Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonneboiler plaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonneboiler plaatsen

    Aangezien het spaargeld niets meer opbrengt had ik gedacht aan het plaatsen van een zonneboiler maar het punt is dat wij nog maar een alleenstaand koppel zijn van beiden rond de 70 . Zou het dan nog wel nut hebben ? Ik had ook gedacht aan het bij verwarmen van de woning en dus niet enkel alleen voor het warm water . We hebben een hoogrendements condensatieketel op gas van enkele jaren oud en wonen in een rijhuis .

  • #2
    Re: Zonneboiler plaatsen

    Wij hebben een zonneboiler geplaatst. Als ik me niet vergis gaat het rond de 10 jaar duren voor we onze investering hebben terug verdiend dmv besparing op de gas factuur.

    Of je de investering nog moet doen moet je zelf uitmaken. Je spreekt over spaargeld dat niet meer opbrengt, waarom geniet je niet van je spaargeld eens iets nieuws kopen eens op reis gaan enz... Is ook goed voor de economie. Ik zou genieten van mijn 'oude' dag

    Een vriend van me heeft op zeer late leeftijd ( +70 ) nog overal dubbel glas laten steken en daarna ook nog gans zijn zolder laten isoleren. Een investering die hij er nooit meer ging uithalen. Helaas is hij vorig jaar gestorven. En zijn huis is door nichten ( heeft zelf geen kinderen ) verkocht aan een project ontwikkelaar die gans de boel heeft afgesmeten en er 2 woningen gaat op zetten.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Zonneboiler plaatsen

      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Wij hebben een zonneboiler geplaatst. Als ik me niet vergis gaat het rond de 10 jaar duren voor we onze investering hebben terug verdiend dmv besparing op de gas factuur.

      Of je de investering nog moet doen moet je zelf uitmaken. Je spreekt over spaargeld dat niet meer opbrengt, waarom geniet je niet van je spaargeld eens iets nieuws kopen eens op reis gaan enz... Is ook goed voor de economie. Ik zou genieten van mijn 'oude' dag

      Een vriend van me heeft op zeer late leeftijd ( +70 ) nog overal dubbel glas laten steken en daarna ook nog gans zijn zolder laten isoleren. Een investering die hij er nooit meer ging uithalen. Helaas is hij vorig jaar gestorven. En zijn huis is door nichten ( heeft zelf geen kinderen ) verkocht aan een project ontwikkelaar die gans de boel heeft afgesmeten en er 2 woningen gaat op zetten.

      mir
      En wij zijn beiden vooraan de 60, maar :

      Wij vernieuwen deze zomer ons keuken, we hebben de dakgoten rondom vernieuwd, ons dak wordt tussen de spanten volledig opgespoten met isolatie, de spouwen worden geïsoleerd, van zodra de verwarmingsketel mocht defect gaan komt er een nieuwe + zonneboiler, onze badkamer werd volledig vernieuwd, de volledige bovenverdieping in kruk gelegd en alle kamers opnieuw behangen, volgend jaar is de benedenverdieping aan de beurt, vorig jaar nog zonnepanelen bijgeplaatst, wij hebben vorige week een nieuwe wagen gekocht met alle mogelijke opties, deze voormiddag nog een elektrische fiets voor mijn wederhelft gekocht, wij gaan drie tot vier keer per jaar op reis ....
      Is dat genieten van het leven... ? Ik dacht het wel, alleszins beter dan elke maand onze spaarcenten zitten tellen, en dan nog kankeren omdat het niks meer opbrengt.

      Op gebied van fotomateriaal ben ik wel 'gierig', ik blijf bij een crop toestel en goedkope objectieven, je moet toch ergens een beetje inbinden niet .

      Comment


      • #4
        Re: Zonneboiler plaatsen

        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        een alleenstaand koppel van beiden rond de 70
        Ben je alleenstaande met schizofrenie, of zijn jullie een koppel?

        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Aangezien het spaargeld niets meer opbrengt had ik gedacht aan het plaatsen van een zonneboiler maar het punt is dat wij nog maar een alleenstaand koppel zijn van beiden rond de 70 . Zou het dan nog wel nut hebben ? Ik had ook gedacht aan het bij verwarmen van de woning en dus niet enkel alleen voor het warm water . We hebben een hoogrendements condensatieketel op gas van enkele jaren oud en wonen in een rijhuis .
        Een zonneboiler is de beste investering die ik tot nu toe al gedaan heb. Eind vorig jaar een laten plaatsen om te besparen op onze elektrische waterboiler voor de douche, en die geeft goed, zeker nu in maart met een beetje zon erop gaat die al snel naar +60 graden opwarmen, gratis, en hoeft hij niet meer bij te warmen..

        Voor het verwarmen van de woning weet ik niet of dat goed zou renderen, zeker in de winter wanneer je dat nodig hebt en er minder zon is.

        Comment


        • #5
          Re: Zonneboiler plaatsen

          De terug betalings termijn hangt af van waarmee je vergelijkt.

          Als je vergelijkt met een electrische boiler, dan kan de terugbetalingstermijn rond de 10 jaar liggen.
          Vergelijk je met gas, dan zit je eerder bij 20 jaar.
          Voor 2 personen twijfel ik of dat ooit rendabel is.

          Ik heb het bekeken, en doe het niet.

