Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glimmend blad wordt overbelicht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Glimmend blad wordt overbelicht.

    Deze week fotografeerde ik in een vlindertuin een zwarte vlinder. die stond op een groen glimmend blad waarop dus het licht reflecteerde. Ik heb de vlinder meerdere malen gefotografeerd maar op alle foto's werd het blad zwaar overbelicht en wordt dus wit weergegeven.
    Volgens mij heb ik hetzelfde effect als ik bijv. rode glimmende besjes fotografeer; daar zijn alle uitgebeten witte vlekken op.
    Wit is hier de remedie tegen? Filter? en is het eventueel bij te werken in Lightroom?

    Ik zie naar reacties uit.

    Jan.
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Glimmend blad wordt overbelicht.

    Met een polarisatiefilter kan je reflecties op niet-metalen oppervlakken verminderen.
    Maar tegelijk zal er ook minder licht in de camera geraken, waardoor je als er niet heel veel licht is de iso (te) hoog moet zetten om de sluitertijd kort genoeg te houden.
    Een polarisatiefilter houdt 1 tot 2 stops licht tegen (naargelang het merk/type en hoe die gedraaid is ten opzichte van het licht).

    Dat wil niet zeggen dat je die witte vlekken voor 100% zal weg krijgen.

    Je kan eventueel ook macroflitsers (setje van 2 flitsers naast de lens) of een ringflitser gebruiken, als het licht van de kant van de camera komt, dan heb je ook wat minder last van die reflecties.
    Om een zwart oppervlak juist belicht te krijgen kan het in bepaalde omstandigheden nodig zijn om de rest te overbelichten, je zal dan een keuze moeten maken.
    Maar met een flitser zal het wel gemakkelijker zijn om die zwarte vlinder correct belicht te krijgen ten opzichte van de achtergrond.
    Voor sommige externe flitsers bestaan er ringflits-adapters, hier zie je wat voorbeelden: http://www.dx.com/s/ring+flash+adapter
    Hou er rekening mee dat die ringflits adapters niet over de "dikste lenzen" passen, en ze passen ook niet op elke camera (de afstand tussen lens en flitser moet ook ongeveer juist zijn).
    Voor mijn Sigma 180mm f2,8 OS Macro zal er waarschijnlijk geen ringflits (adapter) zijn met een binnen diameter die groot genoeg is om de lens erdoor te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Glimmend blad wordt overbelicht.

      Of de foto in Lightroom (of een ander programma) te redden valt, hangt af van het feit of je eventueel informatie verloren hebt of niet. Heb je in RAW geschoten, dan ga je wellicht over meer data beschikken dan in JPG. In Lightroom kun je proberen met de adjustment brush de overbelichte delen te selecteren en de exposure lokaal te verminderen, maar je krijgt snel vuile plekken. Eventueel clonen van wel goed belicht groen.
      Maar het komt erop aan om dit zoveel mogelijk te vermijden, en Black B@ndit geeft een duidelijke uitleg hoe.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Glimmend blad wordt overbelicht.

        Beste forumleden,

        Bedankt voor jullie fijne uitleg..
        Met lokaal bewerken krijg ik in de onderhavige situatie bijna alleen vlekken en clonen kan ook niet omdat de vlinder met de pootjes in het witte staat. Jammer. Eigenlijk wist ik het al toen ik de fotos maakte. Maar de vlinder kwam er zo mooi op dat ik toch een poging wilde wagen. Maar ja. . . . .Helaas.

        Jan
        www.janbos.net

        Comment


        • #5
          Re: Glimmend blad wordt overbelicht.

          De volgende maal kan je eventueel de bracketing-functie op uw toestel gebruiken als je iets derg. fotografeert. Nadien moet je dan wel de fotos samenvoegen.

          En dat deze foto niet te redden valt, kan wel zijn, maar er bestaan andere manieren dan 'klonen' om detail terug te halen. Maar om dit te beoordelen moet je wel de foto kunnen zien.
          Het heeft ook weinig zin er veel tijd in te steken als de foto niet echt belangrijk voor je is.

          Comment


          • #6
            Re: Glimmend blad wordt overbelicht.

            Het eerste deel van het antwoord van Black B@ndit is de beste remedie ! Niets kan in een dergelijke situatie een pola filter voor 100% vervangen (idem voor natte bladeren, bvb. in de herfst). Nadeel is natuurlijk het verlies aan licht, wat zeker indoor nogal vervelend kan zijn ...
            Master the craft, and the art will follow.
            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

            Comment

            Working...
            X