Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Puntensysteem voor fotohoek ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Puntensysteem voor fotohoek ?

    De gouden tijden van BD zijn voorbij - dat lijkt me duidelijk.
    Er is minder en minder activiteit op het forum denk ik - al zie je nergens statistieken.
    We zijn allemaal individueler, men is minder en minder geneigd om commentaar bij een ander te schrijven.
    In elk onderdeel van de fotohoek zie je foto's wegzinken met 0 commentaren - wat heel demotiverend is voor de plaatser - die wellicht ontmoedigd afhaakt
    Anderzijds zie ik ook mensen die om de haverklap hun eigen rubriek weer naar boven schoppen met een "up" of "aanvullende" uitleg.

    Ik weet niet hoe het komt : je zit niet in het juiste vriendenclubje, je hebt ooit ergens op iemands teen getrapt ... of misschien gewoon geen goeie foto ?
    Je ziet mensen die elke dag posten en zelf heel karig zijn met comments

    Ik weet het, 't is een kwestie van gezond verstand - maar ook ergens een vicieuze cirkel.
    Soms moet je een beetje helpen om de vicieuze cirkel te doorbreken
    Met een puntensysteem voor de fotohoek bvb

    Je krijgt punten door commentaar te plaatsen bij anderen, bvb
    De eerste comment op een nieuwe post levert 3 punten op
    De volgende comment levert 2 punten
    Alle volgende comments geven 1 punt

    Een foto plaatsen kost je 10 punten.
    Posten in je eigen rubriek om die weer naar boven te schoppen kost je 5 punten

    Het idee is dat je een 10 tal commentaren bij anderen moet plaatsen alvorens je zelf een nieuwe post kan openen.
    Wiskundig gezien zou iedereen dan aan commentaar moeten geraken

    Hoeft niet hoor, maar misschien iets om over na te denken.
    Benieuwd om te horen wat jullie ervan denken.

    Tis mijn eigen idee - 't zou kunnen dat dit hier al is voorgesteld - dat heb ik niet uitgezocht.

    Zalig pasen aan iedereen

    Groetjes,

    Peter
    mijn website : klik

  • #2
    Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

    Dat klopt idd wat je aanhaalt.
    Het punten systeem heeft wel iets maar gaan ménsen dan niet gewoon snel 3 keer "mooi " of zoiets zetten gewoon om aan hun punten te geraken. Twintig like's op je foto is leuk maar daar leer je ook niks van.
    Gewoon even een bedenking die ik maak.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

      Leuk bedacht, maar z'n puntensysteem gaat niet werken en doorbreekt ook niets

      Comment


      • #4
        Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

        Is een oud zeer dat regelmatig eens in één of ander topic aangehaald wordt.
        Ik heb ooit nog in een (ver) verleden op elke foto in beginnershoek iets van commentaar geschreven. Ik ging zelfs deze met geen of weinig reacties opzoeken.
        Maar verschiet niet, men krijgt meer tegenwind dan men zou verwachten. Hoe meer comments men schrijft, hoe meer er het niet eens zijn met jouw visie.
        En die tegenwind komt niet altijd hier in het openbaar in het forum, die kreeg ik ook via PB.
        Ik stel ook vast dat wanneer een eerste reactie positief is, er meestal steevast positieve blijven volgen, hoe slecht de foto ook soms is.
        Het omgekeerde geldt ook, eerste comment slecht, dan de volgende meestal ook.

        Volgens mij worden er gewoon vééél te veel foto's gepost, en zou het beter zijn wanneer er maar ééntje mag geplaatst per week ipv per dag.
        Wanneer men nu, enkel en alleen in beginnershoek, alle geplaatste foto's van een degelijkcommentaar wil voorzien, dan heeft men er bijna een dagtaak aan, en ik denk niet dat iedereen hier met pensioen is.

        Wat ziet men ook veel, iemand die rap een paar reacties schrijft om daaropvolgend rap een eigen foto te plaatsen. Zo kan er tenminste niet gezegd worden dat hij/zij geen reacties geeft op andere foto's.

        Over het terug naar boven halen door te bedanken in z'n eigen topic, daar ga ik zelfs niet meer over hebben.

