buitenkant van alle geaarde apparaten te staan.
      Als die lamp heel zwak of helemaal niet brandt, dan is de aarding zeker niet goed.
      Met een goede aarding zou je over die lamp dan ongeveer 130V moeten meten, is die spanning veel lager, dan heb je een slechte aarding.
      Let wel goed op wat je doet, want dit is eigenlijk vrij gevaarlijk omdat er andere metalen delen in huis onder spanning kunnen komen te staan tijdens die test (bijvoorbeeld de waterleiding en centrale verwarming, als die ook verbonden zijn met dezelfde aarding).
      Daarom is het best dat je die test uitvoert op de aarding zelf, waarbij je alleen de kabel die "uit de grond" komt gebruikt om op te testen.
      Als je die dus eerst afkoppelt en daarop test, dan ben je er zo goed als zeker van dat er in de rest van je woning geen gevaarlijke spanning op een of ander apparaat komt te staan.

      Als ik voortga op wat je hebt geschreven, dan denk ik eerst aan een slechte aarding, en dat alles wat er op de installatie aangesloten is met de som van de lekstromen zorgt voor de spanning die je meet op de aarding.
      Het is niet omdat de aardingsdraad nog goed vast zit dat die ook een goede elektrische verbinding maakt aan de aardpen.

      Als je een verliesstroomschakelaar plaats in een installatie met een heel slechte aarding, dan werkt die ook niet omdat er dan geen (of veel te weinig) stroom wegvloeit naar de aarding.
      Daardoor kan er spanning op de buitenkant van elk geaard apparaat komen te staan dat er aangesloten is op die installatie zonder dat de beveiliging (verliesstroomschakelaar) werkt.
      Last edited by Black B@ndit; 7 april 2015, 16:36.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

        Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
        Is een moeilijke... feit is wel dat als een en ander slecht is aangesloten je verbruik idd de hoogte kan ingaan...
        ... Succes!
        Heel erg bedankt voor je inbreng.

        Ik ben er mij zeker van bewust dat dit een zogenoemd "schurftig kommiske" is .. ttz je kan daar gerust je hele paasverlof aan kwijt en waarschijnlijk nog langer ... ;-)

        Er zijn echter een paar dingen waar ik geen hoogte van krijg.

        In het hoofdschakelbord is het systeem afgesplitst in 4 kringen/secties die de verschillende stroomvoorzieningen in het huis bedienen. Daarbij zijn er nog een paar afzonderlijke directe leidingen elk met hun eigen zekeringen. Zijnde wasmachine, verwarmingsketel, waterverwarming op nachttarief (vastgevezen verbinding), sectie aanbouwkamers, sectie keukenmachines (oven en kookplaten) (Lego blokskes, alsmaar bij gebouwd, verdorie !!)

        Die fameuze "frigolijn" is kompleet knudde. Ttz het is een direct afgepikte lijn op één sectie en de aardingsdraad is, voor het stuk vanf de tussendoos naar boven, vervangen daar één van de fasedraden, begrijpe wie kan, maar er staat niets anders op die lijn. (Ttz of die draad nu rood gekleurd is of geel-groen maakt niet veel uit, er hangt niets anders aan.)

        Wat ik dus niet snap is hoe men een spanning kan meten tussen de aarding en een koude lijn. Dwz, als men de zekeringen (beide!) uit het hoofdbord trekt voor één sectie, en dan aan de niet spanningsvoerende geleider meet dan is dat toch maar een "zwevende" draad die nergens meer aan het net ligt? toch ? zelfs als er een spanning op het meetpunt van de aarding staat (de spanningsval gebeurt door verliesstroom over de weerstand van de tuingrond?) dan is het tweede meetpunt toch "open" ? Dat snap ik dus niet.

        Qua mogelijk "verliesverbruik" snap ik het al evenmin. Over de laatste paar jaar hebben we oude stroomvreters vervangen en dit jaar komt mijn "gewoon" verbuik aardig dicht bij het landsgemiddelde van 3500Kwh. Ik zit nu op 3700 en een chic. Met die nieuwe frigo zou dat dus nog een stuk moeten zakken ! (ik kom van boven de 6000Kwh op jaarbasis !)

