Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50D, Live View en een remote switch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50D, Live View en een remote switch

    Ik heb hier een probleem waarmee ik al langer worstel, maar dacht ik op te kunnen lossen met de aanschaf van een andere remote switch.
    Niet dus.
    Het lijkt alsof de 50D van mijn vrouw, in tegenstelling tot mijn 7D, niet kan aangestuurd worden in Live View via een (bedraad) remote switch.
    Toch meen ik dat vroeger wel gedaan te hebben, toen ik zelf nog een 50D had, maar ik kan me uiteraard vergissen.
    Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

    Had vroeger hetzelfde probleem met mijn 1000D'tje. AF'en in LV met een remote switch ging niet.
    Met mijn 550D lukt het dan weer wel. Met een remote switch bedien je eigenlijk de ontspanknop.
    Bij een 550D zit de AF functie in LV ook op de ontspanknop, en werkt het dus.
    BIj een 1000D daarentegen moest je in LV AF'en via de *-knop, ipv de ontspanner.
    Maw, bij Canon bodies waar de AF functie in LV niet op de ontspanknop zit, heb je pech.
    Bij mijn 5D2 lukt het dus ook niet, die heeft in LV de AF-functie op de AF-on knop.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

      Dank voor deze uitleg, David. Ik geloof je, op je woord en op je ervaring. Bovendien heb ik intussen iets dergelijks via Google (en daarna in de handleiding) teruggevonden, en dat zou doorslaggevend moeten zijn.
      Autofocus will not work with the release button on the Remote Switch RS-80N3 and Timer Remote Controller TC-80N3 (both sold separately).
      (bron: http://support-asia.canon-asia.com/c...200329400.html )

      De twee remotes waar ik over beschik zijn third-party, maar blijkbaar kan het zelfs niet met de orginele Canon remote switch.

      Maar dan vraag ik me af: ik had die eerste remote al ten tijde van mijn 50D... waarom, als ik Live View niet kon gebruiken? Wat deed ik er dan exact mee?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Maar dan vraag ik me af: ik had die eerste remote al ten tijde van mijn 50D... waarom, als ik Live View niet kon gebruiken? Wat deed ik er dan exact mee?
        Haha Waarschijnlijk maakte je wel eens een statiefopname met langere sluitertijd zonder live view.
        Ik had ook een bekabelde afstandsbediening voor 3 Canon bodies die dateren van voor de tijd van live view (toen de dieren nog konden praten)... raar he

        Is er eigenlijk een reden waarom AF volledig losgekoppeld is van de ontspanner in live view? Het lijkt mij handig om de keuze te hebben, zowel in live view als in "normaal" gebruik.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

          Inderdaad... deed nogal wat avond- en nachtfotografie, en dan was een draadontspanner altijd handiger dan de timer. Heb trouwens zelf nooit veel gebruik gemaakt van Live View, maar iemand die meer aan macrofotografie doet, zal Live View ook meer gebruiken, denk ik.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Inderdaad... deed nogal wat avond- en nachtfotografie, en dan was een draadontspanner altijd handiger dan de timer. Heb trouwens zelf nooit veel gebruik gemaakt van Live View, maar iemand die meer aan macrofotografie doet, zal Live View ook meer gebruiken, denk ik.
            Inderdaad, om die reden heb ik ook een 550D aangeschaft: AF'en en afdrukken met een remote switch in LV en 5x/10x vergroting is zeer handig voor macro shots. Je hoeft je camera helemaal niet meer aan te raken, en dat is zeer welkom bij macro shots.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50D, Live View en een remote switch

              zeker voor de d mkII kan je in live vieuw de af en ook de remote gebruiken. Hoe weet ik niet juist meer maar het is een instelling in een menu die bepaalt of je al dan niet de af il lv kan gebruiken.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment

              Working...
              X