          Comment


          • #6
            Re: Zonneboiler plaatsen

            Ik denk ook niet dat ik het zal doen . Het geeft misschien een meerwaarde aan het huis maar toch .

            Comment


            • #7
              Re: Zonneboiler plaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              ...alleenstaand koppel...
              Is beetje grappig heh. maar je zal bedoelen dat je geen kinderen hebt waarschijnlijk.

              Investeren is nooit weggesmeten tenzij je een erge aandoening zou hebben met slechte vooruitzichten.

              Stel je plaatst die boiler nu, wel dan heb je al direct een lager verbuik van gas en jullie huis is later meer waard bij verkoop als je bv naar een rusthuis moet of zo. Eigenlijk heb je rendement van dag 1 in die optiek. En de centjes die je minder uitgeeft aan gas kan je dan uitgeven aan iets leuk.

              Maar ik zou wel eerst nagaan of een boiler zin heeft, heb je een dak die zuidgericht is?

              Comment


              • #8
                Re: Zonneboiler plaatsen

                Ik geloof niet wat ik lees hierboven.

                Ik heb de studie over rendement in vergelijking met gas een jaar of 3 geleden gedaan.

                Initiele investering voor een gezin van 4 personen: ca 5000€
                Toen: belastingsvoordeel en premies: ca2500€
                Gasbesparing per jaar optimistisch berekend: 125€ per jaar....

                Dus je bent je geld 20 jaar kwijt, en elk jaar krijg je 125€ terug aan gasbesparing.

                Laat me een tegenvoorstel doen:
                Je geeft mij die 2500€, en ik geef je elk jaar 125€ terug gedurende 20 jaar.

                Na 20 jaar zal die boiler toch versleten zijn, en je hebt geen risico op pannes of herstellingen.

                Deal?

                Comment


                • #9
                  Re: Zonneboiler plaatsen

                  Rekenen, rekenen, rekenen..... jongens toch.
                  Ik vraag me dan af of ze dan aan die lijkwagen een aanhanger bevestigen met het geld van de overledene, en of er wel een rekenmachientje in die kist ligt.....
                  Voor mij toch liever leven, leven, leven voor de korte tijd die we hier doorbrengen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonneboiler plaatsen

                    @Djivan: That's the spirit, zo denk ik er ook over.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonneboiler plaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Rekenen, rekenen, rekenen..... jongens toch.
                      Ik vraag me dan af of ze dan aan die lijkwagen een aanhanger bevestigen met het geld van de overledene, en of er wel een rekenmachientje in die kist ligt.....
                      Voor mij toch liever leven, leven, leven voor de korte tijd die we hier doorbrengen.
                      Voor iets wat me geen extra comfort of levensvreugde bijbrengt reken ik.
                      Als ik er fun aan heb niet.

                      Een zonneboiler geeft me niet direct een gelukkiger gevoel. Dan ga ik liever een paar keer goed eten met de familie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonneboiler plaatsen

                        Wij hebben hier in Spanje een zonneboiler omdat het 4 jaar geleden wettelijk verplicht was (en zonder enig belastingsvoordeel), anders kreeg je geen bouwvergunning.
                        Als ik de boiler elektrisch verwarm, dan verbruikt die 12kWh per dag. Aan een lokaal tarief van 0,25€/kWh is dat 3€/dag of 1095€/jaar. De investering is nu al teruggewonnen waardoor we geen kosten meer hebben voor het verwarmen van het water. Uitzonderlijk bij een zeldzame zwaarbewolkte winterdag, moet er een uurtje elektrisch bijverwarmd worden als er meer dan 5 douches na elkaar worden genomen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonneboiler plaatsen

                          Helaas zitten wij in Belgie

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonneboiler plaatsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik geloof niet wat ik lees hierboven.

                            Ik heb de studie over rendement in vergelijking met gas een jaar of 3 geleden gedaan.
                            ...
                            Gasbesparing per jaar optimistisch berekend: 125€ per jaar....
                            ...
                            Vrienden van me hebben er eentje geplaatst en het is idd een investering maar van zo heel hoog valt die nu ook weer niet.
                            Locatie vlaams-limburg.

                            De installatie loopt nu al een paar jaar en tijd voor evaluatie.
                            Ik ga niet met cijfers smijten want ik weet ze niet maar mijn vrienden zijn er toch zeer enthousiast over.

                            De waarheid zal ergens in de midden liggen zeker?

                            En over levensduur en onderhoud zou ik me niet teveel zorgen maken want heel de instalatie houd niet meer in dan een een grote fles en wat buizen.
                            Hoeveel chaufage-radiatoren uit de jaren 70 zouden er nu nog niet in werking zijn? Die dingen verslijten niet. Lelijk zijn ze wel

                            Ale ja bon, elk heeft recht op een eigen visie....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonneboiler plaatsen

                              12 kWh is iets meer dan een cuub gas per dag.
                              Stel 400 cuub per jaar aan 0,7€ maakt 300€ per jaar, waarvan je in B hoogstens de helft kan besparen door de zon.

                              Jaarlijkse besparing: 150€.
                              Daar gaat mijn aanhangwagen met geld achter mijn corbillard niet zwaar beladen geraken.

                              Eén herstelling, en de winst van 2-3 jaar is weg.

                              Comment

                              Working...
                              X