Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Variabele ND filters.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Variabele ND filters.

    Hallo,

    Heb nog geen ervaring met het gebruik van ND filters maar wil dit toch eens gaan proberen.
    Om ND filters op mee4rdere maten lenzen toe te kunnen passen heb ik schroefringen besteld en wil een 77mm ND bestellen.
    Uiteraard heb je er veel kwaliteitsverschil in. Ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met

    Hama Grey Vario Nd2-400 M:77 te verkrijgen voor 56 euro
    of deze:
    FOTGA Ultra Thin Fader Variable Neutral Density ND2~ND400 Filter 77mm te verkrijgen voor slechts 16 euro

    Heb gelezen over verlies van scherpte, vignetting en kleurzweem. Iemand ervaring met deze filters? Of is het verstandig om er gewoon meer geld voor weg te leggen en welke zouden jullie dan aanbevelen.
    Zijn er nog redenen om toch te kiezen voor niet variabele ND filters en bijv 2 losse te kopen van ND10 en ND6?
    Last edited by Saxas; 25 maart 2015, 15:07.

  • #2
    Re: Variabele ND filters.

    Hallo,
    Ik heb hier ook interesse in.

    Ik had mijn vraag al eens geplaatst bij de lenzen.

    Dus hier nog eens mijn vraag:

    Zijn mensen die ervaring hebben met de FaderND van Light Craft Workshop ?

    Link: http://www.lcfilter.com/#!rapid-nd/ci9g
    Paul Dhondt
    Secretaris
    Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

    Comment


    • #3
      Re: Variabele ND filters.

      Ik haat variable ND filters, naar mijn ben je beter af met een Cokin Z-Pro of P setje. Als dat je bevalt kan je besluiten naar een setje Lee te kijken.

      Maar ja, alvorens je z'n vraag stelt kan je natuurlijk ook het forum doorzoeken, meer dan genoeg info en opnies te vinden.



      ---------------------
      En dan toch maar even een opmerking over het kapen van een topic @Vlaamse Primitief, dat vind ik niet zo netjes, je kan altijd je eigen gestarte topic een kikje geven en de response afwachten.

      Comment


      • #4
        Re: Variabele ND filters.

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Ik haat variable ND filters,
        Ik haat ongenuanceerde uitspraken: zet er een reden bij.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Variabele ND filters.

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Ik haat variable ND filters, naar mijn ben je beter af met een Cokin Z-Pro of P setje. Als dat je bevalt kan je besluiten naar een setje Lee te kijken.

          Maar ja, alvorens je z'n vraag stelt kan je natuurlijk ook het forum doorzoeken, meer dan genoeg info en opnies te vinden.
          Graag ook onderbouwing waar je haat vandaan komt.
          Verder heb ik de zoekfunctie uitgebreid gebruikt. Ik geef ook aan dat ik er veel over heb gelezen. Kan je me helpen aan info in dit forum over Hama Grey Vario Nd2-400 M:77 ???????
          Ik krijg het namelijk niet gevonden.

          Wat ik met name wil weten is of er afbreuk wordt gedaan aan kwaliteit door variabele ND filters.
          Bij de Cokin Z-Pro zit een houder waarin je de filters kunt schuiven. Moet je dan ook nog een adapter ring kopen (die weer op de houder past) voor ieder ander formaat lens wat je in bezit hebt?
          Last edited by Saxas; 26 maart 2015, 01:07.

          Comment


          • #6
            Re: Variabele ND filters.

            Er is hier ook een andere topic van paar dagen terug over.

            Comment


            • #7
              Re: Variabele ND filters.

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Er is hier ook een andere topic van paar dagen terug over.
              Tsja, ook die had ik gelezen maar daar worden de door mij genoemde merken niet behandeld.

              Comment


              • #8
                Re: Variabele ND filters.

                Bij de Cokin Z-Pro zit een houder waarin je de filters kunt schuiven. Moet je dan ook nog een adapter ring kopen (die weer op de houder past) voor ieder ander formaat lens wat je in bezit hebt
                Ja je zult voor elk objectief met verschillende filtermaat een adapterring moeten kopen, maar ik zie het probleem niet want deze optie is goedkoper dan voor elk objectief met verschillend filtermaat een "kwalitatief" variabele filter te moeten aanschaffen.

