Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuw toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf nieuw toestel

    We zijn van plan om over te schakelen van ons oude reflex-toestel (Minolta 5000i) naar een digitale camera en denken aan een Minolta A1. We fotograferen hoofdzakelijk familiefoto's van onze kinderen, familiefeestjes, vakanties, uitstapjes...
    Is dit toestel geschikt daarvoor?
    Wat hebben wij nog extra nodig om van start te kunnen gaan?
    Vb. - Geheugenkaart : Momenteel bezitten we een CF van 128 is dit voldoende?
    - Extra Flash : We bezitten een 'Metz 34 CS 2 digital Blitzgerät' Kunnen wij die gebruiken met de Minolta, want minoltaflashes hebben een speciaal voetje?
    - Eventueel Filters

    Alvast bedankt voor de goede raad.

  • #2
    ivm het toestel, zijn er andere die je een deftige uitleg kunnen geven. Maar die 128 mb is echt onvoldoende. Zeker als ik "vakanties" in je lijstje zie staan. Probeer niet de bezuinigen door je foto's op klein formaat (<5mp) te maken of sterke compressie toe te passen.
    Jpg-beste kwalitiet geeft foto's van 4,7mb gemiddeld. Misschien dat je analoog niet zoveel filmpjes opschoot, maar digitaal liggen de zaken heel anders. Bij mijn laatste vakantie (twee weken) bracht ik 1200 foto's mee naar huis.

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      128MB kaartje is inderdaad onvoldoende, je kan er dan misschien 30 op krijgen in beste kwaliteit (ik trek nooit mindere kwaliteit).

      Hoeveel je dan trekt is heel persoonlijk.
      Mijn laatste reis duurde 4 weken en heb er in totaal 600 foto's getrokken (met een 8mp toestel). Heb er ter plaatste al een 150 uit weggeselecteerd en kwam net toe met 2GB aan kaartjes.

      Je kan iets meer trekken ja, maar je kan ook al een deel selecteren.
      Aan 600 foto's per week zal ik nooit komen. Je kan nog steeds eerst even nadenken voor je een foto trekt ... en dus minder foto's trekken.

      Ik snap dat trouwens niet 100 foto's per dag gemiddeld si toch enorm veel voor een vakantie. Je hebt dan achteraf wel heel wat meer werk om ze allemaal te bekijken en te selecteren.

      Dus advies : koop toch maar extra geheugen maar blijf toch ook maar nadenken voor je een foto neemt, dat spaart veel tijd achteraf
      Groetjes,
      Arvid


      Reis- en fotowebsite

      Comment


      • #4
        Nu moet ik wel ter vervollediging zeggen dat zowat 50% van mijn vakantiefoto's louter ter registratie waren, om een deel van de vakantie aan de hand van kaarten, foto's en reisgidsen zo goed mogelijk te kunnen reconstrueren. (in concreto de verschillende minoische sites op Kreta)

        Greetz

        Sam Jae

        Comment


        • #5
          Originally posted by Sam Jae
          Nu moet ik wel ter vervollediging zeggen dat zowat 50% van mijn vakantiefoto's louter ter registratie waren, om een deel van de vakantie aan de hand van kaarten, foto's en reisgidsen zo goed mogelijk te kunnen reconstrueren. (in concreto de verschillende minoische sites op Kreta)

          Greetz

          Sam Jae
          aha
          dan is het toch al een beetje minder
          Het is ook wel zo dat op kortere reizen (ik dan toch) je gemiddeld meer trekt dan op langere
          Groetjes,
          Arvid


          Reis- en fotowebsite

          Comment

          Working...
          X