Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veilig verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veilig verwijderen

    Is het met de hedendaagse pc's nog nodig om dat te gebruiken wanneer er geen gegevensoverdracht meer is ?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Veilig verwijderen

    Ik snap de vraag niet goed
    Wat bedoel je eigenlijk? Of je vertrouwelijke informatie op je HD best veilig verwijdert vooraleer je hem verkoopt of zo?
    Of voor je de PC of HD bij het afval kiepert?
    Gegevens kunnen worden teruggehaald, dus "veilig verwijderen" van informatie op de schijf zou ik altijd doen.

    Comment


    • #3
      Re: Veilig verwijderen

      Sorry, ik was niet duidelijk, ik bedoel als je een USB stick of een geheugenkaartje gebruikt
      en enkel bij géén gegevensoverdracht ..

      Edit, ik zie bij enkele mensen dat zij dit niet doen en als ik zeg dat dat zo hoort (wel veilig verwijderen) dan zeggen zij dat ze daar nog nooit problemen mee gehad hebben (kapot kaartje of zo)...
      Last edited by toerist; 24 maart 2015, 17:12.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Veilig verwijderen

        Ah

        Daar moet ik eigenlijk het antwoord op schuldig blijven.
        Eerlijk gezegd gebruik ik het veilig verwijderen dan wel eens niet. Gewoon stick eruit. Tot nu toe nog nooit een probleem gehad met de stick achteraf. Maar of het "katholiek" is ????
        Soms, als er wel gegevensoverdracht was en om één of andere reden wil de stick niet ontkoppelen, wacht ik even en trek dan de stick er ook uit. En tot dusver ook nog geen probleem ondervonden.
        Wel altijd wachten tot er zeker geen stickactiviteit meer is, anders is de FAT van de stick beschadigd en is die onleesbaar. (heb ik van horen zeggen )

        Comment


        • #5
          Re: Veilig verwijderen

          Ik heb enkele USB sticks die ik courant gebruik en gewoon in plug /uittrek zonder "veilig verwijderen" zowel in Win7 als android. Ook mijn SD kaartjes worden gewoon ingeplugd en verwijderd zonder dat "veilig" te doen. Voorlopig, (toch al jaren) geen problemen ondervonden. Wel wachten tot er geen schrijfactiviteit meer is natuurlijk.

          Voor een externe disk gebruik ik wel veilig verwijderen en ook daar "no probs".
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Veilig verwijderen

            Als ik enkel gelezen heb van een stick/kaartje doe ik dat wel eens. Als het ook schrijven is niet. Heb al meer dan 1 stick om zeep geholpen daarmee. Hangt wel af van met welke programma's je bezig bent. Sommige cachen veranderingen en schrijven pas op het laatste weg, anderen laten lock files achter die problemen geven (maar dat is meestal wel op te lossen).

            Comment


            • #7
              Re: Veilig verwijderen

              Om eventuele problemen te vermijden gebruik ik toch altijd de "veilig verwijderen" functie voor geheugensticks, geheugenkaarten en externe harde schijven.
              Dat is de enige manier om 100% zeker te zijn dat je niet plots alles kwijt bent, of dat de harde schijf, geheugenkaart of geheugenstick onbruikbaar wordt.
              Beter voorkomen dan genezen...

              In onze fotoclub is het ook de gewoonte om elke keer op "veilig verwijderen" te klikken vooraleer een geheugenstick uit de USB poort wordt getrokken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Veilig verwijderen

                Heb ik nu nog nooit gedaan.
                Voor een geheugenstick noch -kaart.

                Nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Veilig verwijderen

                  'k Heb al twee USB sticks onbruikbaar gekregen door te snel te verwijderen.
                  Sindsdien verwijder ik altijd veilig.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veilig verwijderen

                    Nog nooit gedaan dat "veilig verwijderen", vroeger niet en nu nog steeds niet.
                    Nog nooit geen problemen ermee gehad

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Veilig verwijderen

                      Toch opletten zun.
                      Mogelijks kunnen lockings openstaan waar je geen weet van hebt zoals bv een antivirus die je kaartje/stick aan het scannen is of een bestand die nog openstaat (zet er maar eens een word bestand op, open die, trek de stick er uit en tzal dik problemen zijn)

                      Veilig verwijderen is gemaakt zodat het besturingssysteem het filesytem netjes "unmount". (lees: wegschrijven relevante informatie en onkoppelen van het besturingssysteem ook wordt nagegaan of er geen lockings meer zijn)
                      Indien er nog lockings zijn krijg je een melding in de trend van "kan apparaat niet veilig verwijderen"...

                      Afhankelijk van welk filesystem er op staat kan dat resulteren in geen tot grote schade als er toevallig schrijfacties zijn (lees: onleesbaar zijn van het filesystem) maw corrupt.
                      Dit is vooral het geval met FAT die daar gevoelig aan is omdat die gewoon een tabel bijhouden.
                      Voor NTFS en vele andere FS is dat minder relevant omdat die een soort mini database bijhouden op je stickje (journaled filesystem)
                      Als dan iets fout gaat dan kan je +- terugvallen op de vorige goede toestand en is een repair redelijk eenvoudig.
                      Bij FAT ben je mogelijks alles kwijt.

                      Je hebt dan nog een specialeken EXFAT die speciaal gemaakt is voor flashdrives, daar durf ik niet over uitspreken.

                      Het is een goede gewoonte eerst "veilig te verwijderen" voordat je de stick uittrekt of flashkaartjes uittrekt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Veilig verwijderen

                        100% akkoord Xafke. Maar ik vergeet het "soms" wel eens (ik denk in zo'n 98% van de gevallen ) en tot nu toe nooit problemen gehad. Maar wel zeker wachten tot er geen schrijfactiviteit meer is.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Veilig verwijderen

                          Ikzelf doe het altijd (de mac geeft me anders onder mijn voeten).
                          Een vriend heeft met gewoon uittrekken wel al 2 (usb-stick) om zeep geholpen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Veilig verwijderen

                            Hier nog nooit problemen gehad en ook nog bijna nooit veilig verwijderen gebruikt.
                            Als je er iets naartoe schrijft moet je wel genoeg tijd laten zodat het volledig weggeschreven is en als je documenten direct op de geheugenkaart bewerkt moet je wel eerst tijdig je document sluiten.
                            Klopt dat het aanbevolen wordt, maar de meesten doen het nooit.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Veilig verwijderen

                              Bij deze.. http://cdn.someecards.com/someecards...25_4993437.png

                              Comment

                              Working...
                              X