Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

    Gezien de zoekfunctie op het forum op te korte zoektermen (gps/gp-1) precies geen resultaten geeft, weet ik niet of er al een topic over is...

    Iemand ervaringen hiermee? Ik lees veel uiteenlopende reacties hierover, vaak ook 1/5 of 5/5 rating met weinig nuance daartussen in.
    Als meest voorkomende frustratie wordt het soms lange zoeken naar satellieten genoemd, terwijl anderen daar precies geen last mee hebben (zelfs op een totaal andere locatie de gps terug aanzetten en snel signaal hebben).

    Deze unit heeft geen eigen voeding, dus is gevoed door de camerabatterij, wat zijn de ervaringen daarmee?

    Achtergrond van mijn vraag: Het gebruik zou (uiteraard) reisfotografie zijn (deze zomer Bali/Java en najaar autotrip via o.a.Nürnberg richting Auschwitz). Reden is omdat ik merk dat de foto's achteraf (reis Bretagne) achteraf soms moeilijk te localiseren zijn...

    De stevige prijs van de unit ken ik, daarom dat de kwaliteit toch goed moet zijn en ik geen 'we zien wel wat het waard is' aankoop wil doen.

    Eventuele ervaringen met alternatieven zijn meer dan welkom.

  • #2
    Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

    Heb deze vraag ook gesteld.
    Persoonlijk vind ik een GPS die de track bij houdt veel interessanter. Later kan je altijd je reisrout volgen (ook al heb je dan geen foto's). Is altijd een soort verrijking indien je de GPX kan projecteren op een atlaskaart.

    http://forum.belgiumdigital.com/f59/...gd-431307.html

    Ik gebruik nu een tweedehands Garmin 600 waar ik ieder 5 seconden een track vast leg en waar ik zonder probleem 14 dagen kan wandelen ...
    Je kan de opslagacpaciteit opvoeren, of gewoon het GPX-bestand copiëren naar een SD-kaartje en dan wissen in de GPS.

    Ik heb een alternatief liggen voor op de D3s, D4s ... Maar dat neemt je slot in beslag (waar je de afstandsbediening kan koppelen, ...) en het zuigt je batterijen leeg ...
    Wanneer je geen foto's neemt heb je helaas ook geen idee van de afgelegde weg.

    Nauwkeurigheid van beide toestellen zijn niet beter of niet slechter. Garmin is wel groter en je hebt er afzonderlijke batterijen voor nodig.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Heb deze vraag ook gesteld.
      Persoonlijk vind ik een GPS die de track bij houdt veel interessanter. Later kan je altijd je reisrout volgen (ook al heb je dan geen foto's). Is altijd een soort verrijking indien je de GPX kan projecteren op een atlaskaart..
      Bedankt voor je reactie. Wandel GPS lijkt me een interessante optie waar ik nog niet aan gedacht had. Ahv de exif en die gps kom je er inderdaad ook wel weer achter waar die foto's genomen waren, dus die gps coördinaten hoeven niet perse in die exif gebrand te zitten.

      Comment


      • #4
        Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

        Meer nog, als je de GPS en je fototoestel op synchrone tijd weet te zetten (ofwel doordat de tijd gelijk is ingesteld in beide toestellen, of via een toeveogen van minuten seconden aan de fotoopnametijd) kan je via LR of via bv Geosetter (gratis) de gps-coördinaten naar je NEF, JPG over brengen in 1 opdracht. Ik werk altijd op die wijze. De GPX'en houd ik altijd volledig bij in een afzonderlijke map. Latijd leuk om nadien over een reis te kunnen babbelen met de GPX geprojecteerd op de kaart en de bijhorende foto's te kunnen ophalen, tonen ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

          Klinken heel interessant die mogelijkheden
          Zeker omdat ook de prijs van de gp-1 (€200) toch zeker niet min is, en ik dan liever met mss iets meer geef en iets degelijks in handen heb, wat een breder gebruik kent.

          Bedankt voor de andere kijk op het 'vraagstuk'

          Comment


          • #6
            Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

            Persoonlijk gebruik ik ook gewoon een GPS logger. (i-gotU)

            Thuisgekomen, gewoon even aansluiten op je PC en de data inlezen met het bijgeleverde softwarepakket en dan een export naar een GPX bestand.

            Dan heb je enkele mogelijkheden, maar ik neem de voorkeur aan GeoSetter om de GPS informatie aan mijn RAW bestanden toe te voegen. In dit programma kun je simpel een correctie uitvoeren op de ingestelde tijd van je fototoestel. Je kunt dit ook doen in Lightroom zelf, dacht ik, maar ik vind de plaatsbenamingen in GeoSetter beter dan die in Lightroom.

            Als ik die foto's zo bezie, dan denk ik persoonlijk dat ik wel last zou ondervinden van dat toestelletje aan mijn fototoestel. En als ik mij niet vergis, gebruikt hij ook de batterij van je fototoestel, wat toch ook weer een extra belasting van de batterij zou zijn.

            Het voordeel van zo een externe logger, is dat je die eventueel in je zak kunt steken. Bij mij hangt die i-gotU gewoon aan mijn draagtas of aan mijn BlackRapid riem.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: nikon gp-1/gp-1A (gps) - ervaringen? - alternatieven?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              Persoonlijk gebruik ik ook gewoon een GPS logger. (i-gotU)

              Thuisgekomen, gewoon even aansluiten op je PC en de data inlezen met het bijgeleverde softwarepakket en dan een export naar een GPX bestand.

              Dan heb je enkele mogelijkheden, maar ik neem de voorkeur aan GeoSetter om de GPS informatie aan mijn RAW bestanden toe te voegen. In dit programma kun je simpel een correctie uitvoeren op de ingestelde tijd van je fototoestel. Je kunt dit ook doen in Lightroom zelf, dacht ik, maar ik vind de plaatsbenamingen in GeoSetter beter dan die in Lightroom.

              Als ik die foto's zo bezie, dan denk ik persoonlijk dat ik wel last zou ondervinden van dat toestelletje aan mijn fototoestel. En als ik mij niet vergis, gebruikt hij ook de batterij van je fototoestel, wat toch ook weer een extra belasting van de batterij zou zijn.

              Het voordeel van zo een externe logger, is dat je die eventueel in je zak kunt steken. Bij mij hangt die i-gotU gewoon aan mijn draagtas of aan mijn BlackRapid riem.
              Bedankt, bevestigt Wim zijn bijdrage Het toestelletje (je zet het op je aansluiting voor je flash) zit inderdaad wel wat onhandig aan je camera, vooral als je weet dat die nog met een kabeltje verbonden moet worden. Bij het in en uit de tas halen zou dit wel eens een duw kunnen krijgen.
              Ik weet dus in welke richting te denken

              Comment

              Working...
              X