        Maar wees gerust, men heeft hier een heel degelijk bestuur die er alles aan doet om veranderingen/verbeteringen aan te brengen.... alleen merk je er voorlopig niets van .
        Men beloofde nochtans reeds verschillende keren dat er verandering op til waren, maar voorlopig blijven die uit. Waarschijnlijk een zware bevalling.

        Ikzelf ben begonnen met geen reacties meer te geven op die takken in de fotografie (bvb. voor mij portretten en nog andere), want wanneer men schrijft dat men een foto mooi vindt, dan is het ook niet goed, vandaar.

        Ik ben nu in mijn commentaar geven en in mijn foto's plaatsen een versnelling of vijf lager geschakeld, en ik moet zeggen dat ik er me goed/beter bij voel.

        En OF het hier ooit gaat veranderen, en WANNEER ...... Ik gebruik altijd mijn zelfde zinnetje : Ze drinken een pint, piessen ne plas en alles blijft zoals het was, en tot op heden klopt het als een bus.

        En vandaag naar de Ronde van Vlaanderen kijken, hopelijk gebeurt er daar iets interessants en spannend.
        Last edited by Guest17; 5 april 2015, 09:22.

        Comment


        • #5
          Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

          Ronde combineren met forum is ook leuk. Tot nu toe interessante koers vooral door alles wat er rondom gebeurd
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

            Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht

            Ik weet niet hoe het komt : je zit niet in het juiste vriendenclubje, je hebt ooit ergens op iemands teen getrapt ...

            Groetjes,

            Peter
            Ik weet niet of het realiseerbaar is maar een systeem zoals in de BD-challenge uitwerken waarbij een geplaatste foto anoniem blijft bv. tot er een bepaald aantal reacties op gekomen zijn en pas daarna de naam van de maker vrij geven.
            Ik denk dat er zo misschien verandering in zou komen.

            Mvg Yves.
            What you see is what you get

            Comment


            • #7
              Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

              Daar zijn we weer met het kwantificeren punten zus, punten zo.
              Fotografie werkt zo niet. Als er kwieten zijn die hun foto 'uppen' of aan nepotisme doen wie heeft daar wat aan ? Ik niks en zij zeker niet. Denk maar niet dat ik het niet gezien heb.

              Wat beter is volgens mij is

              - een thematisch forum 'no words' geen uitleg, geen exif, geen commentaar.
              - beginnersforum beperken tot 50 posts van de fotograaf. (ik vind je foto mooi maar zeg nu ook dat je mijn foto mooi vindt)

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                De gouden tijden van BD zijn voorbij - dat lijkt me duidelijk.
                Dat komt elke winter terug, en als de lente wat op zich wat laar wachten is dat inderdaad vrij stil hier.
                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                In elk onderdeel van de fotohoek zie je foto's wegzinken met 0 commentaren - wat heel demotiverend is voor de plaatser - die wellicht ontmoedigd afhaakt
                Anderzijds zie ik ook mensen die om de haverklap hun eigen rubriek weer naar boven schoppen met een "up" of "aanvullende" uitleg.
                Dat laatste hebben ze hier al altijd gedaan, het eerste is ook een oud zeer, men schrijft minder dan men post, dat is voor iedereen van toepassing, ook de posters. :-)
                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                Je krijgt punten door commentaar te plaatsen bij anderen, bvb
                De eerste comment op een nieuwe post levert 3 punten op
                De volgende comment levert 2 punten
                Alle volgende comments geven 1 punt

                Een foto plaatsen kost je 10 punten.
                Posten in je eigen rubriek om die weer naar boven te schoppen kost je 5 punten
                Pixoto, en er zullen wel anderen zijn, dat is de oplossing niet hoor.

                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht

                Het idee is dat je een 10 tal commentaren bij anderen moet plaatsen alvorens je zelf een nieuwe post kan openen.
                Wiskundig gezien zou iedereen dan aan commentaar moeten geraken
                Dat is volgens mij de beste piste om nog meer 'vind ik leuk of mooi' te krijgen, met andere woorden nietszeggende commentaren.
                Voor de vzw leden is er een afgeschermd onderdeel waar we zulke suggestie's doen, en dat is vrij actief, een herschikking van de forumonderdelen, het opentrekken van Beginnershoek dat een vriendenclubje geworden is, allemaal zaken die even aandacht vragen.
                Maar...straks barst het seizoen los, mooi weer, betere temperaturen, en dan is de activiteit plots weer geen probleem, en is er weer een overvloed aan foto's die geen commentaren krijgen, want dat kan ook.