        Het enige waar ik mij nu zorgen over maak is de aansluiting die destijds gebeurd is met de kookplaten (totaal 9000W) omdat ze daar aardig wat heen en weer getelefoneerd hebben omdat die platen driefasig waren maar met een aarding en een "neuter" (neutrale draad, de nul) en ze konden daar niet aan uit. (ik heb driefasen zonder "neuter/nul" ttz 3 draden en geen 4, zuivere driehoeksschakeling zeker ?)
        Volgens de installateur mocht daar een en ander "doorverbonden" worden maar nu zit ik mij daar zorgen over te maken dat er daar wat fout zit !! (en met groot vermogen!). Die aanvoerleiding is een afzonderlijke lijn maar de aarding natuurlijk niet.

        Ik kan mij niet voorstellen dat er een "fase" aan de aarding zit want dan is dat toch een flagrante kortsluiting ?

        De aardlekschakelaar is idd niet aangesloten. Het probleem met zulke stokoude installaties is dat daar geen doorkomen aan is zonder een volledige verbouwing.
        Leuk detail: op een zeker moment stonden er hier 4 of 5 tellers of een rijtje (op zo een marmeren plaat) en daarvan waren er maar 2 in gebruik (afzonderlijk dag/nacht). Ik had dat al verschillende keren gemeld maar iedereen bleef doof. Op een mooie dag landen ze hier dan met man en macht en ze breken die ganse boel af en zetten hier twee reusachtige plastieken kasten (verzegeld) neer waarbij duidelijk de 4e pool, zijnde de aardlekschakelaar, niet aangesloten is. Mijn hoofdzekeringen worden echter teruggebracht van 25A naar elk 20A maar dat zal wel normaal zijn zeker ?

        Comment


        • #5
          Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

          Een open draad is een antenne. Als je daar een voltmeter met een impedantie van enkele mega Ohm op aansluit dan ga je spanning meten. De rommel van die draad komt binnen op je voltmeter en de electronica erin richt die gelijk en je meet "iets". En apparaten met een netfilter die koppelen de fasen capacitief aan de aarding en geven zo rommel op de aarding.

          Een fase aan de aarding kan vanalles geven. Hangt ervan af hoe goed je aarding is om te beginnen. Dat ga je enkel kunnen meten als je de stroom door je aarding kent. Zelf zou ik dat met een stroomtang doen ipv los te koppelen.

          Beste dat je zou kunnen doen is gewoon het schema van je installatie volledig (dus geen 1-draads) tekenen. Rotklus, maar de enige manier om eruit te geraken. Heb ik ook moeten doen bij moeder thuis: geen aarding, rode, zwarte, gele, groene en blauwe draden door elkaar.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

            De meeste ampèretangen zijn niet gevoelig genoeg om een verliesstroom te meten (of het zou een heel grote verliesstroom moeten zijn).
            Je kan eventueel wel eerst eens met een ampèretang controleren of het over een heel grote verliesstroom gaat, als je daarmee niets kan meten, dan kan je de aardingsdraad (tussen grond en zekeringkast) onderbreken, en daar dan de stroom meten met de multimeter (in serie tussen aarding en de verbindingsstrip voor de aarding in de kast), eerst op de hoogste stand wisselstroom meten, en dan verlagen als de gemeten waarde te laag is voor de hoogste stand.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

              Beste allemaal, Bedankt voor jullie inbreng !

              Ik gebruik een Fluke Multimeter 79 III, hier eens overgekocht van een vriendelijke BD'er. Dat ding is auto-ranging. een echt koopje !

              De meting tussen aarde en een "onderbroken" fase gaat rotsvast op 6,8 V staan (wisselsp bereik vd meter) dat zweeft dus niet op en af .. Daarom doet het mij denken dat het niet te wijten is aan inductiestromen of antennefenomenen (alhoewel ik mij uit mijn ham radio tijden meen te herinneren dat "antennetoestanden" niet te meten zijn met een gewone voltmeter ivm de frequentie .. maar goed)

              Ik zal eens de verliesstroom in de aardleiding proberen te meten zoals hier aangegeven. een ampèretang heb ik niet. Ik ben maar een "modeste klu(t)sser" ;-) Maar leert mij dat iets behalve dat ik een toestel (of toestellen) heb met verlies ? (op voorwaarde dat de aarding goed is)
              Indien de aarde niet goed is, moet ik dan geen "ellentrik" voelen op sommige toestellen ? of is dat extreem gedacht ? niet dat ik daar zit op te wachten als test natuurlijk.

