Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax k-5ll

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax k-5ll

    Heeft iemand ervaring met de Pentax k-5 ll, ( zonder s) ???????

  • #2
    Re: Pentax k-5ll

    Al eens uitgeprobeerd maar niet genoeg om er iets uitgebreid over te vertellen.
    Zoveel Pentax gebruikers zitten hier precies niet en dat heeft zo wel zijn redenen... maar ik denk niet dat het aan de beeldkwaliteit zal liggen.

    Het enige dat ik weet is dat het toestel zeer compact is voor een DSLR en stevig gebouwd...
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Pentax k-5ll

      De K-5 II is in essentie een lichtjes gemoderniseerde K-5. De K-5 was immers de camera die bij Pentax het langste als vlaggeschip draaide. Toen het tijd begon te worden voor nieuwe technologie besloot Pentax de K-5 II en K-5 IIs uit te brengen als overbrugging naar de volgende (huidige) generatie die allicht nog niet klaar was.

      Zelf heb ik drie jaar met veel plezier met de K-5 gefotografeerd (langer dan enige eerdere DSLR), maar voor de eerste keer in m'n geschiedenis met digitale Pentax-reflexen besloot ik de opstap naar de K-5 II(s) niet te zetten omdat de veranderingen te klein waren. De K-5 II is enkel een beetje sneller en heeft een lichtjes aangepaste AF, maar meer was het niet. De K-5 IIs voegde daar nog de AA-filter-loze sensor aan toe om scherpere beelden te verwezenlijken.

      Toen de K-3 uitkwam waren de veranderingen in technologie veel ingrijpender, terwijl de camera slechts een weinig veranderde in gebruik. Die stap heb ik dus toch maar gezet. Stel echter dat Pentax niet in dezelfde vormfactor was gebleven met de K-3, maar deze een pak groter zou hebben gemaakt of al naar FF zijn overgestapt, dan zou ik allicht de K-5 II (of s) hebben gekocht opdat ik zo nog enkele jaren met de laatste editie van de K-5 zou hebben kunnen werken. Ik hield er overigens lang rekening mee dat dit m'n volgende body zou zijn geworden, omwille van de steeds groter wordende geruchtenstroom dat Pentax toch naar FF zou gaan. Nu dit laatste bewaarheid lijkt, hoop ik dat er nog een K-3 II komt om een gelijkaardig scenario mogelijk te maken...

      Eigenlijk vond ik de schikking van de knoppen op de K-5 nog iets beter dan op de K-3 die ik nu heb (hoewel ik het intss wel gewoon ben), maar vooral de body die sinds de K-7 wordt gebruikt ligt me gewoon perfect. Of het nu de K-7, K-5, K-5 II(s) of K-3 betreft, die body is zo geweldig aangepast aan de iets kleinere objectieven van Pentax, zonder toegevingen te moeten doen tov andere merken waar de equivalente body toch meestal een stuk groter is. Sommigen houden van een grotere body, maar ikzelf heb het liever discreet en compact. Ik ben niet van de grootsten, dat maakt mss ook een verschil?

      Ik ben een wereldreiziger, en dan helpt de bouwkwaliteit van deze toestellen echt wel. Niet alleen kunnen ze tegen een fameuze stoot, ze zijn ook erg goed bestand tegen de elementen. Mijn K-7, K-5 en K-3 hebben ieder al behoorlijk wat regen en stof te verwerken gekregen, en gaven nooit de minste indicatie hier een probleem mee te hebben.

      Kortom, ik denk dat de K-5 II allicht een erg goede deal is om voor relatief weinig geld een topcamera aan te schaffen. OK, de K-3 is in haast alle opzichten beter, maar ik twijfel zelf nog dagelijks of dat nu echt in praktijk een verschil maakt tov m'n K-5. Waarschijnlijk is voor mij het grootste verschil de betere LiveView met Focus Peaking, wat me beter toelaat accuraat scherp te stellen met m'n manuele objectieven. Maar da's echt het enige.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax k-5ll

        Dat de K5 tegen een stootje kan en de 16-50 ook kan ik beamen.
        Ze hebben beide 2 jaar geleden zeewater over zich gehad (en niet een beetje).
        Vorig jaar was ik enige die bleef fotograferen toen we langs de Niagara watervallen passeerden. De wind zat zodanig goed dat het opstuivende water eerder een zondvloed was.
        Tot op heden geen merkbare problemen gehad.
        Het zou mij verwonderen dat de latere generaties van deze Pentax toestellen daar niet tegen zouden kunnen.
        Het dynamisch bereik van de sensor valt trouwens ook goed mee.