                Het komt wel goed hoor, tijd...
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                  Je hebt een punt. We zien dat overal, ook in het echte leven.

                  Maar quota opleggen werkt meestal niet zo goed in creative processen. Dat werkt wel goed in productie waar je Key Performance Indicators kan inbouwen.

                  Probleem is de grote diversiteit van kennis en expertise enerzijds en de "geheimen van de chef" anderzijds en ook het zeer creative karakter van fotografie.

                  Daar waar het forum eigenlijk 4 levels heeft worden er 2 van gebruikt zijnde beginnershoek en (beoordeling en showcase als 1 hoek)
                  Ik zie regelmatig topwerkjes bij de beginners en soms .... behoorlijk minder goede werkjes in de showcase
                  Maar algemeen mag je wel aannemen dat zeer veel fotos hier echt wel TOP zijn. De lat ligt hoog.

                  Zelf heb ik ervaring met een ander discipline (niets met fotografie te maken) en was er ook admin van een forum met toch slordig 40 000 active users.

                  Na een tijd zag ik daar een gelijkaardig fenomeen en heb ik harde lagen ingebouwd in het forum om de mensen die op een hoog niveau speelden af te schermen van de beginners enerzijds en om de beginners niet te overladen met "expert"-stuff.

                  Level 1 ... Level 5 (maar op 1 na waren de hoger levels altijd verborgen )
                  Wie op 2 zat zag 3 maar kon er niet in. 4 en 5 waren onzichtbaar tot ze een level opklommen.
                  De gebruikers zaten in een access list die toegang gaf tot een zeker Level en er was motivatie te "werken" aan toegang tot een hoger Level omdat iedereen wist van het bestaan van 1 hoger level maar de geruchten deden de ronde dat er nog hoger levels waren en dat werkte zeer motiverend.

                  Hoe hoger het level, hoe kleiner het aantal leden in die groep. (natuurlijke selectie?)

                  Toegang kreeg je via een soort waarderingssysteem (karma) waar moderatoren dan over beslisten of je naar hun hoger Level kon.
                  Actief meewerken was de boodschap, daarom niet ingezet op hoeveelheid maar op kwaliteit van bijdrage aan de groep.
                  Zo kon een beginner een noob helpen en zo stijgen in karma.
                  Iemand dat niet veel tijd had maar wel veel expertise, kon door bv 1 bezoek per maand zijn status behouden en zelfs stijgen.
                  Het was ook niet noodzakelijk in alles goed te zijn, als je expertise had in een specifiek domein kon je opklimmen.
                  En dat werkte supergoed....

                  Er zitten hier echt pro's maar weinigen wil zeggen HOE het beter kan door bv kort een bepaalde techniek of aanpak toe te lichten.
                  De "geheimen van de chef" zal ik het maar noemen. Ge moet het maar opzoeken op youtube of google LOL.

                  En daar is een echte cultuuromslag voor nodig. Van gesloten en ik en ik naar open en iedereen meetrekken.

                  Ik kom terug op het forum waar ik aan meewerkte...
                  Probleem was dat er dan altijd een paar zijn die de kantjes er moeten aflopen natuurlijk, slijmen, vriendjespolitiek, etc... tot ronduit kinderachtig gedrag van "dien mag wel en ik niet?".
                  En zo kregen we bagger op hoger levels binnen.

                  De oorzaak was dat "gevestigde waarden" uit het verleden direct op een hoog level wilden instappen na de transitie, en niets was hoog genoeg.
                  Dat hadden we verkeerd ingeschat wat de impact zou zijn van die transitie desondanks we met een tiental mensen in het bestuur zaten.

                  Dan hebben we ingegrepen en bv mensen die enkel nog de clown uithangde doen dalen in level
                  En dat is in behoorlijk slechte aarde gevallen. Met ruzies tot gevolg. De partijpolitiek kwam echt tot zijn volste recht.