              Ik heb ook nog een tweede aardingspunt achter mijn huis. dat heb ik destijds aangelegd voor de electrische boiler. daar staan 2 klassieke aardpennen op 1 meter van mekaar in de grond.
              Zou het helpen om een aardingsdraad van het algemeen aardingspunt aan de verdeelkast, door te trekken tot aan dit specifiek aardingspunt? de 2 aardpunten te verbinden zowaar ...

              De hele installatie in kaart brengen .. daar zie ik een beetje tegenop kan men dat begrijpen, temeer omdat ik niet eens weet waar sommige leidingen naartoe gaan .

              ik was mij van dit probleem(?) kompleet niet bewust en ik vraag mij dus ook af hoe "erg" dit is. Het is geen excuus natuurlijk maar hoeveel oude huizen hebben een brakke aarding ? en valt het in te schatten of dit eigenlijk gevaarlijk is ? Hebben wij 35+ jaar op de rand van de vulkaan geleefd ? Meet men bij een normale installatie altijd nul volt bij dit soort meting ?
              Ik snap trouwens nog steeds niet waar die 6,8V vandaan komt aangezien één van mijn meetpunten "open" is, voor zover ik weet.

              De nieuwe koelkast staat nu op een tafel in de keuken te draaien en is verbonden met een "gewoon" stopkontakt ... ik "voel" daar helemaal niets aan

              man man ... en dat allemaal nog op mijn oude dag !!

              Comment


              • #8
                Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Beste allemaal, Bedankt voor jullie inbreng !

                Ik gebruik een Fluke Multimeter 79 III, hier eens overgekocht van een vriendelijke BD'er. Dat ding is auto-ranging. een echt koopje !

                De meting tussen aarde en een "onderbroken" fase gaat rotsvast op 6,8 V staan (wisselsp bereik vd meter) dat zweeft dus niet op en af .. Daarom doet het mij denken dat het niet te wijten is aan inductiestromen of antennefenomenen (alhoewel ik mij uit mijn ham radio tijden meen te herinneren dat "antennetoestanden" niet te meten zijn met een gewone voltmeter ivm de frequentie .. maar goed)

                Ik zal eens de verliesstroom in de aardleiding proberen te meten zoals hier aangegeven. een ampèretang heb ik niet. Ik ben maar een "modeste klu(t)sser" ;-) Maar leert mij dat iets behalve dat ik een toestel (of toestellen) heb met verlies ? (op voorwaarde dat de aarding goed is)
                Indien de aarde niet goed is, moet ik dan geen "ellentrik" voelen op sommige toestellen ? of is dat extreem gedacht ? niet dat ik daar zit op te wachten als test natuurlijk.

                Ik heb ook nog een tweede aardingspunt achter mijn huis. dat heb ik destijds aangelegd voor de electrische boiler. daar staan 2 klassieke aardpennen op 1 meter van mekaar in de grond.
                Zou het helpen om een aardingsdraad van het algemeen aardingspunt aan de verdeelkast, door te trekken tot aan dit specifiek aardingspunt? de 2 aardpunten te verbinden zowaar ...

                De hele installatie in kaart brengen .. daar zie ik een beetje tegenop kan men dat begrijpen, temeer omdat ik niet eens weet waar sommige leidingen naartoe gaan .

                ik was mij van dit probleem(?) kompleet niet bewust en ik vraag mij dus ook af hoe "erg" dit is. Het is geen excuus natuurlijk maar hoeveel oude huizen hebben een brakke aarding ? en valt het in te schatten of dit eigenlijk gevaarlijk is ? Hebben wij 35+ jaar op de rand van de vulkaan geleefd ? Meet men bij een normale installatie altijd nul volt bij dit soort meting ?
                Ik snap trouwens nog steeds niet waar die 6,8V vandaan komt aangezien één van mijn meetpunten "open" is, voor zover ik weet.

