Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bigma en tunneling effect ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bigma en tunneling effect ...

    Ja, 'k weet niet hoe ik het moet uitleggen, 'k kan geen foto posten, want je ziet het effect niet echt meer, als je naar jpeg converteerd (toch niet 800*600)

    Als ik een vliegtuig in de lucht schiet, heb ik aan de buitenste rand wat zwarte randen (niet echt zwart, maar toch veel donkerder), en naar binnen toe, allemaal concentrische circkels met een ander niveau van "blauw" de kleur van de lucht.

    Is dit effect met deze lens normaal (ok ja het is nu ook de duurste lens niet, het is een compromis, dus de kwaliteit van mijn 28-120 vr mag ik er niet van verwachten dat weet ik) ? Of ligt dit aan mij ? (instelling van de kamera).
    Het valt wel op te lossen met software, wat croppen, wat sharpenen, wat met kleurtjes spelen, 'k kan er leren mee leven. Maar 'k vroeg me gewoon af of dit normaal was met deze lens.
    To make your dreams come true, wake up

  • #2
    Lijkt mij niet normaal, maar meer ken ik er ook niet van.

    E
    Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

    Comment


    • #3
      Ik heb het in elk geval nog nooit gezien. Die donkerdere hoeken (vignettering) kan ik nog begrijpen, maar die heb ik ook nog niet vaak gezien. Die concentrische cirkels snap ik wel helemaal niet... Het zou interessant zijn om daar eens een voorbeeldje van te zien.

      Krijg je de beide effecten op alle brandpuntsafstanden?
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        'k ga vanavond proberen van een voorbeeld te posten, desnoods de nef file voor de geintreseerden. Maar 'k zit nu op mijn werk, en ik was deze middag nog eens naar de luchthaven geweest. En het blijft me opvallen, als ik vliegtuigen op de grond schiet, no problems. Schiet ik vliegtuigen in de lucht, ja dan heb ik op mijn foto's zichtbare cirkels met kleurverschil, evenwijdig aan elkaar.... tot op een zekere hoogte in het midden waar alles normaal is....
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          ja, stuur de neffile maar!
          klinkt als vignetting

          Comment


          • #6
            Wat geimproviseerd, en op een andere server gezet hier dus een nef file

            http://www.eetmeergroenten.be/DSC_1887.NEF


            Bedankt al voor de reacties
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Klopt dus een beetje ...
              Bij een hoge diafragmawaarde en tegen een zeer heldere lucht merk je soms een beetje vignettering aan de randen van de Bigma foto's op 500mm.
              Ik heb het soms ook al eens gezien - maar het gebeurt niet zo vaak.
              Zou eigenlijk niet mogen, maar ja ...
              't Is en blijft mijn favoriete lens (naast de Sigma 70-200mm) .

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                De donkere randen kunnen inderdaad vignettering zijn maar de concentrische cirkels in verschillende tinten blauw , waarvan sprake, zijn vlgs mij niet toe te schrijven aan de lens maar wel aan de manier van weergave op je monitor (lcd/crt?).

                Ik heb dit ook al opgemerkt bij het bekijken van NEF's en het effect verdwijnt inderdaad als je deze omvormt tot JPEG's. Het is trouwens enkel/vooral zichtbaar op 25 of 33%. Heb het nog niet opgemerkt bij grotere weergave(100%). Het valt het meest op in blauwe lucht.
                (moet wel zeggen dat ik er niets van merk op de meegestuurde NEF)


                Comment


                • #9
                  Als het bij convertie naar hoogste kwaliteit JPEG niet meer te zien is, dan zou ik eerder denken aan een fout van de NEF preview?

                  Ik heb er op de 10D nog niets van gemerkt. Laten we aannemen dat je de zonnekap wel correct monteert, dus met de grote vinnen boven- en onderaan.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de antwoorden.

                    De zonnekap staat erop gemonteerd met het woordje sigma naar boven, die staat dus goed I hope (maar het kon geweest zijn, 'k heb er bij mijn minolta genoeg mee gesukkeld)

                    Ik zit dus op een lcd scherm te werken zowel thuis als op het werk (laptop), en als ik met deze nefs werk, werk ik meestal op 25 of op 33%, en dan is het inderdaad goed zichtbaar.... indien ik uitvergroot naar 50 of 100% zijn de cirkels niet meer zichtbaar ! Verklein ik terug naar 12 of 8 % zijn de cirkels nog meer zichtbaar....

                    En het is dus enkel in lucht dat dit voorvalt, in gebouwen of als er genoeg detail op de foto staat, is dit probleem dus niet zichtbaar.


                    Bedankt, te vroeg paniek geroepen.

                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Beter te vroeg paniek dan te laat...
                      De vraag is nu of het de viewer is dan wel het scherm zelf...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Heb die NEF hier juist eens geopenend in m'n nikon capture editor. de vignettering (iets donkerdere hoeken) zijn idd merkbaar, maar die "concentrische cirkels" daar zie ik in de verste verte toch niets van hoor.

                        zal eerder een probleem op jou pc zijn dan lijkt me. (beeldscherm, software, instelling?)
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Aragorn
                          Heb die NEF hier juist eens geopenend in m'n nikon capture editor. de vignettering (iets donkerdere hoeken) zijn idd merkbaar, maar die "concentrische cirkels" daar zie ik in de verste verte toch niets van hoor.

                          zal eerder een probleem op jou pc zijn dan lijkt me. (beeldscherm, software, instelling?)
                          En met uw scherm op 16-bit kleuren, krijg je het dan niet te zien wat hij bedoelt ?
                          Dan zie je beter de kleurverschillen ...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Ja dan wel, maar dan zie je evengoed rare overgangen in tal van andere foto's ook. Nogal logisch vermits je in 16-bit slecht 65.536 kleuren te zien krijgt.... en er dus massa's tussenkleuren wegvallen.

                            In dat opzicht zijn die cirkels ook niet verwonderlijk, vermits er een overgang is van het lichtste punt in het midden naar de donkere randen van de vignettering. hetzelfde effect je bekomen als je de foto omzet naar 16 bits kleuren, maar waarom zou je zoiets doen?
                            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                            Comment


                            • #15
                              Ik zou zoiets niet doen, ik zoek gewoon mee naar een eventuele oorzaak ...
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X