Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

    Hey hey,

    Ik ben al een tijdje aan het mijmeren over de aanschaf van een spiegelreflexcamera.
    Dit om wat mooiere vakantiekiekjes te schieten en als start van een nieuwe hobby!
    De lentekriebels hebben hun werk gedaan en ik ben dus actief op zoek gegaan naar een 2dehands exemplaar, een instapmodel.

    Ik zou de camera willen gebruiken om alle belangrijke momenten vast te leggen. (vrienden, familie, vakanties, ....) Dit gebeurt momenteel nog met me'n GSM.
    Klein nadeel is wel het gewicht en de grootte natuurlijk, aangezien we normaal op reis gaan met enkel een rugzak. Maar als de camera het waard is, vind ik wel een manier om die mee te sleuren.
    Buiten huis-tuin-en-keuken gebruik ben ik vooral geïnteresseerd in het fotograferen van fauna en flora, zoals hier: https://www.flickr.com/photos/slyron...7645804183395/.
    Samen met landschappen, enzovoort. Een beetje all-round dus.

    Momenteel heb ik 2 opties voor me liggen, maar ik geraak er niet uit.

    - Een Nikon D3300, met 18-55 kitlens en een Nikon AF-S 18-70mm lens, nieuwstaat, 2 jaar garantie.
    - Een Nikon D5200, met 18-55 kitlens en een tele/macro lens 70-300. 4000 clicks, 1 jaar en 7 maanden garantie.

    Beide sets kan ik krijgen voor een gelijkaardige prijs (+- 400 euro)

    Ik heb al veel reviews gelezen en weet dat beide toestellen de gevraagde kwaliteit zeker kunnen leveren.
    De D3300 is nieuwer, beter met weinig licht, lichter, beetje kleiner etc. => dus modern en draagbaar
    De D5200 is dan weer ietsje geavanceerder op vlak van AF, ... Maar is ietsje ouder. Groot pluspunt is hier het kantelbare scherm. => uitgebreider maar logger

    Kan er iemand me raad geven welk van deze twee voor mij de beste deal zou zijn?
    Dan vooral op gebied van de bijhorende lenzen, aangezien ik hier weinig of niets van ken.

    Hartelijk dank!
    Last edited by vsdagama; 26 maart 2015, 19:42.

  • #2
    Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

    d5200 is nog altijd klein in mijn ogen hoor, log zou ik het niet durven noemen
    samen met de lenzen en draaibaar scherm, en nog andere functionaliteiten (die je gaandeweg nog zult ontdekken)
    is de 5200 toch eerder de betere koop, zeker aan dezelfde prijs
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

      Mijn advies is; kijk is naar een systeemcamera

      Ik heb de D3200 gehad, na een tijdje kocht ik de Sony 3n bij voor mn vrouw. Ik merkte dat ik met deze systeemcamera haarscherpe foto's trok met groter slaagpercentage. Ik heb alle Nikon materiaal verkocht en de Sony a6000 gekocht. Heb nog geen moment spijt gehad.

      Kijk is naar de Sony A5000 met kitlens 350€. De A6000 met kitlens kost je 650€

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

        Beste

        Ik stond enkele weken geleden voor dezelfde keuze. Heb uiteindelijk de 5200 gekocht, omdat er voor dezelfde prijs toch wel een aantal pluspuntjes zijn aan dit toestel (bijv. 39 focuspunten, kantelbaar scherm).

        Ben heel tevreden, heb al fijne foto's genomen :-).

        Succes!
        Nikon D5200 - Nikkor AF-S 35 mm f/1.8 - Tamron 18-270 mm f/3.5-6.3

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

          Bedankt voor de vele antwoorden!

          Systeemcamera's heb ik zelfs niet naar proberen kijken, dan kan ik helemaal niet meer kiezen!
          Ze zijn inderdaad makkelijker mee te nemen, maar voor zover ik heb ik de beste kwaliteit en kan ik het meeste leren met een standaard spiegelreflex, of zijn er echt wel goeie redenen om voor de systeemcamera te gaan?

          De D5200 ligt bij mij ook in de hoogste schuif. Vooral vanwege het scherm.

          Zou er iemand ook even willen toelichten welke lenscombinaties er het beste bij mijn noden zouden passen en waarom? Dit is een domein waar ik nog niet zeer veel van af weet.
          18-55 + 18-70 VS 18-55 + 70-300

          bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

            qua lenzen is het eerder leuk om met 1 lens te starten, bv een 18-105 of 18-55 (kost niet veel)
            en dan gaandeweg zie je pas wat je tekort komt...
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

              Dat zou ik ook gedaan hebben, maar ik heb het geluk dat er bij beide sets nog een extra lens bijzit!

              Welke vd 2 combo's is het handigst om te hebben?