                De nieuwe koelkast staat nu op een tafel in de keuken te draaien en is verbonden met een "gewoon" stopkontakt ... ik "voel" daar helemaal niets aan

                man man ... en dat allemaal nog op mijn oude dag !!
                Is toch heel simpel te meten Regulus, een of andere Pipo heeft gewoon ergens een verkeerde kleur gebruikt...
                Blij te horen dat je tevreden bent over de Fluke die je van mij hebt gekocht
                Maar met een meter die zo hoogohmig is kan je beter een weerstand over je meter zetten om dat verlies op te meten, zoals gewoon een gloeilamp van 60 watt bv.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                  Bedoel je dan mee parallel over de meetpunten, tussen de fase en de aarding ? zoals hier al aangegeven.
                  Loop ik dan niet het risiko dat de fase dan doorverbonden ligt met de aarding ? met gevaar voor andere toestellen ? of bedoel je met algemene aardingsdraad losgekoppeld van de rest ?
                  ik ken daar allemaal, helaas, niet voldoende van .. zwakstroom tot daar aan toe maar deze handel !!

                  en idd, dat "meterke" (nu ja, "meterke" ??) schitterend gereedschap !!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                    Beste;
                    Voor zover ik het een beetje kan volgen hier graag volgende info.

                    Vroeger werd er inderdaad een RODE draad gebruikt als aarding.
                    De geel/groen werd maar later gebruikt. Dus kan zijn dat u er tegenkomt die aan elkaar verbonden zijn.

                    Daar de inkomende spanning ( straat ) bij u 3x230V is en er van transfozijde geen aarding verdeeld word en u tevens voor uw eigen aarding moet voorzien dan bent U in een IT-Net aangesloten .
                    Hierbij is het aangewezen dat, de bij u aanwezige aardingen, allen aan elkaar verbonden zijn.

                    I.v.m. spanningsmetingen Fase naar aarding.
                    Is idd juist wat hier al gezegd geweest is nl bij een goede installatie ( aarding ) dan meet je tussen 1fase en aarding ( Pe ) ongeveer 115V in een 3x230 net.
                    Dus tssn L1 en Pe 115V
                    L2 en Pe 115V
                    L3 en Pe 115V.
                    Stel dat je bijvoorbeeld tssn L2 en Pe 0Volt hebt dan betekend dit dat de Fase L2 en de Pe ergens met elkaar verbonden zijn.
                    Dit kan zijn door een isolatiefout of ergens een verkeerde verbinding.
                    Indien dit zo zou zijn dan vraagt u zich af of er dan iets gebeurt met de zekeringen.
                    Mijn antwoord hierop is NEE.Uw zekering zal niet springen.
                    Dus dit kan al een tijdje aan de gang zijn.

                    Indien er dan een tweede fout met een andere fase ( vb L1 ) bijkomt dan pas gaat uw beveiliging ( zekering ) werken en uw kring onderbreken.
                    Wat ik aanraad is om een isolatie meting te doen ( of laten doen ) per kring met een megger.
                    Last edited by komjewok; 7 april 2015, 22:26.
                    Digitale groeten
                    K.J.W.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                      Is het gebruik van een Megger tester niet de beste oplossing in dit geval?
                      Megger = meten lekweerstand/isolatieweerstand

                      Of zie ik het mis?

                      Dacht dat ik hier ergens een Metriso C liggen heb !

                      Senn
                      Last edited by Sennheiser; 7 april 2015, 22:26.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                        meten is weten :-)
                        Digitale groeten
                        K.J.W.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                          Ik ben er al een tijdje uit uit sterkstroom. Indien mensen het niet eens zijn met mij, verbeter mij gerust.

                          Wij hadden vroeger een 3 x 380 + N (drijfkracht in de volksmond) aansluiting.
                          In de wijktransformator heb je 2 kanten, de hoogspanning (10Kv zit op de primaire wikkelingen) en is galvanisch gescheiden van de secundaire wikkelingen.
                          De secundaire wikkelingen worden in ster of soms in driehoek geschakeld waarbij het sterpunt gelegd wordt aan de N (neutre of nulleider). De reden is dat er spanningen op het eindpunt kunnen afgeleid worden door de combinatie te maken tussen een fase en de neutre om zo 220Volt te bekomen waar de normaal huishoudtoestellen op werken.
                          Nadeel aan dat systeem was dat er altijd een fase was waar 380volt op zat en je een dikke peer kon vangen als je er aan kwam.
                          Een tweede nadeel was dat de belasting van elke fase niet altijd evenredig was waardoor de nulleider extra werk moest leveren.
                          In de praktijk kwam het wel al eens voor dat de nulleider weg viel en dan kreeg je gekke dingen.
                          Op F1 - N kreeg je bv 100 volt en op F2 - N 300 volt met veel schade tot gevolg.
                          Wij hebben zo eens zware schade gehad omdat de nulleider onderbroken was. Gevolg was dat veel toestellen stuk gingen.
                          Kwam er een slimmen van Ebes (nu dochter van Electrabel) kijken en wou het probleem niet onderkennen.
                          Na veel gezever hebben ze dan toch een slecht contact gevonden in de aanlevering van de nulleider. Blijkbaar had ik dan toch gelijk.