                  Ik vergelijk het met koken (veel verder dan een ei en een steak bakken kan ik niet) maar weet wel dat je best begint met de basics en je zo opwerkt.
                  En daarbij hoor ik graag de uitleg die bij mijn level of competenties past.
                  Maar het is ook geweten dat topkoks (om een metafoor te gebruiken) niet graag van hun sokkel vallen.
                  Soms verliezen ze interesse en ook hun vaardigheden. Ze vinden het niet leuk dan gedegradeerd te worden als hun bijdrage ondermaats begint te worden.

                  Jammer toch want eigenlijk zouden we als vrienden en liefhebbers van fotografie elkaar gewoon moeten helpen en zo samen vooruit komen.
                  Het zijn maar hersenspinsels hoor... of het waarde heeft?
                  De mens heeft zo zijn kantjes en eigenlijk werkt het zo slecht nog niet hier.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                    .......... men schrijft minder dan men post, dat is voor iedereen van toepassing, ook de posters. :-)
                    ...
                    op iedereen van toepassing...?
                    zeker niet mee eens.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                      Ik weet niet of het realiseerbaar is maar een systeem zoals in de BD-challenge uitwerken waarbij een geplaatste foto anoniem blijft bv. tot er een bepaald aantal reacties op gekomen zijn en pas daarna de naam van de maker vrij geven.
                      Ik denk dat er zo misschien verandering in zou komen.

                      Mvg Yves.
                      BD-challenge puntensysteem en/of rangschikking is ook verre van je dat. Nu krijg je een rangschikking gaande van de 'beste' tot de 'slechtste'. Een terug naar de schoolbanken van vroeger dus.
                      Waarom niet gewoon vermelden : dit zijn de 10 foto's die het meeste punten kregen en geen punten en of rangschikking vermelden ?
                      Bovendien wordt na de bekendmaking van de punten steevast door sommigen enkel de winnaar proficiat gewenst.... hoe moet de laatste in de rangschikking zich voelen denk je ?

                      Idem zo met de HOF, hoe kan een éénmansjury nu beslissen welke de 10 mooiste foto's zijn van de week ? Hij of zij vindt dat die 10 foto's in zijn/haar ogen de beste zijn, maar iemand anders kan het daar volledig oneens mee zijn. Ook hier worden de tien steevast een dikke proficiat toegewenst, dan nog dikwijls met de vermelding, "die had ik gemist, maar toch een dikke proficiat gewenst" ...

                      Maar ja, ik ga mijn zinnetje niet meer herhalen .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                        ... De eerste comment op een nieuwe post levert 3 punten op ...
                        Er zijn mensen die kwaad worden, wanneer ik als eerste mijn mening schrijf bij hun 'kunstwerk'. Levert dat extra punten op?
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          .......

                          Idem zo met de HOF, hoe kan een éénmansjury nu beslissen welke de 10 mooiste foto's zijn van de week ? Hij of zij vindt dat die 10 foto's in zijn/haar ogen de beste zijn...
                          nou zo werkt het HoF ook niet hoor..!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            nou zo werkt het HoF ook niet hoor..!
                            grt,bouk.
                            Ik heb het toch laten vertellen van iemand die het wel kan weten, of die het toch zou moeten weten.
                            Maar als die tegen mij gelogen heeft, wat ik toch niet aanneem, dan lieg ik ook.

                            Maar denk je nu echt dat ze met een 'ploeg' ALLE op BD geplaatste foto's van één week gaan quoteren en dan gaan zien welke tien er het meeste punten gekregen hebben .....
                            Ik meen me zelfs te herinneren dat het hier ooit in één of ander topic zowat, met niet zoveel woorden, bevestigd werd door één van mod's, of alvast niet ontkend werd.
                            Maar ik zou in het verleden moeten gaan graven om dit terug te vinden, en daar heb ik geen goesting in.
                            Of hoe zou het komen dat alle categorieën wel eens aan bod komen in HOF ??
                            Wishful thinking denk ik dan toch hoor, alhoewel we er altijd moeten bijschrijven dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn .
                            Last edited by Guest17; 6 april 2015, 09:04.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Puntensysteem voor fotohoek ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ik heb het toch laten vertellen van iemand die het wel kan weten, of die het toch zou moeten weten.
                              Maar als die tegen mij gelogen heeft, wat ik toch niet aanneem, dan lieg ik ook.
                              volgens mij, nomineren de moderatoren en medewerkers voor het HoF.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X