Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marroko (Marrakech)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Marroko (Marrakech)

    Hallo iedereen

    de reis is geboekt, we gaan in mei naar Marrakech. we gaan voor een week maar na onderzoek op website is dat misschien veel.

    zijn er nog personen met ideën, plekken die we moeten zien?

    heb je een internationaal paspoort nodig?

    kan je iets doen met een 50mm 2.8?

    denk vooral aan mijn telelens 70-300 en 18-55 mm mee te nemen?
    Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

  • #2
    Re: Marroko (Marrakech)

    Voor Marokko heb je een Internationale pas nodig als je op eigen houtje reist: http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...eisdocumenten/
    Uiteraard kan je iets doen met een 50 mm. Ook een telezoom en een groothoeklens zijn nuttig, Marokko is een zeer fotogeniek land.
    1 week Marrakech lijkt mij ook wat lang, ik zou in dit geval een wagen huren en een tocht van enkele dagen maken richting Ouarazazate en dan verder naar de Gorges du Dades en Gorges du Todra.
    Ter plaatse vind je overnachtingsmogelijkheden genoeg.
    Een gewone personenwagen volstaat en het rijden is er vrij eenvoudig.
    Last edited by Leopard; 23 maart 2015, 08:52.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Marroko (Marrakech)

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Voor Marokko heb je een Internationale pas nodig als je op eigen houtje reist: http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...eisdocumenten/
      Uiteraard kan je iets doen met een 50 mm. Ook een telezoom en een groothoeklens zijn nuttig, Marokko is een zeer fotogeniek land.
      1 week Marrakech lijkt mij ook wat lang, ik zou in dit geval een wagen huren en een tocht van enkele dagen maken richting Ouarazazate en dan verder naar de Gorges du Dades en Gorges du Todra.
      Ter plaatse vind je overnachtingsmogelijkheden genoeg.
      Een gewone personenwagen volstaat en het rijden is er vrij eenvoudig.
      Ik reis via een reisbureau, dus geen pas nodig neem ik aan.

      Dankje voor de tips
      Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

      Comment


      • #4
        Re: Marroko (Marrakech)

        Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
        Ik reis via een reisbureau, dus geen pas nodig neem ik aan.
        Hebben die ergens een Marokko met hun regels aangelegd? Alleen in het Schengengebied kun je met de ID-kaart terecht en verder de hele wereld een paspoort. Ik weet niet hoe het in België werkt, maar bij D-reizen(Nl), dat is het enige reisbureau dat ik gebruik, maar worden altijd dit soort dingen besproken en afgevinkt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Marroko (Marrakech)

          Wij zijn 2 jaar geleden naar Marrakech geweest. Prachtige reis ! Reispas is absoluut nodig anders kom je er niet in. Bij aankomst op Menara airport wordt er een stempel ingezet. Belgische ID kaart volstaat niet, je reist immers buiten de Europese Unie. Als je dat nog niet hebt, dringend aanvragen bij gemeentebestuur.
          Voor aankomst moet je een papiertje invullen met persoonsgegevens, verblijfplaats, doel vd reis enz. Idem bij terugreis, maar je reisorganisatie zal je hiervoor wel op tijd inlichten.
          Zeker de souks doen, de grote moskee, het Djeema el Fnaplein, de Koranschool, Jardin Majorelles, rondrit met de paardenkoets. Allemaal mooie dingen.
          Het Djeema el Fna plein bezoeken in de loop van de voormiddag, en dan terugkeren in de late namiddag tot laat in de avond. Een wereld van verschil, het plein wordt in enkele ogenblikken omgetoverd tot het grootste openluchtrestaurant. Je wordt bijna letterlijk van de straat geplukt om iets te komen eten. Let op met het fotograferen van de slangenbezweerders of de waterdragers. Dat kost enkele euros. Fotografeer personen ongemerkt, of het is "ambras".
          Om een reuzemooi overzicht van het plein te hebben 's avonds, kan je best op de bovenverdieping van een terras gaan zitten en daar iets eten.
          Wat nog ? Afbieden is de boodschap en je zeker niet in de luren laten leggen door mooie verhaaltjes ! Langs de andere kant, het is bijzonder grappig hoe een "clochard" je koekjes wil verkopen die zogezegd van een chique hotel komen. En ze zijn nog lekker ook. Of je zoekt je weg op de kaart, en op slag staat er iemand om je te helpen, mits achteraf een kleine compensatie natuurlijk Je leert het rap...
          Verder enige voorzichtigheid met "grote" fototoestellen in druk bezochte plaatsen zoals het plein en de souks. Wij hadden een klein compactje bij voor de reisherinneringen. Is veel makkelijker weg te steken. Nu, wij voelen ons onveiliger op een zaterdagnamiddag in Borgerhout, dan op een avond in de souks of onderweg. Geen enkel probleem gehad, enkel de opdringerigheid van de verkopers stoort soms, maar een beleefde, maar kordate "non" is meestal voldoende.
          Uitstappen per auto : jeepsafari, Atlasgebergte, Ouarazazate, watervallen. Ik zou die persoonlijk niet op eigen houtje doen, maar ofwel via je reisagentschap ofwel ginder via een organisatie boeken !
          Greetzzzzzzzzzzzz......
          Wonnie
          www.spectare.be

          Comment


          • #6
            Re: Marroko (Marrakech)

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Hebben die ergens een Marokko met hun regels aangelegd? Alleen in het Schengengebied kun je met de ID-kaart terecht en verder de hele wereld een paspoort. Ik weet niet hoe het in België werkt, maar bij D-reizen(Nl), dat is het enige reisbureau dat ik gebruik, maar worden altijd dit soort dingen besproken en afgevinkt.
            Is niet volledig juist; in een aantal landen rondom de Middellandse Zee (oa Tunesië, Egypte, Marokko) kan een ID-kaart volstaan als je een georganiseerde groepsformule neemt met een reisagentschap (voorwaarden staan op de site van buitenlandse zaken).
            TS was hier wel niet echt duidelijk in.
            Best is dat je altijd even aftoetst met de ambassade van Marokko in dit specifiek geval.
            Last edited by Leopard; 24 maart 2015, 07:22.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Marroko (Marrakech)

              Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
              Ik reis via een reisbureau, dus geen pas nodig neem ik aan.