                          Ergens in de jaren 80 denk ik +- hebben ze ook veel 3 x 220 zonder N uitgerold (vermoedelijk in driehoek). Ik weet niet zeker of ze die ook in de wijktranformator in ster schakelen of in driehoek. Maar de neutre leveren ze niet mee gewoon omdat niemand noodzaak heeft aan stopkontacten met 127 volt op LOL.
                          Voor de slimme onder ons: 127 volt x wortel 3 = 220 volt x wortel 3 = 380 volt (klein opmerking: de spanningen zijn nu iets hoger dan vroeger: de 240 is de niewe 220 en de 400 volt is de nieuwe 380))

                          Nu bon,...

                          de term "hun testertje toont een "warme" verbinding aan tussen fase en aarding" heb ik nu es nog nooit van mijn leven gehoord! Dat is zowat de grootste onzin. Tussen een fase en de aarding is ALTIJD potentiaal verschil !!!! er is daar niets warm aan LOL.
                          Het doet me beetje denken aan die clown die ik in de tijd over de vloer gekregen had van Electrabel.

                          Anyway: Mijn inziens is er technisch niets verkeerd met heel uw installatie.
                          Opmerking: Em is wel niet volgens de voorschriften van het AREI, want bij mijn weten is de aarding VERPLICHT in geel-groen, net zoals gasleidingen in geel moeten zijn. En het klopt, eeeeeeeeeeeel lang geleden gebruikte ze rood als aarding gewoonweg omdat aarding nog niet bestond in wetgeving als geel-groen.

                          Dat je spanning gaat meten tussen een fase en de aarding DEUHHHH, wat dacht je? is volledig normaal.

                          Dat er een lichte "zweving" zit op draden die afgekoppeld zijn is ook volledig normaal zoals bart als zei. Pak uw hoogomige voltmeter en zet die es op uw vrouw (echt waar) en ge zal gemakkelijk een paar volt meten tov de aarde. (zeker bij die kwaai van ons )

                          Ge kan een gloeilamp aansluiten tussen een fase en de aarding maar dan gaat uw diff direct afspringen want je maakt een lekstroom.

                          En zoals ik al zei: je hebt de ontdekking van uw leven gedaan met 140 volt te meten tussen een fase en de aarding
                          Want ge meet gewoon 240 / wortel 3 LOL !!!

                          Wat ik zou doen: Stuur die dwaze***** wandelen, laat ze de frigo leveren en laat iemand dat er wel iets van kan de zaak aansluiten.
                          En als je wil mieren.... dan kan je nog geld uitgeven door die kabel te vervangen door een modern exemplaar met een geel-groen aarding in.

                          PS: de goede werking van een aarding kan je NIET testen vanuit een stopkontact met een eenvoudig toestelletje, ook niet met een voltmeter, ook niet met een lamp (is hooguit een indicatie) laat staan met een megger ROFL, daarvoor moet je gespecialisseerde aardings-ohm-meting doen zoals Vincotte en zo doen bij een keuring.

                          Er bestaan wel toestelletjes om uw diff te testen. Die maken gewoon een kleine lekstroom van 1 fase naar de aardpen. Veel slimmer wordt je daar niet van.
                          Last edited by xafke; 8 april 2015, 02:00.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Bedoel je dan mee parallel over de meetpunten, tussen de fase en de aarding ? zoals hier al aangegeven.
                            Loop ik dan niet het risiko dat de fase dan doorverbonden ligt met de aarding ? met gevaar voor andere toestellen ? of bedoel je met algemene aardingsdraad losgekoppeld van de rest ?
                            ik ken daar allemaal, helaas, niet voldoende van .. zwakstroom tot daar aan toe maar deze handel !!