        Qua body omvang heb ik liever een iets kleinere body ondanks dat ik niet tot de kleinste behoor.

        Het lensaanbod bij Pentax mag dan wat minder in aantal zijn maar ze hebben voldoende keuze.
        Zeker met wat dit jaar er nog bij komt.


        mvg
        Marc
        Last edited by MP61; 26 maart 2015, 07:36.
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

        Comment


        • #5
          Re: Pentax k-5ll

          ik weet dat Ishpuini een groot fan is van Pentax, maar is de k-5ll niet wat duur , als je vergelijkt dat je al een Nikon of Canon kan kopen voor 495 euro, die zeker evenveel of meer Mp is, die sneller is... voor pentax K5-ll betaal je al gauw rond de 700 euro. Ik fotografeer al ook 45 jaar met Pentax, maar koop om financiele redenen niet om de haverklap een nieuwe; vroeger was Pentax goedkoop voor de goede kwaliteit van zijn toestellen (Analoog), heb er 2 gehad van 20 jaar., maar is dat nog zo ? nu heb ik al 8 jaar een K 100 super ( nog 6Mp) , en dacht dat het misschien wel tijd was voor een nieuwe, ik ben ook in een klein fotoclubje, en loop altijd achter op de Nikons en Canons. De K5ll interesseerd me ook al omdat hij bovenaan een klein schermpje waar je al heel wat kunt op aflezen, en dat zie ik nog net zonder leesbril; de K3 heeft dat niet en is hij zoveel beter?

          Comment


          • #6
            Re: Pentax k-5ll

            Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
            ik weet dat Ishpuini een groot fan is van Pentax
            't Is wat je fan noemt hé...

            Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
            , maar is de k-5ll niet wat duur , als je vergelijkt dat je al een Nikon of Canon kan kopen voor 495 euro, die zeker evenveel of meer Mp is, die sneller is... voor pentax K5-ll betaal je al gauw rond de 700 euro. Ik fotografeer al ook 45 jaar met Pentax, maar koop om financiele redenen niet om de haverklap een nieuwe; vroeger was Pentax goedkoop voor de goede kwaliteit van zijn toestellen (Analoog), heb er 2 gehad van 20 jaar., maar is dat nog zo ? nu heb ik al 8 jaar een K 100 super ( nog 6Mp) , en dacht dat het misschien wel tijd was voor een nieuwe, ik ben ook in een klein fotoclubje, en loop altijd achter op de Nikons en Canons.
            Vergeet niet dat de K-5 II een topmodel is (of was). Geldt dat ook voor de Canons en Nikons die je onder de 495 EUR vindt? Als budget een reden is, kijk dan eerder naar de lagere modellen van Pentax. Op MP zou ik me niet langer blindstaren. Je komt van een K100 super 6MP, dan zal de opstap naar "slechts" 16MP al gigantisch zijn hoor!! Vergeet ook niet dat je computer-infrastructuur ook mee moet met de grotere bestanden die uit je camera komen... Met de K-5 II zal je heus wel naast andere toestellen kunnen lopen hoor, tenzij die mannen natuurlijk wel om de haverklap een nieuwe kopen hé... Maar met een 8 jaar oude 6MP Canon of Nikon zou je nu allicht hetzelfde gevoel hebben als met je K100 super.

            Tip: andere fotografen zijn interessant om in de gate te houden omwille van de foto's die ze maken, niet omwille van de toestellen die ze gebruiken.

            Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
            De K5ll interesseerd me ook al omdat hij bovenaan een klein schermpje waar je al heel wat kunt op aflezen, en dat zie ik nog net zonder leesbril; de K3 heeft dat niet en is hij zoveel beter?
            Dat schermpje bovenaan heeft de K-3 ook hoor. En ja, de K-3 is inderdaad een pak beter. Op alle vlakken zelfs, teveel om op te noemen. Maar dat wil niet zeggen dat de K-5 II niet voldoende is. Ik vroeg me eigenlijk af of het nog veel beter moest toen ik m'n K-5 gebruikte. Da's de allereerste keer dat ik die mening had over een camera. Zoals ik schreef: was er geen K-3 gekomen, dan had ik met veel plezier nog jaren met een K-5 body gefotografeerd.