              Dankje voor de tips
              Het reisbureau zal perfect weten welke papieren nodig zijn.
              Zou het even navragen!
              Heb nog zoveel te leren :)

              Comment


              • #8
                Re: Marroko (Marrakech)

                Ik ben er 2 jaar geleden ook geweest en ondanks ik heel mooie opnames heb gemaakt, vond ik het geen aangename stad om te fotograferen.

                Bij elke foto die je wilt maken, moet je opletten dat er niemand op staat die een bepaald beroep of kunstje aan het uitvoeren is of je hebt "prijs".
                Zo hebben de slangenbezweerders een aantal personen op uitkijk staan. Vanaf je je toestel nog maar richt naar de bezweerder, komen ze al uw richting uitgewandeld om geld te vragen. Opletten dus!

                Volgens de officiële website van de overheid heb je een paspoort (reispas) nodig. Ook wij hebben deze moeten aankopen en hebben alles geboekt via jetair als ik me niet vergis.

                http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...eisdocumenten/
                Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                Comment


                • #9
                  Re: Marroko (Marrakech)

                  Net terug van Marrakech. Wij hadden een reispas, maar verschillende mensen reisden gewoon met ID kaart. Ik voelde me er niet op mijn gemak om te fotograferen. Mensen zijn er allergisch aan fototoestellen en dan respecteer ik dat nog liever en steek het ding weg dan voortdurend stiekem te moeten doen. Ik was op een gegeven moment gewoon foto's aan het maken van een gebouw langs Djemaa en Fna plein en zelfs dan kwam de slangenbezweerder me uitschelden terwijl hij nota bene achter mij stond.
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Marroko (Marrakech)

                    Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                    Net terug van Marrakech. Wij hadden een reispas, maar verschillende mensen reisden gewoon met ID kaart. Ik voelde me er niet op mijn gemak om te fotograferen. Mensen zijn er allergisch aan fototoestellen en dan respecteer ik dat nog liever en steek het ding weg dan voortdurend stiekem te moeten doen. Ik was op een gegeven moment gewoon foto's aan het maken van een gebouw langs Djemaa en Fna plein en zelfs dan kwam de slangenbezweerder me uitschelden terwijl hij nota bene achter mij stond.
                    Volledig mee eens. Allesbehalve een leuke stad om te fotograferen. Allemaal vriendelijke mensen zolang je maar geen fototoestel boven haalt want dan slaat de vriendelijkeheid over op norsheid tot onbeschofdheid of je moet voor elke foto betalen. Uitstappen naar het Atlasgebergte en de watervallen hebben wij op ons eentje geregeld met een taxi. Is heel goed te doen. Eerst de prijs bespreken met verschillende taxibestuurders en dan afbieden. Geen enkel probleem en eens buiten Marakech is het gemakkelijker (meestal maar ook niet altijd) om te fotograferen. maar Marakech...nooit meer voor mij.
                    Dankjewel voor het kijken en/of beoordelen.
                    Mvg, Jacky P.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Marroko (Marrakech)

                      Marrakesh is een heel fotogenieke stad. Reeds tweemaal bezocht zonder noemenswaardige problemen. Steeds met mijn fotoapparatuur zichtbaar rondgelopen. Als mensen laten blijken dat ze niet gefotografeerd willen worden (dikwijls om godsdienstige reden, lees Islam), respecteer dit dan.
                      Wees kordaat (non = non).
                      Een absolute aanrader voor de fotograaf is de "Jardin Majorelle".
                      Maar je kan een hele week rondlopen in Marrakesh en mooie foto's maken.
                      KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Marroko (Marrakech)

                        Ik was al 8 maal in Marrakech en telkens weer boeit me de sfeer, de kleuren, de mensen. Een schitterende stad om foto's te maken. Voortdurend ander licht, schitterende onderwerpen van mensen tot creatieve maaksels.
                        Als ik in de soeks loop vraag ik eerst of ik een foto mag maken. Als dat gevoelig ligt moet je niet uitdagen. Meestal krijg je een ja. Een dank je wel wordt dan wel geapprecieerd. De Marrakchi's zijn fotografen al meer dan gewoon hoor. Miljoenen toeristen gingen jou al voor.
                        Probeer eens het Mamouniahotel binnen te geraken. Prachtige Art Deco. Als je deftig bent gekleed (geen sandalen of korte broek) mag je er binnen.
                        Naast de souks ook Bahia en Badipaleis bezoeken!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Marroko (Marrakech)

                          allen dank

                          heb voor de zekerheid toch maar zo'n internationaal pas aangevraagd, kan het nog voor andere landen gebruiken ook hé

                          bedankt voor de ideeën, ben nu een planning aan het maken!
                          Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

                          Comment

                          Working...
                          X