                            en idd, dat "meterke" (nu ja, "meterke" ??) schitterend gereedschap !!
                            Neen Regulus, ik bedoel meten over de punten waar je die zwerfstroom van 6 volt meet.
                            En indien je aarding in orde is mag je daar ook gerust over meten met paralel over je meter een gloeilamp van 60 watt.
                            Wat ik je wel zou aanraden is over je ganse installatie een verliesstroom schakelaar van 300 mAmp te plaatsen, die gaat er uit bij een verlies naar de grond van ongeveer 70 watt op een 3X 400 volt net, en bij een verlies van ongeveer 40 watt
                            naar de grond bij een 3X 230 volt net zoals dat van U.

                            Om even op xafke zijn antwoord te reageren, de nieuwe netspanningen zijn tegenwoordig wel 230/400 en geen 240/400 volt
                            als TS ergens om en bij de 140 volt meet tussen fase en aarding, dan wil dat zeggen dat bij nog op een heel oud net zit met een kabine transfo in ster, daar leggen ze het sterpunt ook meestal aan de aarding net als bij een 3X 400 volt kabine.
                            Die oude transfo's stammen nog van uit de tijd van het 130 volt net, zo een 50á60 jaar geleden.

                            Volgens mij is alles normaal op je installatie Regulus, jammer dat je zo ver woont, anders mocht je gerust eens mijn aardingsmeter gebruiken, en wees gerust, als je met een belastende meting van 60 watt meet tussen fase en aarding zal je heus niets kapot maken, want stel dat een van je toestellen in sluiting gaat met de aarding, je zou er wel mee zijn als daardoor andere toestellen kapot zouden gaan.
                            Ik heb hier nog een splinternieuwe vierpolige aardlekschakelaar liggen, eentje van 300mAmp met een schakelvermogen van 63 AMP, kost normaal wel wat, als je wil mag je deze hier "gratis komen ophalen". Is DEZE
                            En als ik het goed voor heb, mag je die rode aardingsdraad omwikkelen met geelgroen plakband of zo een geelgroen buisje over schuiven, vroeger kwam je daar bij oudere installaties zelfs mee door de keuring.
                            Last edited by Guest42; 8 april 2015, 08:18.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp van electriekers gevraagd ivm aardingsprobleem?

                              Bedankt voor al de reacties ... van al die aardige mensen !! Jullie hebben mij, allemaal, geweldig geholpen !

                              Ook de info dat vroeger ook de "rode" draad als aarding gebruikt werd is dus in dit geval deels van toespassing.

                              Na al de info hier denk ik dat ik dus idd bezig geweest ben als "spokenjager", dank zij die brave "electricien" van VDB die er in geslaagd is om mij de stuipen op het lijf te jagen met die "rode" draad ... !!! (samen met mijn "meterke" dat te goed is ? )

                              Vandaag heb ik noodgedwongen op een "laag pitje" bezig geweest omdat mijn tikker, na de inspanningen (oa de opgravingen) van gisteren, nogal sputterde ... maar toch ..

                              Dus toch nog enige metingen gedaan omdat dit wel degelijk "in mijn been beet" !

                              De spanning tussen 2 fasen was vandaag 241,2 V (gisteren 240,0) .. geen idee waarom dat zooo hoog i smaar goed, wat doe ik er aan ...

                              Dan de "lamp" test gedaan ...
                              Tussen de fase en de aardinge staat er over de lamp 131,2 V, gemeten met de 2 fasen, krek dezelfde spanning.

                              Dan gemeten tussen de uitgeschakelde fasen en de aarding met de lamp er tussen huuuuh 0,3 mV ... niks geen 6,8 (vandaag trouwens 6,7 haha, 't zal de zon geweest zijn))

                              hetgeen dus te bewijzen was zeker ? !!

                              Alhoewel ik dus niet helemaal groen(-geel) ben in zwakstroom (ook nogal wat werk in meet- en regeltechniek en data acquisitie gedaan in een vorig leven) ben ik niet zo thuis in "sterkstroom" maar nu lach ik dank zijn deze leuke "leveranciers" wel erg groen !!

                              Er is zeker niemand die een splinternieuwe aardingspaal van 150 cm nodig heeft ?

                              Guys, you rock !! ik ga hiervan toch eea opslaan ! ;-)

                              edit: PS, ik ben vandaag ook nog uitgebreid "draden gaan kijken", daar wordt men niet direct echt moe van he .. die ene stomme leiding is begot de enige in gans het systeem met een rode aardingsdraad ! go figure !
                              Last edited by Guest41; 8 april 2015, 20:23.

                              Comment

                              Working...
                              X