Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

    Dag Allen,


    Naast fotookes nemen, is een andere hobby van me rotsklimmen.

    Het basisidee was om een ander toestelletje te kopen dan mijn Nikon D7100, en in de winkel raadden ze me de Olympus TG-3 aan. Interessant toestelleke, maar geen RAW. En dat vind ik toch wel een breekpunt.

    Dan op het forum wat aan het lezen geweest, maar eerlijk gezegd raak ik er niet veel wijzer uit. De discussies lopen zo snel uit in welles/nietes verhalen van mensen die vanuit hun eigen noden spreken en niet vanuit de noden van wat de Topic Starter eigenlijk wil.

    En via dpreview raak ik er eigenlijk ook niet echt uit. Het mag niet TE duur zijn, het moet wel tegen een stootje kunnen, en vooral het mag niet te veel wegen en op een min of meer handige stabiele manier te dragen zijn tijdens het klimmen. Fototoestel in de rugzak is totaal not done, want dat wil zeggen dat er geen foto's zullen genomen worden.
    Vorig jaar ben ik zo een aantal "reportages" misgelopen omdat ik toen enkel de D7100 met de 18-35mm zoom had, en dat woog te veel. Nu heb ik ook de 35mm 1.8G lens, en dat weegt al een pak minder, maar is wel nog altijd aan de net iets te hoge kant. maar...

    Als ik die zou kunnen dragen/monteren zodat ik er aan kan, en dat ze niet bij elke rare pas heen en weer schuift, dan zou ik misschien toch opteren om bij dit enkele toestel te blijven, en niet een ander te kopen waarvan ik toch niet weet welk ik zou moeten nemen.

    Iemand (zilveren) raad ? (gouden is niet nodig, want spreken is zilver, zwijgen is goud, maar als ge zwijgt dan weet ik het nog steeds niet).
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

    Hoi,

    met dit (B-Grip) hang je de camera vast aan je lijf, ook aan een holster of rugzak.

    De "B-Grip Evo Travelkit" lijkt me voor je van toepassing.

    Succes.
    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,

      met dit (B-Grip) hang je de camera vast aan je lijf, ook aan een holster of rugzak.

      De "B-Grip Evo Travelkit" lijkt me voor je van toepassing.

      Succes.
      Adrie
      gebruik al jaren voor het stappen en fietsen. kan je eveneens aan een schouderband vana rugzak bevestigen.
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #4
        Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

        bedankt, ik zal dat eens deftig bekijken !
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

          Hier nog een rots, ijs en bergbeklimmer.

          Al aan de Nikon 1 serie gedacht?

          Op moeilijke en expose routes (ik doe ook veel trad) neem ik geen SLR meer mee. Te zwaar, te duur, te onhandig. Toestel blijft dan te veel in de rugzak. Snelheid is onderdeel van je veiligheid in de bergen. Dus foto's maken moet snel. En op een relais moet je meer bezig zijn met zekeren dan met fotograferen. Ook al gebruik je zelfblokerende zekertoestellen.

          Ik heb nu een Coolpix 500 serie. Enkel op en af zetten gaat niet met handschoenen. ISO's en diafragma of sluitertijd aanpassen gaan wel met handschoenen. Ook EV compensatie is met een knop op de behuizing.
          Als tas heb ik een klein LowePro tasje dat aan de gordel of schouderband van de rugzak hang of in de tas van de Softgel zit. De camerastrap heb ik niet gemonteerd. Wel zo'n 2 of 3mm hulptouw van enkele meters. Zo kan ik het toestel niet kwijt raken. Valt hij, wellicht stuk, maar dan kan ik het memory kaartje nog recupereren.


          Tot slot, RAW of geen RAW de beelden van de Coolpix zijn niet te vergelijken met mijn D700 en 800
          Last edited by kpas; 27 maart 2015, 08:58. Reden: Nog Vergeten
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

            Ik ben meer een klimschool-massief klimmer, vrouw, kids, vrienden, pain, boursin, pas de vin, met elk jaar toch poging tot een multipitcher. Vorig jaar in juli waarschijnlijk een 20tal dagen geklommen in de streek van La Berarde, Venosc, La Grave en wijde omgeving. Meestal ook wat mixed in de zomer, maar dat is niet altijd zo. Puur ijs, dat is er niet echt bij. Eind mei doe ik mee met de trad-stage van BVLB in de Vogezen. Deze zomer zitten we met een ganse bende in Ailefroide.

            De foto's van die B-Grip Evo travelkit overtuigen me niet echt, ze raden bij het klimmen aan om die op uw achterste te monteren (als ik het goed zie), en eigenlijk gebruik je dat soms wel eens he. Zo centimeter voor centimeter naar boven schuivend, ergens in één of andere spleet gekneld. Ook bij een lelijke val, hmmm.

            Ik heb indertijd een tweetal compact cameraatjes gehad (Sony Cybershot denk ik), maar die waren nog rapper kapot dan dat ik ze vast had. Meestal zaten ze in de achterzak van mijn fietskledij, ofwel in een zak van mijn vest bij het rotsklimmen. Stof en zweet waren dodelijk voor die toestelletjes. Daardoor ook mijn grote twijfel bij wat te doen.

            Maar jij hebt dat bij de Coolpixen/Nikon 1 dus niet echt, dergelijke snel-voor-de-vuilbak problemen ?

            Ik heb als DSLR een D7100, met een D800 vergelijken kan ik dus zowiezo niet. :-)
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

              Zou een canon g1 of zo niet ideaal zijn?
              K heb zo eens met een g14 denk ok gewerkt en dat ging heel goes, mooie zoom en ook raw!

              Btw trad in de vogezen, bedoel je
              Pfalz?...ik ben benieuwd waar dat is!

              Groetjes,

              Stijn Van Hulle

              Comment


              • #8
                Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

                Ik heb mij net bij Camera.nu een eindereeks nikon 1 j3 met 11/27,5 zoom (equivalent 30/75) aangeschaft voor de ronde som van 169 euro, prijs van een eenvoudig compactje.
                Is een stevig en fijn ding om mee te nemen tijdens fietstochtjes in elk geval
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

                  Ik ga nog eventjes wachten op de specs van de Olympus Tough TG-4. Probleem met de TG-3 was dat hij geen RAW opnam, misschien, wie weet... zijn opvolger wel. Alhoewel...
                  Ben zo'n twijfelaar...
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

                    tzal dus de nieuwe Olympus worden. Kan wel degelijk in RAW opnemen.
                    Vreemd genoeg wel geen Manuel, maar enkel diafragma of snelheid voorkeuze.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toestel meenemen tijdens het rotsklimmen

                      De Camera Clip van Peak Design is ook een goeie optie om je toestel vast te maken. Hebben ook een oplossing voor compact cameras.

                      https://peakdesign.com/
                      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                      Comment

                      Working...
                      X