            Ik klasseer de meeste verbeteringen bij de K-3 als niet "nodig", maar wel een belangrijk verschil maken eens je eraan gewoon bent. Bvb: de K-3 heeft twee slots voor SD-kaartjes. Enorm handig op reis: je laat zonder zorgen je eerste kaartje vollopen, waarna de camera op het tweede kaartje overschakelt. Op een rustig moment haal je dan het eerste kaartje eruit, verhuis je kaartje nr.2 naar het eerste slot en stop je een leeg kaartje in het tweede slot. Je moet zo bij een volle kaart niet plots snel snel snel kaartje beginnen wisselen, en je benut bovendien de capaciteit van je kaartjes steeds aan 100%. Essentieel? Absoluut niet, maar wel verdikke handig.

            Soit, als je naar de centen kijkt, moet je de K-3 niet overwegen. De K-5 II is nog steeds een erg goede camera die een wereld van verschil zal zijn tov je K100 super!!!

            Wim
            Last edited by ishpuini; 27 maart 2015, 10:29.
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax k-5ll

              bedankt voor alle info

              Comment


              • #8
                Re: Pentax k-5ll

                en wat met de K-s2 ? is dat nog een Pentax of is dat meer een Ricoh?

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax k-5ll

                  Ricoh geld, Pentax & Ricoh ontwikkelaars.

                  The all-weather Pentax K-S2 is packed with tech, but is there another DSLR which gives you even more for the money? Find out in our review!
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax k-5ll

                    Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
                    ik weet dat Ishpuini een groot fan is van Pentax, maar is de k-5ll niet wat duur
                    De camera is niet duur als je bedenkt dat hij een ingebouwde shake reduction heeft die werkt bij alle lenzen (dus ook bij de oude manuele lenzen uit het analoge tijdperk), dat hij heel stevig gebouwd is en vooral dat hij stof- en waterdicht is. Eén keer bij stormweer aan zee over de dijk lopen fotograferen en je weet hoe zinvol dat is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax k-5ll

                      Is de k-5ll niet interessanter dan de nieuwe k-S2 waar het vooral gaat om snufjes zoals wifi en dergelijke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax k-5ll

                        Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
                        Is de k-5ll niet interessanter dan de nieuwe k-S2 waar het vooral gaat om snufjes zoals wifi en dergelijke
                        pro K-5 II: top-LCD, meer knoppen voor rechtstreekse toegang functies
                        pro K-2S: ingebouwde WiFi, uitklapbaar achter-LCD.

                        Allicht nog wel wat meer verschillen, maar op 't eerste zicht is dat het belangrijkste. Het is volledig aan de fotograaf de persoonlijke prioriteiten te stellen.

                        Persoonlijk heb ik liever genoeg knoppen om snel met de camera te kunnen werken. Daar heb ik veel vaker wat aan dan aan uitklapbare LCD zou ik denken, hoewel dat soms handig zou zijn waar ik nu eerder op 't gevoel van boven of onder m'n gezichtspunt fotografeer. WiFi kan ik met m'n K-3 ook dankzij een Wifi-SD-kaartje in het tweede SD-slot. Het werkt goed, maar nogal omslachtig om de camera te plaatsen, m'n smartphone uit te halen, te connecteren op het WiFi-netwerk van het kaartje, en dan de foto te nemen op de telefoon. Voor sommige toepassingen heel handig, maar ik gebruikte dit tweemaal in een heel jaar denk ik. Top-LCD zou ik niet kunnen missen om discreet de settings van m'n camera in 't oog te houden zonder de lichtbak van het achterscherm te moeten aansteken... Maar da's allemaal voor ieder persoonlijk uit te maken...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax k-5ll

                          begin toch al wat goesting te krijgen op de Pentax K-3, die heeft een nieuwe sensor zeker, die de K5ll niet heeft, maar is wel duur in vergelijking met Nikon 7100, kan je er al bijna een 18-105 bij hebben, tegenover een 18-55 bij Pentax.
                          Maar ja ik zit toch al met wat Pentax materiaal ( externe flitser, wat lenzen, tussenringen, pola filter) het word moeilijk kiezen.
                          Last edited by willytje65; 1 april 2015, 15:58.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax k-5ll

                            pentax valt gewoon,weg niet te vergelijken met andere cameras.
                            de bouwkwaliteit alleen al maakt een heel groot verschil. Er is echt wel één zeer groot probleem met Pentax.
                            Als je één keer Pentax hebt gehad wil je niks anders meer
                            een pessimist is een optimist met ervaring.
                            Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
                            Pentax k-3II en nog meer glas

                            Comment

                            Working...
                            X