Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

    Ben aan het rondkijken voor een andere draagriem voor mijn Fuji X-T1, het Slide systeem van Peak Design staat me wel aan, maar denk dat het basisplaatje veel te groot is op de Fuji om dan het batterijcompartiment nog te kunnen openen.

    Kent iemand kleinere alternatieven voor de Fuji ? (diam. mag max 2 cm zijn, en da's al echt à la limite)
    De Black Rapid Fastener FR-3 heb ik bekeken maar die lijkt me dan ook net te groot....

    En dan nog een bijkomende vraag : sinds ik de XF 16-55 gebruik heb ik het gevoel dat de X-T1 uit balans is, maw ik heb moeite om die makkelijk vast te houden. (top-zwaar)
    Nu vraag ik me af wat de opties zijn, ga ik voor de vertical batterygrip of voor de mhg-xt (al dan niet de small).

    Iemand ervaring mee? specifiek dan in combinatie met zwaardere lenzen.

    Groeten,
    Rudi
    Fuji X - Less became more

  • #2
    Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

    Uw onderschrift "Less is more - Fuji X" is niet meer zo van toepassing...

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Uw onderschrift "Less is more - Fuji X" is niet meer zo van toepassing...
      Yep, zal ik moeten aanpassen, alhoewel, met de 35 erop valt 't reuzegoed mee !
      Ik zal d'r "Less becomes more" van moeten maken.
      Fuji X - Less became more

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

        Voor de riem heb ik geen nuttig antwoord. ik hou het zelf op een redelijk courante neopreen nekriem zonder speciale functies.

        Wat de balans van body en lens betreft: ik zie weinig voordeel in die handgreep-vergroter, dus lijkt de battery grip de enige mogelijkheid. Ik heb zelf geen van beide maar heb ze wel overwogen en van dichtbij bekeken. Ik ben er niet van overtuigd dat de battery grip die wereld van verschil gaat maken, maar zelfs als het extra gewicht niet helemaal compenseert, heb je toch nog een groter geheel om vast te pakken.

        Het balansprobleem intrigeert mij wel. Het is zeker waar dat de body licht en klein is in verhouding tot bepaalde lenzen. Misschien heeft het te maken met de manier waarop je de combinatie ondersteunt. Zelf heb ik nog geen enkele keer gedacht dat het geheel niet stabiel in mijn handen lag, en nochtans gebruik ik een paar lichte lenzen, de middelgrote 55-200 en de redelijk uit de kluiten gewassen 50-140. Bij die laatste hou je voornamelijk de lens vast, maar dat stoort mij ook niet. De 16-55 heb ik nog niet kunnen testen, maar misschien heeft net die lens een bepaalde gewichtsverdeling die wat tussenin valt: redelijk zwaar maar toch niet echt lang, waardoor je de handen misschien minder natuurlijk kan plaatsen onder/rond de body en lens.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

          De Peak Design Leash of Slide staan ook op mijn verlanglijstje. Wil je één van de uiteinden per se aan de onderkant van de camera vastmaken? Je kan beide anchor links namelijk ook gewoon aan de twee lusjes aan de zijkant bevestigen.
          Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            De 16-55 heb ik nog niet kunnen testen, maar misschien heeft net die lens een bepaalde gewichtsverdeling die wat tussenin valt: redelijk zwaar maar toch niet echt lang, waardoor je de handen misschien minder natuurlijk kan plaatsen onder/rond de body en lens.
            Klopt, bij het maken van de foto heb ik de lens meestal wel vast en dan ligt het prettig in de hand, maar wanneer ik de display gebruik om een foto te maken en niet de evf, heb ik problemen met het vasthouden.

            Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk bericht
            Wil je één van de uiteinden per se aan de onderkant van de camera vastmaken?
            Ik heb het gevoel dat wanneer je de onderkant ook gebruikt dat dan de body+lens mooier naar onder hangt, vandaar dat ik die optie zeker wil behouden.


            Ik had gisteren ook een mailtje naar Peak Design gestuurd en deze morgen al antwoord gekregen dat ik dan best de PROdrive screw kan gebruiken.
            Moet ik eens verder onderzoeken.
            Fuji X - Less became more