                Graag ook onderbouwing waar je haat vandaan komt.
                De voor en nadelen van variabele filter vs voorzet filter in houder zal je voor jezelf moet bepalen, dat is persoonsgebonden

                En wat betreft het niet tegen komen van info op het forum:
                hoogstwaarschijnlijk komen ze niet in aanmerking omdat er voor een "betere" prijs/kwaliteit andere ND Grad variabele filters op de markt zijn (Tiffen, B&W) ????? Kan natuurlijk ook zijn dat men een voorkeur heeft voor een bepaald merk.

                Wat ik met name wil weten is of er afbreuk wordt gedaan aan kwaliteit door variabele ND filters.
                Ik vraag me dan altijd af wat men onder "kwaliteit" verstaat.

                Feitelijk is het principieel zo dat als je een toevoeging doet - in de vorm van een filter, converter, tussenringen, in het algemeen gezien - aan het objectief je een andere norm moet hanteren wat "kwaliteit" betreft.

                Comment


                • #9
                  Re: Variabele ND filters.

                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  Bij de Cokin Z-Pro zit een houder waarin je de filters kunt schuiven. Moet je dan ook nog een adapter ring kopen (die weer op de houder past) voor ieder ander formaat lens wat je in bezit hebt
                  Ja je zult voor elk objectief met verschillende filtermaat een adapterring moeten kopen, maar ik zie het probleem niet want deze optie is goedkoper dan voor elk objectief met verschillend filtermaat een "kwalitatief" variabele filter te moeten aanschaffen.
                  Is verder geen probleem maar kende het systeem niet en dacht dat er misschien een soort adapter op de houder aanwezig was voor de diverse maten....


                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht

                  Graag ook onderbouwing waar je haat vandaan komt.

                  De voor en nadelen van variabele filter vs voorzet filter in houder zal je voor jezelf moet bepalen, dat is persoonsgebonden

                  En wat betreft het niet tegen komen van info op het forum:
                  hoogstwaarschijnlijk komen ze niet in aanmerking omdat er voor een "betere" prijs/kwaliteit andere ND Grad variabele filters op de markt zijn (Tiffen, B&W) ????? Kan natuurlijk ook zijn dat men een voorkeur heeft voor een bepaald merk.
                  Zou zomaar kunnen....

                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht

                  Wat ik met name wil weten is of er afbreuk wordt gedaan aan kwaliteit door variabele ND filters.

                  Ik vraag me dan altijd af wat men onder "kwaliteit" verstaat.

                  Feitelijk is het principieel zo dat als je een toevoeging doet - in de vorm van een filter, converter, tussenringen, in het algemeen gezien - aan het objectief je een andere norm moet hanteren wat "kwaliteit" betreft.
                  Onder kwaliteit versta ik dat een filter in dit geval doet wat het moet doen... sluitertijden verlengen. Zonder al te veel afbreuk te doen aan scherpte en zonder bijkomende artefacten zoals bijv. kleurzweem.... Nu kun je je natuurlijk afvragen wat "scherpte" inhoudt ....
                  Last edited by Saxas; 26 maart 2015, 15:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Variabele ND filters.

                    Enige kleurzweem zal je altijd wel hebben in meer dan wel mindere mate.
                    Redelijkerwijs wel in nabewerking te verminderen. Let wel hoe meer info de file heeft des te beter voor de nabewerking.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Variabele ND filters.

                      Ik heb momenteel 3 ND filter voor mijn 77 mm lens: 3/6/10 stops. Eerste 2 van Hoya: niet zo duur en heel tevreden
                      van. Voor de big stopper heb ik budget-versie gekocht van Haida. Deze laatste is ook goed, wat last van kleurvlekken, maar blijkbaar kwam ik omdat ik de zoeker niet afdekte.
                      Ga dit weekend een nieuwe shoot doen met de big stopper, dus ik ben benieuwd naar het nieuwe resultaat.

                      Maar om eerlijk te zijn, zit ik nu wel wat te twijfelen om naar een Cokin-set te gaan. Gewoon al het gemak om de filters te vervangen, te gebruiken op meerdere lenzen door de adapters en ook later voor verloopfilters...
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment

                      Working...
                      X