Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop en opslag foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop en opslag foto's

    Hallo,

    Ik heb mijn desktop-computer vervangen door een laptop. Alvorens dit te doen had ik eerst toch beter moeten nadenken. In de desktop had ik meerdere harde schijven gemonteerd waar ik onder andere de foto's opsloeg. In mijn laptop is een harde schijf van 500 GB. Maar mijn directory met foto's beslaat 600 GB. Opslaan van mijn originele foto's is dus geen optie. Ik beheer mijn foto's bij voorkeur met Lightroom. En een backup van de directory met foto's heb ik ondergebracht op de NAS.

    Hoe los ik mijn probleem met de opslag van de originele foto's het beste op. Is het aansluiten van een externe harde schijf op de laptop een bruikbare optie? Ik denk dat ik de schijf dan wel telkens op dezelfde USB-sleuf moet aansluiten omdat ik anders problemen krijg met Lightroom die dan de foto's die gemeld staan in de catalogus niet kan vinden.

    Wie kan en wil met mij meedenken?

    Alvast bedankt,

    Jan
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Laptop en opslag foto's

    Volgens mij moet je de usb-drive dan mappen naar een driverletter, anders kan het nog zijn dat Lightroom de catalogus daar niet kan vinden. Zonder mapping is de usb een virtuele variabele toekenning.

    Comment


    • #3
      Re: Laptop en opslag foto's

      Ik werk al jaren op die manier: laptop + externe USB-schijf.
      Kies een schijf die geen externe voeding nodig heeft, anders moet je daar ook mee sleuren.
      Dit werkt prima, en het is niet nodig om je schijf steeds in dezelfde USB-connector te steken. Windows herkent je schijf en geeft ze dezelfde letter als de vorige keer.

      Comment


      • #4
        Re: Laptop en opslag foto's

        Ik werk ook al jaren met laptop, mijn huidige heeft maar een 256 SSD.
        Op een externe HD bewaar ik mijn RAW en hoge resolutie foto's. Op de laptop bewaar ik enkel een selectie geresizede foto's, die dan gelijk gesynchroniseerd worden met de tablet.
        Wat betreft Lightroom: ik heb diverse catalogen op de externe HD staan. Als je gewoon op het icoontje van de cataloog klikt die je wil openen, dan opent Lightroom die onmiddellijk. Voordeel is dat je van gelijk welke computer die Lightroom geïnstalleerd heeft, elke cataloog kan openen. Zelfs switchen tussen Mac en PC is mogelijk.
        http://pxgarden.tumblr.com/
        Nikon D600 - Nikkor 28 f1.8 - Nikkor 50 f1.4 - Nikkor 85 f1.8 - Nikon SB600 - Nikon 70-300VR

        Comment


        • #5
          Re: Laptop en opslag foto's

          Bedankt voor deze heel bruikbare reacties.
          Zelf heb ik me nog even verdiept in het boek Lightroom 5 ontmaskerd en dan met name in het onderwerp Smart previews.
          Al met al denk ik dat ik zeker verder kom.

          Toch wel fijn zo'n praktijkgericht forum.

          Nogmaals bedankt,

          Jan
          www.janbos.net

          Comment


          • #6
            Re: Laptop en opslag foto's

            onlangs nog gezien bij een persfotograaf die had gewoon een kleine externe schijf (in afmetingen) met klitteband aan de achterkant van zijn scherm hangen. Wss wel van die sterke. Gebruik het zelfde systeem thuis op mijn desktop om een usb dock en kaarlezer tegen de zijkant te bevestigen. 3m heeft iets klitteband achtig met een draagkracht van een paar kilo.
            Je moet idd letten op welke poort je gebruikt anders moet je telkens de driver letter aanpassen of LR vind deze niet terug. op mijn schijven plakt de letter, kwestie dak het niet vergeet
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Laptop en opslag foto's

              Ik hanteer zelf de volgende werkwijze (256 GB SSD en 500 GB normale HDD in laptop):
              1. Kopiëren van alle RAW's naar normale HDD (D:/Foto's/2015/20150415 Evenementnaam/RAW/
              2. Catalogus van Lightroom staat op de SSD.
              3. Importeren van alle RAW's van de normale HDD en daarna de beelden die me aanspreken bewerken en finetunen.
              4. Exporteren van de beelden die ik goed vind, deze heb ik voorzien van 1 ster.
              5. Alle foto's (dus de RAW's!) die ik geen ster heb gegeven, en dus niet goed genoeg vind --> verwijderen uit catalogus EN van harde schijf. Dit voorkomt dat je harde schijf volloopt. Mijn ervaring is dat ik 10% overhoudt van de foto's na het bewerken en exporteren.
              6. De JPEG's exporteer ik naar D:/Foto's/2015/20150415 Evenementnaam/
              7. Op deze manier passen de RAW's prima op mijn normale harde schijf.
              8. Ik maak na het exporteren en verwijderen van de 'niet goed genoeg beelden' een back-up van de map (waar de goede foto's in staan JPEG en RAW) naar mijn NAS en naar een externe harde schijf.
              9. In januari 2016 verwijder ik alle RAW-bestanden van 2015, alleen de JPG's blijven dan over. Zo maak ik weer ruimte voor nieuwe RAW-bestanden en behoud ik de JPG's van 2015 (die relatief weinig ruimte innemen).

              Voordelen van mijn methode:
              + Alle RAW's passen op je harde schijf (van dat betreffende jaar, afhankelijk van hoeveel foto's je maakt);
              + Je hebt bij het bewerken (op locatie) niet direct een externe harde schijf nodig;
              + Je maakt een back-up naar 2 locaties: NAS en een externe harde schijf, dit is extra veilig, mocht 1 van de 2 kapot gaan, gestolen worden etc.
              + Je wordt eigenlijk verplicht een goede selectie te maken van je beelden en niet meer nutteloos al je materiaal op te slaan.

              Nadelen van mijn methode:
              - Als je later net die foto's nodig hebt die je verwijderd had (omdat er bjiv. iemand op staat die later naar die foto's vraagt), kan je deze niet meer bewerken, omdat je de foto's zonder ster al verwijderd had;

              Een heel verhaal, maar hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
              2x Nikon D3 en wat glas :)

              Comment

              Working...
              X