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

              Kijk ook eens hier: http://admiringlight.com/blog/review...-battery-grip/

              Ik gebruik zelf deze grip en ben van mening dat doordat je meer grip hebt de camera ook stabieler in de hand ligt en het evenwicht beter is. Het blijft persoonlijk.
              Carl
              Fujifilm X-Pro-1 met XF 35 f1.4 en XF 18 f2.0, Fujifilm XT-1 met Fujinon 18-55 2.8-4.0, Fuji XE-2 met XF 27mm 2.8 en nog wat glaswerk.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                Hier gebruik ik de combinatie Peak Design leash en cuff met veel tevredenheid al een 6 tal maanden.
                Maar wel voor mijn DSLR.
                De leash is heel prettig te gebruiken en is zeer minimalistisch. Bij andere riemen had ik altijd problemen om deze mee in de tas te krijgen.
                Inderdaad is het prettiger om 1 kant vast te maken aan de normale bevestiging van de camera en de andere kant onderaan de camera. Zo hangt het toestel met lens naar beneden langs mijn zij.
                Ook het gewicht voelt daardoor minder zwaar aan.
                Wel gebruik ik het koppelplaatje van Peak Design maar met mijn DSLR heb ik daar wel de plaats voor. De prodrive screw zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn.
                De cuff is een handstrap die ook zeer fijn is in gebruik.
                En in enkele seconden kan je wisselen wat ook een groot plus punt is.
                Ik ben in ieder geval zeer tevreden en wil geen ander draagsysteem meer!
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                  Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk bericht
                  De Peak Design Leash of Slide staan ook op mijn verlanglijstje. Wil je één van de uiteinden per se aan de onderkant van de camera vastmaken? Je kan beide anchor links namelijk ook gewoon aan de twee lusjes aan de zijkant bevestigen.
                  ik gebruik inderdaad de slide en dan met de uiteinden gewoon aan de zijkanten van de camera. De riem is heel snel te verstellen. De camera hangt dan gewoon aan de zijkant, en schommelt niet zo erg als bij een sun sniper bijvoorbeeld.
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                    Ik heb zelf de slide en ben een grote fan! Je kan inderdaad de standaard aanknopingspunten gebruiken en hem als gewone riem gebruiken, maar wil je hem als "sniper" achtige riem wil gebruiken moet je wel een plaatje aan de onderkant bevestigen. Ik weet dat PeakDesign een plaatje hebben speciaal voor mirrorless systemen, maar dat gaat misschien ook nog voor he batterijdeurtje zitten. Een oplossing zou de MHG-XT grip zijn (de small als je niet echt het grip gedeelte wil), want die verplaatst het schroefpunt een beetje verder weg van het deurtje. De riem is in die configuratie vind ik een pak beter dan de SunSniper die ik vroeger had. Aangezien je kan kiezen aan welke kant van het plaatje je de riem vast hangt, hang hij veel minder te 'bengelen' dan bij een SunSniper ...
                    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                      Bedankt voor de reacties !

                      De grip heb ik deze namiddag gekocht, het is de vertical battery grip geworden, die lag me het best in de handen en de balans is weer volledig terug

                      De slide ga ik in de loop van de week ergens on-line bestellen. (was in de buurt nergens op voorraad, dus dat wordt bestellen op buikgevoel)
                      Fuji X - Less became more

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                        de slide kun je gewoon op de site van Peak design bestellen hoor, wordt netjes opgestuurd.
                        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                        Our English website: www.kaichitravel.com
                        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                          de slide kun je gewoon op de site van Peak design bestellen hoor, wordt netjes opgestuurd.
                          Yep, maar dan loop je het risico dat er douane-kosten bijkomen (alhoewel het risico klein is aangezien ze ook vanuit Engeland versturen).
                          Quote van website Peak Design : " Peak Design is not responsible for any customs, duties or import fees associated with receiving your Peak Design order."

                          Gezien de huidige dollarkoers is de winst niet zo groot, dus ga ik 'm ergens in België bestellen (Konijn of Kamera Express hebben die in hun assortiment zitten) en heb ik 'm binnen de week.
                          Fuji X - Less became more

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                            Bij PCH in Brussel heb ik ze daarnet nog in het rek zien hangen. Bij Grobet een paar weken geleden ook.
                            Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T1 draagriem Peak Design // grip voor X-T1

                              Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
                              Ben aan het rondkijken voor een andere draagriem voor mijn Fuji X-T1, het Slide systeem van Peak Design staat me wel aan, maar denk dat het basisplaatje veel te groot is op de Fuji om dan het batterijcompartiment nog te kunnen openen.
                              Groeten,
                              Rudi
                              Voordeel als je de vg xt1 battery grip onder de X-T1 gebruikt, is dat daar in de onderkant een verzonken staafje zit waar
                              je een koppelstukje van het Slide systeem van Peak Design kan aan bevestigen, toestel voelt ook helemaal anders aan
                              met het battery pack, en ook het gewicht valt best mee, ook het top-zwaar zijn met bepaalde objectieven is er mee opgelost.

                              Comment

                              Working...
                              X