Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brug, berk, weide.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • brug, berk, weide.


    .






    Al weer eventjes geleden, maar dus toch nog eens een fotooke.

    beetje randinfo :
    Ik had de foto tijdens een eerdere wandeling opgemerkt, maar ben nog eens terug gegaan met een statief, en vergelijkbaar licht.
    De 85mm was "verplicht", omdat ik specifiek deze foto wilde hebben. De vertikale en horizontale lijnen moesten de foto domineren.

    Volgende probleem was de focus : als de brug scherp is, dan waren de bomen flou, als de bomen te scherp, dan werd de brug te flou.
    Ok, diafragma verder toe zou nog iets meer dof gegeven hebben, maar alles scherp was toch niet mogelijk. Ik zat aan de voet van de brug, kon niet verder achteruit wegens andere piennekensdraad. De bomekes stonden toch op een meter of 40 afstand, de brug zal een meter of vier lang zijn.

    Heb het scherpstelpunt op het middelste paaltje gezet, zodat het einde van de brug scherper is dan het floue-begin, en de boompjes toch iet of wat scherpte hebben.



    Iets grotere versie : hier
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: brug, berk, weide.

    Mooie z/w en lijnenspel. Inderdaad een worsteling met de scherpte.
    Volgende keer focus-stacking ?
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: brug, berk, weide.

      Goed gezien die horizontale en verticale lijnen in dit beeld
      Scherpte is inderdaad wat moeilijk kijkend
      Heeft natuurlijk ook met die 85mm te maken, met korte brandpuntafstand had het wel mogelijk geweest om bijna alles scherp te krijgen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: brug, berk, weide.

        hmm... tis hier SC precies...
        ;-)

        kortere brandpuntsafstand zou de compositie kapot gemaakt hebben, rechts een kot, links een haag, bovenaan hangende takken (je kan ze trouwens een heel klein beetje zien, maar mij storen ze niet). Als het kon had ik het zeker zo gedaan, maar het kon dus niet.
        mijn idee was om eventueel inderdaad een kortere brandpuntsafstand te nemen, en dan deze crop. Volgens de dof calculator zou dit moeten lukken, volgens sommigen echter niet. Ik moet die sommigen daar nog eens extra over aanspreken, want ik begrijp dat niet te goej. maar dat is iets voor later.

        wat betreft image stacking. tja.
        ik denk dat het scherper wordende beeld naar meer naar achter in het beeld eigenlijk wel fijn vind. Ok,ok, scherp getrainde geoefende ende spiedende ogen zien direct dat de eerste plankjes echt wel onscherp zijn, maar ikzelf vind dat dat toch wel wat diepte, wat 3D geeft in het beeld. Ik heb dat al nog gedaan in mijn foto's. Eentje is hier trouwens al eens voor afgekraakt geweest. Daar was het net iets meer van toepassing omdat daar het onderste stuk toen niet echt gestructureerd was, maar hier zijn het plankjes die overgaan in plankjes.

        probeer eens de onderkant wat af te dekken, ik persoonlijk vind dat er iets verloren gaat in de foto. En ik heb een stil (illusoir ?) vermoeden dat dat bij een totale full sharpness ook zo zou zijn.


        en tja, hdr, image stacking, ganse stukken op de foto wegpoetsen, dat gaat voor de moment wat tegen mijn manier van fotograferen. Ik ga eerst leren om zo goed mogelijk (of zo minst slecht mogelijk) leren te fotograferen zonder die dingen. Die ultieme perfectie zal er nooit zijn dan, maar ik weet niet of dat wel hoeft voor me. Nu alleszinds nog niet. vreemd hoor hoe ik sedert ik met mijn 35mm fixed fantastic plastic lensje fotografeer, ipv de 18-35mm die ik ook heb, veel minder moet croppen op de pjoeter dan vroeger !
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: brug, berk, weide.

          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
          ik denk dat het scherper wordende beeld naar meer naar achter in het beeld eigenlijk wel fijn vind.

          probeer eens de onderkant wat af te dekken, ik persoonlijk vind dat er iets verloren gaat in de foto. En ik heb een stil (illusoir ?) vermoeden dat dat bij een totale full sharpness ook zo zou zijn.
          Of misschien zie ik dit totaal verkeerd, en is dit echt not done ?
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: brug, berk, weide.

            tja..ik vind het veel tè druk.
            maar het idee is goed.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: brug, berk, weide.

              Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
              Of misschien zie ik dit totaal verkeerd, en is dit echt not done ?
              Alles is done, de vrijheid van de fotograaf natuurlijk ;-)

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: brug, berk, weide.

                Mij spreekt dit beeld heel erg aan. Strakke compositie, mooie omzetting, mooi scherpteverloop!

                Ik vind dat de onscherpte je mooi het beeld in leidt en hou hier zelf ook wel van. Maar ik merk ook dat een onscherpe voorgrond vaak niet heel erg goed ontvangen wordt. Ik denk dat dit ook gewoon een kwestie van smaak is.

                Alleszins, voor mij hoef je hier niets aan te veranderen! :-)
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: brug, berk, weide.

                  Het beeld dat je wilde en dan is het goed,
                  al vind ik het druk, zelf had ik ernaar gestreefd het horizontale scherp te hebben en het vertikale onscherp ... maar 't zou een gans andere foto zijn hé
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: brug, berk, weide.

                    Die foto heb ik ook ergens liggen, ik zal eens zien of ik die kan opsnorren. Daar stoorden de onscherpe berkjes mij dan weer.
                    (kan wel even duren, heb het nogal druk voor het ogenblik).

                    alvast bedankt voor degenen die reageerde, en de fijne uitwisseling van ideeën.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment

                    Working...
                    X