Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

    Beste allemaal,

    Ik leer op dit moment werken met mijn camera(5DIII) en een 430 exii flits.

    Ik werk met een diffusor op de flits.

    Als ik mijn flits met diffusor naar het plafond richt, dan krijg ik steeds een goed belichte foto bij het fotograferen van een persoon. Echter, als ik met mijn flits en diffusor rechtstreeks fotografeer, dan krijg ik steeds een onderbelichte foto. Dit alles in E-TTL mode.

    Kan iemand me vertellen hoe het komt dat ik in het tweede geval steeds een onderbelichte foto krijg?
    Ligt het aan een instelling of zit hier enige logica in ?

  • #2
    Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

    diffusor als je frontaal flitst heeft weinig nut.

    Je camera weet niet dat die erop zit he, maar de diffusor gaat wel je licht spreiden.

    als je flitskop naar boven staat, weet je camera dit ook en gaat die automatisch harder laten flitsen ter compensatie
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

      Lijkt me aannemelijk, alvast bedankt voor de reactie. Ik merk dat bij mijn medestudenten die met nikon werken dat geen probleem lijkt. Er zit naar 't schijnt een 'klepje' op de flits bij nikon waardoor die weet dat er een diffusor aanwezig is. Ook bij rechtstreeks flitsen met diffusor zou dat dus helpen om toch een correcte foto te bekomen, klopt dit?

      Comment


      • #4
        Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

        Kan het niet zijn dat wanneer je de flitser met diffusor frontaal naar voor richt dat de diffusor de sensor (deels) afschermt? Wanneer je daarentegen het geheel naar het plafond richt blijft de sensor onbelemmerd het gereflecteerde licht ontvangen.

        Comment


        • #5
          Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

          in e-TTL mode zou de flits altijd goed moeten belichten als ze tenminste voldoende krachtig is. Maar fotografeer je in M stand of TV of AV? Bij TV en AV gaat de camera de flits als invulflits gebruiken en trachten via de nog in te vullen parameter (sluitertijd bij AV en diafragma bij TV) de foto globaal voldoende te belichten ( naar de 18% grijswaarde dacht ik) Is de foto onderbelicht bij rechstreeks flitesn of is de persoon onderbelicht? Als de foto onderbelicht is zal je je parameters T-A-Iso moeten aanpassen, is de persoon onderbelicht ga je flitscompensatie moeten geven. Daarvoor zou ik te rade gaan bij mijn docent.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

            Bedankt Eduard en Charles.

            Het lijkt me bizar dat iets wat gemaakt is om samen te werken met de flits er dan voor zou zorgen dat die niet goed meer werkt, maar 't kan natuurlijk.

            Ik werk steeds in manuele stand Charles en het is inderdaad de persoon die onderbelicht is. Mijn docent weet er ook geen raad mee, hij raadt me ook aan om flitscompensatie toe te passen, maar dit lijkt me zo bizar. Het zou toch goed moeten werken zonder die compensatie?

            Comment


            • #7
              Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

              Heb je al eens geprobeerd om de camera op partial/spot metering te zetten? Mij lijkt het niet onlogisch dat E-TTL ook daar rekening mee houdt bij het interpreteren van zijn pre-flash. Zie je geen verschil, compenseer dan de flitskracht een half stopje of een volle stop naar boven. Zie je nog steeds geen verschil, draai dan de iso een stuk omhoog om te zien of je niet gewoon tegen de limiet van de flitser aan zit. (Die diffuser pakt echt een hoop licht weg.)

              Het frontaal gebruik van een diffuser zoals de omnibounce (half lichtdoorlatend wit plastic) neemt enorm veel frontaal licht weg. Binnenshuis krijg je nog veel terugkaatsing van het licht dat zijdelings wordt verspreid, maar buitenshuis is het zelfs voor fill flash uit den boze. Ik vind de resultaten van direct flitsen met flitscompensatie meestal beter. Enfin... dat is toch mijn ervaring. Bouncen tegen een helder plafond is altijd het beste... als er een is
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                Hallo,
                welke diffusor is in gebruik?
                Greets Carsten
                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                (Duke Ellington)

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                  Bedankt Pieter, test ik zeker eens uit!

                  De diffusor is niet diegene van Canon zelf, maar een goedkope wellicht Chinese variant.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                    De ETTL van Canon is soms veel te voorzichtig met de belichting.
                    Het minste dat er ergens iets is dat wat teveel licht terugkaatst naar de camera tijdens de lichtmeting dan krijg je onderbelichte foto's.
                    Daarbij maakt het niets uit of je een diffusor gebruikt of niet (het merk diffusor speelt ook helemaal geen rol).
                    Als je kan bouncen tegen een plafond, dan heeft de camera daar geen problemen mee, alleen als je rechtstreeks flitst (met of zonder diffusor) dan is er een grote kans dat de foto's onderbelicht worden.

                    Je kan dat aanpassen door de flitsbelichtingscompensatie iets hoger te zetten, maar dat is dan ook weer niet voor elke foto hetzelfde.

                    In de ETTL mode zal de flitser eerst een keer "voorflitsen" voor de lichtmeting, aan de hand daarvan wordt de flitssterkte berekend.
                    Als je de flitser zelf manueel instelt, dan krijg je de belichting uiteindelijk wel goed, maar het probleem is dat je dan per foto eerst moet testen wat de beste instelling is, dat is zeker niet handig voor een fotoreportage (want dan heb je daar de tijd niet voor).

                    Ik zie zelf eigenlijk niet veel verschil tussen foto's met of zonder de "omnibounce" op de flitser.
                    Het enige dat ik wel merk is dat de accu's véél sneller leeg zijn als je zo'n ding voor de flitser zet, het kan er dan ook mee voor zorgen dat de flitser te warm wordt tijdens een fotoreportage (als je veel foto's maakt op een korte tijd).
                    Daarom gebruik ik die bijna nooit meer.
                    Het "flitsoppervlak" wordt ook niet veel groter door zo'n omnibounce, daardoor is er weinig verschil met of zonder dat ding.
                    Alleen als je in een kleine kamer fotografeert, en als alle muren wit geschilderd zijn kan je iets voordeel halen uit zo'n omnibounce.
                    Als je zo'n ding buiten gebruikt, dan gaat een heel groot deel van het flitsvermogen gewoon verloren omdat het licht in alle richtingen gaat.
                    Last edited by Black B@ndit; 4 april 2015, 11:52.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                      Hello,
                      ik ben d´accord met @ Back Bandit.
                      Om softere licht te krijgen gebruik de bouncecard van de 430 EX of een Lumiquest Bouncer:

                      Greets Carsten
                      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                      (Duke Ellington)

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                        Bedankt voor de verduidelijking Bart en Caprinz!

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem met on camera flash 430ex II met diffusor

                          ik gebruik nooit zo'n kapje. ooit wel gekocht zoals zoveel maar eens ik wat meer van flitsen ken gebruik ik het zelden. een bounce kaart gebruik ik wel vaak. 430 heeft dit niet ingebouwd maar wit stukje plastiek werkt ook. heb ook zo'n rogue flachbender. werkt goed maar soms nogal lomp
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment

                          Working...
                          X