              Stel dat ik bvb een mier wil trekken, welke lens is dan het beste: 18-55, 18-70 of 70-300mm?
              Last edited by vsdagama; 26 maart 2015, 19:49.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                Persoonlijk zou ik voor de D5200 gaan (zelfde redenen als hierboven gepost).
                en ik zou de 70-300mm lens ook leuker vinden. Je hebt dan al veel zoombereik om mee te spelen en te leren.
                Ook voor die mier is het leuker, misschien heb je iets minder scherpte dan de 18-70, maar ingezoomd op 300mm ben je er al veel dichter bij.
                de 18-70 zou voor een beginnend fotograaf niet zoveel waard zijn denk ik persoonlijk.
                Als je echt later lichtsterke lenzen wilt, kan je beter voor een 24-70 gaan van 2.8 of een vaste lens uitproberen ! (zoals de 50mm 1.4 of 1.8).
                Last edited by Timothy91; 27 maart 2015, 13:02.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                  Ik heb inderdaad voor de d5200 gekozen (wel enkel met 18-55 VR II lens). Het ziet er een prachtig toestel uit!

                  De hele middag ben ik wat aan het prutsen geweest en ik ben op de volgende problemen gestoten waarvan ik niet weet of ze normaal zijn:
                  ik gebruik de auto-stand en op de lens:
                  VR: on en A-stand (automatisch)

                  Langs de viewfinder:
                  Als ik de knop half indruk, kan het soms zijn dat de lens heel lang over en weer schuift, zonder echt scherp te stellen. Soms gebeurt het dan dat er een wazige foto getrokken wordt.
                  Ook kan hij gewoon helemaal niet trekken als ik doordruk. Hij blijft een beetje eeuwig over en weer schuiven, de goeie scherpte passeert wel, maar hij gaat er "voorbij".
                  Het is ongeveer 1/3 goed, 1/3 wazig en 1/3 niet.

                  Via het scherm (liveview):
                  Als ik naar liveview ga (wat makkelijk is), heb ik het probleem altijd.
                  Ik druk in, het vierkantje wordt even groen, de lens beweegt en het vierkantje wordt weer rood en er gebeurt niks.
                  Telkens ik dit herhaal verandert hij de focus van wazig naar waziger naar helemaal wazig en daarna terug naar lichtjes wazig. Er wordt nooit een foto getrokken, wat ik ook probeer het vierkant blijft rood en niets gebeurt.




                  Het probleem wordt ook hier omschreven:


                  Dit kom ik enkel tegen als de lens op autmatisch (A) staat, op de M-modus gebeuren de 2 bovenstaande problemen niet.

                  De camera wordt ook redelijk warm na een uurtje gebruik, een beetje zoals een laptop die al even op staat en lichtjes warmte uitstraalt.

                  Zijn hier dingen tussen waar ik me zorgen om moet maken?
                  Waarschijnlijk doe ik dingen fout, ik had immers een betere ervaring verwacht "out-of-the-box" met de auto-stand, 2 op de 3 foto's zijn mislukt vooral wegens de "automatische" focus.

                  De Firmware versie is de recentste (1.02) en ik heb alle mogelijke instellingen gereset.
                  Last edited by vsdagama; 28 maart 2015, 22:07.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                    Je was gewaarschuwd 😁

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                      Blijkbaar is de lens dus kapot (focusproblemen met de automatische focus)
                      Met de kitlens van mijn schoonvader doet hij het prima!

                      Op zoek naar een nieuwe kitlens dus

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                        Oorspronkelijk geplaatst door vsdagama Bekijk bericht
                        Blijkbaar is de lens dus kapot (focusproblemen met de automatische focus)
                        Met de kitlens van mijn schoonvader doet hij het prima!

                        Op zoek naar een nieuwe kitlens dus
                        Als je wat centjes heb kan ik je de tamron 16-300 aanraden, perfecte lens voor beginners en reizigers, en je leert op alle afstanden fotograferen
                        Ik merkte zelf op met mijn kitlens tot 55, dat ik wat zoom miste.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                          Als je wat centjes heb kan ik je de tamron 16-300 aanraden, perfecte lens voor beginners en reizigers, en je leert op alle afstanden fotograferen
                          Ik merkte zelf op met mijn kitlens tot 55, dat ik wat zoom miste.
                          opletten met iets wat van wide naar sterke tele gaat, zo'n bereik geeft altijd altijd een compromis met de lagere beeldkwaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                            De sigma 17-50 f/2.8 kan ik je zeker aanraden, toplens voor zn prijs. Nikon 18-105 kan ook wel, meer bereik maar minder scherp en lichtsterk. Ik zou zeker niet naar groter bereik gaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoopadvies eerste DSLR (D3300 vs D5200 + lenzen) 2dehands

                              Hallo,

                              De Nikon 18-140mm is anders ook een prima lens met een mooi bereik ...

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X